شناسهٔ خبر: 23661878 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

روزنامه صائب: مهربانی با حیوانات در فصل‌های نامهربان

تبریز - ایرنا - روزنامه صائب تبریز در شماره 3196 روز شنبه در مطلبی با عنوان مهربانی با حیوانات در فصل های نامهربان به موضوع تاثیر سردی هوا بر حیوانات و لزوم مهربانی با آنها توسط مردم پرداخته است.

صاحب‌خبر -

در فصل‌های سرد سال که حیوانات در پی یافتن مامن و غذا به سکونتگاه های انسانی روی می آورند در مواردی با نامهربانی و حتی آزار انسان ها مواجه می شوند. این برخورد ها دور از شان و مقام انسانی با حیوانات بی پناه در هیچ جای ادبیات شرعی و دینی جایگاهی ندارد و همواره نیز به مهربانی و رفتاری توام با عطوفت با سایر جانداران سفارش شده است.
فراموش نکنیم، در دین اسلام نه تنها به دوستی و کمک به هم‌نوع توصیه شده بلکه به رحم و مهربانی نسبت به حیوانات نیز تاکید فراوانی داشته و احادیث زیادی در این مورد نقل شده است.
در دین اسلام از تقدم بر برطرف کردن تشنگی حیوان بر وضوح گفته شده است و همچنین حقوق حیوانات از جمله تغذیه، بهداشت و درمان و مسکن مناسب نیز مورد توجه قرار گرفته است.
در ایام بسیار سرد ،توام با بارش سنگین برف در کوهستان ها، حیوانات به ناچار به منظور رفع نیازهای حیاتی خود به مناطق مسکونی پناه آورده و در جستجوی غذا و پناهگاه امن می شوند.
مشاهده اینکه بعضی انسان ها به عادت معمول در مواجهه با حتی گربه‌ ای بی‌آزار به نحوی به آزار و اذیت او روی می آورند که از خصلت‌ها و انتظارات از یک انسان به دور است و او (هر انسانی) در این گونه موارد، به عنوان اشرف مخلوقات، همه سفارشات بزرگان انسانیت و دین را زیر پانهاده و نظم طبیعت را با چنین رفتارهایی به هم ریخته و موجب زیر سوال رفتن شخصیت و مقام آدمی می شود.
در جراید آمده بود چندی پیش که یک خرس قهوه ای نادر در نزدیکی سکونتگاه های انسانی در یکی از استان های شمالی مشاهده شده بود، روستائیان با بیل و کلنگ حیوان را تا حدی آزار داده بودند که حیوان بی پناه تلف شده بود.
این گونه است که در زمان حاضر حیوانات بومی این سرزمین نظیر شیر و پلنگ و انواع حیواناتی که در ادبیات و افسانه های قدیمی یادی از آنها شده است، شبیه به افسانه و رویا شده اند و دیگر از آن همه جنگل، اقسام حیوانات، آب راه ها، چشمه ها و آبشارها و بالاخره دریاچه ها و برکه ها فقط اسمی در کتاب ها مانده است.
نتیجه این نامهربانی ها با طبیعت و دیگر جانداران ایجاد انواع آلودگی ها، طوفان های ریزگردی، تهدید خشکسالی های مهیب، فرونشست زمین ها و انواع بلایای طبیعی فقط گوشه ای از عکس العمل طبیعت از ما انسان هاست که این گونه بی محابا به نامهربانی با آن برخاسته ایم.
در این فصل سرد، این انسان هنجارشکن و مغرور با برهم زدن قانون حاکم بر طبیعت و با اضافه انگاشتن حیوانات بی‌خانمان و آواره، به آزار یا نادیده انگاشتن حقوق آن‌ها می‌پردازد.
نامهربانی با حیوانات درمانده از سرما و گرسنه در مواردی به حدی است که حتی شنیدن بعضی برخوردها در هر گوشه ای از کشور ، آزار دهنده و چندش آور است. شکار دسته جمعی و کشتار بی رحمانه پرندگان مهاجر و بومی در استان های شمالی و دهها مورد دیگر از اوج بی رحمی ما به حیوانات زبان بسته فقط گوشه تلخ یک زنجیره داستان های تلخ در این زمینه است…
و همه اینها در شرایطی است که در بعضی ممالک بلوک سرمایه داری و همان هایی که ما از نظر عواطف انسانی ضعیف و نامهربان فرض می کنیم برخوردهایی به مراتب قابل قبول تر از ما با همنوعان خود و حتی حیوانات بی پناه دارند!!
در طرف دیگر صحنه های برخورد های تلخ و آزار دهنده با حیوانات بی پناه در شهر و کشورمان گاه افرادی نیز هستند که با مهربانی های بیش از حد حیوانات را دچار دردسر می‌کنند، در این مورد باید این نکته را نیز مورد توجه قرار داد که حیوانات لزوما از هر غذایی که ما می‌خوریم، تغذیه نمی‌کنند و ممکن است با مصرف غذاهای مورد پسند انسان ها دچار مشکلات جدی گوارشی شوند.
برخی حیوانات نیز که توانایی شکار ندارند، با مصرف زباله‌های شهری، بیمار می‌شوند و اگر ما از هر وعده غذای خود سهمی را برای حیوانات در نظر بگیریم که البته با سیستم تغذیه‌ای حیوانات سازگاری داشته باشد، می‌توانیم گامی مثبت در حفظ زنجیره حیات طبیعت پیرامونی خود برداریم.
در فصل‌های سرد سال، موتورهای گرم و تازه خاموش شده‌ی انواع خودروها پناهگاه مناسبی برای حیوانات به شمار می‌آیند و بهتر است قبل از روشن کردن خودرو و حرکت، اطراف و زیر خودروها بررسی شود.
لذا نباید نگاه ملتمسانه و دردمندانه حیوانات زبان بسته در فصل سرد سال را بی پاسخ گذاشت و انسانیت خود را با مهربانی و تغذیه مناسب آنان به ثبوت برسانیم!
3038/6183 انتشار: رستگار

انتهای پیام /*

نظر شما