شناسهٔ خبر: 23661880 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

رونمایی از تندیس استاد فرض پور ماچیانی در رشت

خبرگزاری شبستان: مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان عصر امروز (۳۰ دی) از تندیس استاد فرض پور ماچیانی در رشت رونمایی کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، دکتر فاضلی، مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان همزمان با آغاز سومین جشنواره فرهنگی هنری فجر رشت، عصر امروز( 30 دی)از تندیس استاد فرض پور ماچیانی، استاد برجسته گیلانی زبان و ادبیات فارسی در مقابل مجتمع فرهنگی هنری خاتم الانبیا (صلی الله علیه و آله) رشت رونمایی کرد.

 

استاد مصطفی فرض‌ پور ماچیانی در سال ۱۳۲۰ در ماچیان متولد شد، دوره شش ساله ابتدایی را در ماچیان و کلاس هفتم و هشتم را در رحیم آباد و نهم و دهم را در رودسر و یازدهم و دوازدهم (پنج و شش ادبی) را در دبیرستان داریوش لنگرود گذراند و در سال ۱۳۴۰ مقام نخست رشته ادبی گیلان را در بین تمام دانش آموزان به دست آورد.

 

در سال پنجم رشته ادبی بود که نشریه "پیام داریوش" را منتشر کرد. در سال ۱۳۴۱ وارد دانشگاه تبریز شد و در سال ۱۳۴۴ دررشته ادبیات و علوم تربیتی فارغ التحصیل شد.

 

در دوران دانشجویی به پیشنهاد استادان خودش سلسله مقالات "زبان و ادبیات ماچیان" را منتشر کرد که سهم به سزایی در معرفی ماچیان در کشور و دانشگاه‌های معتبر جهان داشت. این مقالات مورد تشویق اساتید ادبیات قرار گرفت.

 

در سال ۱۳۴۶ و بعد از اتمام دوره خدمت وظیفه به استخدام آموزش و پرورش رشت در آمد. وی همچنین در مدرسه عالی مدیریت گیلان (لاهیجان)، موسسه عالی بازرگانی رشت، دانشگاه ابوریحان (تالش و تنکابن) و مدرسه عالی پرستاری نیز تدریس می‌کرد.

 

در سال ۱۳۵۸ به درخواست مدیرکل آموزش و پرورش وقت استان گیلان، ریاست دانشسرای راهنمایی تحصیلی را قبول کرد و در آبان همان سال با حفظ سمت سرپرستی مرکز تربیت معلم پسران استان به وی واگذار شد.

 

پس از انقلاب مدتی در دانشگاه گیلان و دانشگاه علوم پزشکی و آموزشکده چمران تدریس کرد و در سال ۱۳۶۸ به سمت معاون آموزشی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی رشت منصوب شد و تا سال ۱۳۷۳ این همکاری ادامه داشت.

 

استاد فرض پور، مولف کتاب "دستور زبان فارسی" است که از سال ۷۶ در دانشگاه تدریس می‌شود و جزء هیئت مؤلفین "دائرة المعارف تشیع" است و مقالاتی از ایشان در این مجموعه منتشر شده است.

 

وی، مقالات متعددی در زمینه ادبی، زبان شناسی، فرهنگی، اجتماعی و دینی در روزنامه ها و مجلاتی چون آزادی، عصر تبریز، طلوع اسلام، اطلاعات، کادح (نشریه استانی)، گیلان نامه، نشر دانش و... منتشر کرده است.

 

ویژه نامه‌های گنجینه گیلان شناسی، شمال شناسی، نوروز باستانی، مونو گرافی اشکور، فرزانگان گیلان، زبان و فرهنگ ماچیان و گاهشماری در ایران از استاد فرض‌پور به چاپ رسیده است.

 

وی سابقه فعالیت در شورای آموزش و پرورش گیلان، هیئت علمی تمام وقت دانشگاه آزاد رشت، هیئت امنای کتابخانه ملی رشت، جمعیت نشر فرهنگ گیلان و دبیر شورای انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت را نیز داشت.

 

استاد فرض پور ماچیانی شامگاه شنبه ۲۳ فروردین ۹۳ پس از تحمل شش ماه بیماری، به دلیل عارضه سرطان درگذشت.

نظر شما