شناسهٔ خبر: 23661654 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

وزیر بهداشت: مقررات ملی ساختمان به ندرت در ایران رعایت می شود

تهران - ایرنا - وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: مقررات ملی ساختمان با عمر بالای 20 سال به ندرت به طور کامل در کشور رعایت می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سلامت ایرنا، سید حسن هاشمی روز شنبه در اجلاس سالانه جوامع ایمن در سالن همایش های رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران افزود: در مورد پیشگیری از زلزله و مقاومت ساختمان ها حرف زیاد می زنیم اما هم در اجرا و هم در نظارت مشکل داریم و مهم تر از همه وزارت راه و شهرسازی، شهرداری ها، نظام مهندسی و پیمانکاران در این زمینه دخیل هستند، اما متاسفانه با وجود الزامات قانونی هنوز مسئولان و مجریان ذیصلاح به وظایف خود به طور کامل عمل نمی کنند.
وی ادامه داد: مثال های زیادی وجود دارد که در این زمینه می توانیم مطرح کنیم. یک نمونه آن بیمارستانی است که یک سال قبل من در اسلام آباد غرب افتتاح کردم و در زلزله کرمانشاه فرو ریخت در حالی که خانه های 50 ساله در این زلزله بودند که خم به ابرو نیاوردند.
هاشمی اضافه کرد: مشکل اینجاست که با متخلفان برخورد نمی کنیم. چه قدر از زلزله بم و حادثه پلاسکو زمان گذشته است ولی همچنان به دنبال شایعات هستیم و انگشت اتهام را به سمت کسانی دراز می کنیم که کمتر مقصر هستند و در مورد حادثه سانچی هم همین اتفاق تکرار می شود.
وزیر بهداشت گفت: مصالح ساختمانی که در کشور استفاده می شود کمتر استاندارد هستند، قانون زیاد داریم اما رعایت نمی شود.
وی اضافه کرد: هر روز به طور متوسط سه نفر در حوادث ساختمانی کشور فوت می کنند و دهها نفر مصدوم می شوند. مقرارت ملی داریم، اما مشکل قانون گریزی است و در همه ابعاد با قانون گریزی مواجه هستیم به خصوص عدم تمکین از قانون در بین مدیران و مسوولان وجود دارد و مردم هم می بینند که قانون گریزی در بین مسوولان وجود دارد، آنان هم از همان مسیر می روند.
وزیر بهداشت اضافه کرد: مبحث 22 مقررات ساختمان چهار سال پیش برای ایمنی منازل تصویب شده است و هنوز اجرا نمی شود.
وی گفت: باید برای اجرای قوانین زیرساختهای لازم را فراهم کنیم، نباید با سهل انگاری و کوتاهی و کم اهمیت دادن قوانین، جان انسانها را به مخاطره بیاندازیم، اما متاسفانه فقط سعی می کنیم فرافکنی کنیم و با شیون و زاری گرفتار احساسات می شویم.
هاشمی اظهار کرد: در صنعت بیمه با کارهای زیادی که انجام شده است، هنوز نتوانسته ایم تاثیری در کم کردن حوادث و بازدارندگی داشته باشیم. این دردها درمان دارد و درمان آن اجرای دقیق و بدون اقماض قانون و استفاده از تجربه بشری در دنیاست. من نمی دانم چرا ما ایرانیان نمی خواهیم از تجربه دنیا استفاده کنیم و حتی با آن سرستیز داریم و آن قدر مقاومت می کنیم، تا سرمان به سنگ می خورد و بازهم از خواب بیدار نمی شویم.
وی گفت: تعهد به قوانین باید در هر سه قوه وجود داشته باشد. قوه مقننه قوانین را تصویب کرده و باید بر آن نظارت کند و به نظر من نقش قوه قضاییه در پیشگیری از حوادث از دو قوه دیگر بیشتر است، زیرا می تواند با هر کسی که تخلف کرد یا سهل انگاری کرد، برخورد بازدارنده داشته باشد.
وزیر بهداشت اضافه کرد: باید در محلات جریانی ایجاد کنیم که اگر حادثه جان مردم را تهدید می کند با ابزارهای اطلاع رسانی یا با کمک نمایندگان مردم سریع واکنش نشان دهیم و درعین حال باید سواد و فرهنگ مردم را بالا ببریم و زیرساختهای آن را برای پیشگیری از حوادث فراهم کنیم.
هاشمی با اشاره به نزاع ها در کشور گفت: تصور نکنید نزاع ها در کشور کمتر از حوادث جان، مال و سلامت مردم را در معرض خطر قرار می دهد. آمار آن بسیار بالا و ناگوار است و هرسال تعداد زیادی از مردم به خاطر نزاع های بی حاصل که ناشی از ضعف و ناکارآمدی است، دچار آسیب می شوند. علاوه بر آن آسیب های اجتماعی بلای جان کشور شده است و ما متاسفانه فقط با ندیدن این مسایل باعث افزایش روز افزون آنها می شویم.
وزیر بهداشت افزود: امیدوارم در آینده با اقدامات قانونی و نظارت بیشتر کاری کنیم که تعداد مرگ ها و معلولیت ها در حوادث کاهش یابد، اما واقعیت این است که هم اکنون سالانه 16 هزار نفر در حوادث رانندگی فوت می کنند. یعنی 45 نفر در هر روز، که بیش از جان باختگان کشتی سانچی است.
هاشمی گفت: هر سال حدود 333 هزار نفر در حوادث رانندگی مصدوم می شوند، یعنی روزی 900 نفر مصدوم می شوند.
وی ادامه داد: 3 هزار و 500 نقطه حادثه خیز در جاده های کشور داریم که 60 درصد آنها نقاط پرتکرار هستند و هزینه خسارتهای مالی و جانی تصادفات در ایران معادل 8 درصد تولید ناخالص ملی و بیش از کل بودجه نظام سلامت کشور است.
هاشمی همچنین با اشاره به آمار سوختگی در ایران گفت: هر سال بیش از 3 هزار نفر به علت سوختگی در کشور جان خود را از دست می دهند و 150 هزار نفر دچار معلولیت می شوند. حوادث گاز گرفتگی سالانه 8 هزار نفر را دچار مصدومیت با گاز منوکسید کربن می کند که 800 نفر آنها فوت می کنند.
وی افزود: در حوادث شغلی نیز هرسال 2 هزار نفر فوتی در آمار رسمی داریم در حالی که 40 درصد این نوع حوادث که به علت رعایت نشدن استانداردها رخ می دهد ثبت نمی شود و در این حوادث هر روز 100 نفر دچار معلولیت می شوند.
اجتمام**3063**1193**1569
خبرنگار:افشین شاعری **انتشار:علی حبیبی
*آگاهی از آخرین اخبار اجتماعی و حوادث ایران و جهان در کانال تلگرام گروه اجتماعی ایرنا:
@irnaej
https://t.me/irnaej

انتهای پیام /*

نظر شما