شناسهٔ خبر: 23661784 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

روستائیان زلزله‌زده اهر، ورزقان و هریس فقط به بانک‌ها و دولت بدهکار شده‌اند

R7887/P1377/S6,47/CT11

نماینده مردم اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی گفت: روستائیان زلزله‌زده اهر، ورزقان و هریس فقط به بانک‌ها و دولت بدهکار شده‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از تبریز، بیت‌الله عبدالهی عصر امروز در جلسه بررسی مسائل و مشکلات روستاهای آذربایجان شرقی اظهار کرد: بسیاری از مشکلاتی که در کشور شاهد هستیم بخشی از آن به دامان مجلس شورای اسلامی باز می‌گردد و معتقدم که دستگاه‌های اجرایی باید قوانین ناقص که برای مردم مشکل ایجاد می‌کند را احصاء کنند متأسفانه بیشتر قوت ما در جلسات بیهوده صرف می‌شود به‌جای اینکه فکر اساسی کنیم فقط حرف می‌زنیم.

وی با ابراز تأسف از این‌که سیستم اداری کشور بخش اعظمی از بودجه را می‌بلعد، گفت: بحث چابک سازی دولت بسیار مهم است اما متأسفانه نه دولت و نه مجلس عزم جدی در این خصوص را ندارند و به‌جای اینکه با چابک سازی دولت مشکلات آینده را حل کنیم ولی هر روز شاهد هستیم که عائله دولت افزایش پیدا می‌کند تأسف می‌خورم فقط قوای مجریه و مقننه شعار می‌دهند ولی در عمل چیزی نمی‌بینیم.

باید در بودجه 97 تغییرات اساسی صورت گیرد و اعتبارات عمرانی کشور افزایش یابد

نماینده مردم اهر و هریس در مجلس اضافه کرد: مشکل فعلی کشور ما اقتصادی، صادرات و تولید است ولی اگر قوانین کشور مشکلی نداشتند پس چطور این مشکلات به وجود آمدند و از طرفی دیگر نیز دستگاه‌های اجرایی و مجلس نمی‌توانند از قوانین به‌خوبی استفاده کنند که به نظر بنده باید در بودجه 97 تغییرات اساسی صورت گیرد و اعتبارات عمرانی کشور افزایش یابد.

عبدالهی بابیان اینکه ضمن آن‌که می‌گوییم اعتبارات عمرانی افزایش یابد بایستی همین اعتبارات را به سمت تولید و اشتغال روستاها سوق دهیم، گفت: این‌طور نیست که همه بودجه صرف تولید و اشتغال شود خیر، در بحث فرهنگی نیز اعتبارات کم و ناچیز است باید به این حوزه نیز توجه داشته باشیم ولی در عین حال نباید فراموش کنیم منویات مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال هم جزو اولویت‌هاست.

برنامه‌ریزان کشور آن‌طور که باید و شاید روستاها را خوب نمی‌شناسند

وی اضافه کرد: متأسفانه برنامه ریزان کشور آن‌طور که باید و شاید روستاها را خوب نمی‌شناسند و برنامه‌ریزی آن‌ها نیز به‌خوبی جواب نمی‌دهد و بدتر از آن حداقل اعتبارات را به روستاها اختصاص می‌دهند برخی‌ها به این فکر هستند که اگر به روستاها گاز، برق، تلفن و راه بدهیم کار تمام است در حالی که این‌طور نیست.

نماینده مردم اهر و هریس در مجلس یکی از بزرگ‌ترین مشکل روستائیان را در زمینه " آب " عنوان کرد و افزود: در برخی از روستاهای آذربایجان شرقی اگر برویم زیرساخت آب وجود دارد اما آب ندارد به‌طور مثال امسال به بیش از 50 روستای شهرستان‌های اهر و هریس با تانکر آب‌رسانی شد این‌که گفته شد آب شرب بود ولی شما فکر کنید در بخش آب کشاورزی وضعیت چگونه است.

نزدیک به 90 درصد بودجه کشور صرف هزینه‌های جاری و حقوق کارکنان می‌شود

عبدالهی با تأکید بر اینکه نزدیک به 90 درصد بودجه کشور صرف هزینه‌های جاری و حقوق کارکنان می‌شود، گفت: آیا با 10 درصد بودجه می‌توان نیازها و خواسته‌های مردم را تأمین کرد یقیناً خیر؟ یکی دیگر از مشکلات ما در سیستم اداری کشور این است که انتظار داریم همه در خدمت ما باشند، چرا ما به خدمت مردم نرویم؟

وی با اشاره به اینکه پیامدهای زلزله شهرستان‌های اهر، ورزقان و هریس هنوز تمام نشده شاید است بیان کرد: شاید دولتمردان بگویند همه خانه‌دار شدند و زلزله ارسباران ختم بخیر شد، اما این‌طور نیست بنده به آقایان اعلام می‌کنم که روستائیان در جریان زلزله فقط به بانک‌ها و دولت بدهکار شده‌اند در قانون که پیش‌بینی‌شده وام مناطق زلزله‌زده سه سال استمهال و جرائم بخشوده شود مدام پیگیری کرده‌ام اما تاکنون نتیجه نگرفته‌ایم و عملاً دستگاه‌ها بین یکدیگر این موضوع را پاس‌کاری می‌کنند.

نماینده مردم اهر و هریس در مجلس در ادامه با اشاره به اینکه امسال در شهرستان‌های اهر و هریس تنها به‌اندازه 25 درصد سال گذشته گندم خریداری‌شده و این نشان می‌دهد که وضعیت اقتصادی مردم این منطقه خوب نیست، بیان داشت: روستاها و شهرها را روستائیان توسعه می‌دهد اگر درآمد روستائیان مطلوب باشد نتیجه آن پیش از همه به شهرها می‌رسد ولی معتقدیم که مسئولان باید در خدمت روستائیان و تولید و اشتغال باشند.

دولت نباید اجازه دهد عده‌ای سودجو با واردات بی‌رویه اقتصاد روستائیان و کشاورز را به خطر بیندازد

عبدالهی تأکید کرد: حتی یک دامدار و کشاورز روستایی هم ارزشمند هستند ولی متأسفانه عده‌ای بدون اینکه اطلاعی از حال و روز دامدار روستایی داشته باشند به فکر واردات هستند دولت باید در این زمینه اجازه ندهد عده‌ای سودجو با واردات بی‌رویه اقتصاد روستائیان و کشاورز را به خطر بیندازد و در واقع با وجود آن‌که گوشت کشور در روستاها تأمین شود با واردات تیشه به ریشه دامدار روستایی می‌زنند.

وی بابیان این‌که صدای دامدار و کشاورز روستایی که برای تولید متحمل زحمات زیادی می‌شوند به‌جایی نمی‌رسد، گفت: مقام معظم رهبری در دیدار با نمایندگان مجلس ایجاد صنایع در روستاها را مطرح کردند همه این جمله را شنیدند ولی تا به حال کدام دستگاه و سازمانی برای تحقق اقداماتی انجام داده؟ قبول داریم برخی روستاها در استان شاید زمینه کشاورزی و دامداری نداشته باشد اما تاکنون برای ایجاد صنایع در این روستاها اقدام شده که بگوییم جوابی نگرفته‌ایم.

دانش‌آموزان برخی از روستاهای شهرستان اهر در کانکس تحصیل می‌کنند

نماینده مردم اهر و هریس در مجلس با ابراز تأسف از این‌که دانش‌آموزان برخی از روستاهای شهرستان اهر در کانکس تحصیل می‌کنند، گفت: اداره کل نوسازی و تجهیز مدارس استان می‌گوید نمی‌توانید در این کانکس‌ها از بخاری استفاده کنید، سؤال بنده در پاسخ فرمایش آقایی که گفته نمی‌توانید از بخاری استفاده کنید این است در چله زمستان دانش‌آموز روستایی چطور می‌تواند در این کانکس تحصیل کند؟

وی ادامه داد: گفته‌اند قانون است اما قانون نیست و فقط دستورالعملی است که خودشان طرح کرده‌اند ولی در قبال دانش‌آموز روستایی احساس تکلیف نمی‌کنند.

عبدالهی در پایان خاطرنشان کرد: مشکلات روستائیان تمامی ندارد در حوزه بهداشت و درمان، مسائل آموزشی، کشاورزی، آب شرب و کشاورزی مشکلات بسیاری دارند به‌طوری که اگر این مشکلات حل نشود نمی‌توان گفت که توسعه روستاها وارد فاز اصلی شده است.

انتهای پیام /

نظر شما