شناسهٔ خبر: 23661410 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

چین: هند، آمریکا و ژاپن در مسیر مناسبات مانع تراشی نکنند

پکن - ایرنا - یک سخنگوی وزارت خارجه چین به کشورهای هند، آمریکا و ژاپن توصیه کرد که در مسیر گسترش مناسبات سالم طرفین مانع تراشی نکنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز شنبه ایرنا 'لو کانگ' در پاسخ به سوالات خبرنگاران درباره اجلاس مسئولان این سه کشور در روزهای اخیر در دهلی نو و ابراز نگرانی آنها درباره حضور چین در آب های بین المللی، اقیانوس هند و دریای شرقی گفت: چین بر اساس مقررات بین المللی در مناطق مختلف حضور دارد و تهدیدی علیه دیگر کشورها نیست.
تارنمای وزارت خارجه چین از قول وی آورده است چین بر اساس نظم بین المللی موجود و اصول برد -برد و همکاری با دیگر کشورها حرکت می کند و کاری خلاف مقررات بین المللی انجام نمی دهد.
سخنگوی چین تاکید کرد در دریای شرقی هم چین فعالیت های مقرر انجام می دهد و بهتر است ژاپنی ها این همه به دنبال اعتراض علیه پکن نباشند.
وی گفت: ژاپن از یک سو می گوید می خواهد روابط خود را با چین بهبود بخشد و از سوی دیگر در دریای شرقی به تنش ها دامن می زند و این دو جهتگیری با یکدیگر همخوانی ندارد.
دریای چین شرقی بخشی از آب‌های غربی اقیانوس آرام است که در حدود یک میلیون و 243 هزار کیلومتر مربع مساحت دارد و در بین کشورهای چین در غرب، تایوان در جنوب و جزایر ریوکو و کیوشو در شرق واقع شده است.
دریای چین شرقی از نظر ذخایر ماهیگیری بسیار غنی است، همچنین در نیمه شرقی آن منابع نفت و گاز یافت می‌شود که همین موضوع سبب بروز مناقشه بر سر کنترل منطقه‌ای نیمه شرقی دریای چین شرقی بین چین و ژاپن شده است.
همزمان روزنامه ارگانی حزب حاکم گلوبال تایمز نوشته است که با وجود همه چالش های موجود لازم است چین در اقیانوس هند حضور فعالتری داشته باشد.
این نشریه همچنین از اینکه هند بتازگی یک آزمایش موشکی بالستیک با توان اتمی انجام داده ابراز نگرانی نموده و آن را یک تهدید برای چین و دیگر کشورهای دنیا دانسته است.
برخی از کارشناسان و تحلیلگران در چین پس از این آزمایش از این کشور خواسته اند که فن آوری های ضد موشکی را در اختیار گرفته و برای مهار این تهدید آماده باشد.
آساق**231**1904**

انتهای پیام /*

نظر شما