شناسهٔ خبر: 23660755 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

بادامچی: نهادینه نشدن ساختارهای سیاسی، یکی از علل بروز خشونت است

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: به منظور تقویت تحزب و جامعه مدنی اصل 27 قانون اساسی باید اجرایی شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، محمدرضا بادامچی  در جمع اعضای حزب اسلامی کارِ شاخه اسلامشهر گفت: چهل سال از انقلاب اسلامی می‌گذرد ولی به‌صورت قابل قبول، جامعه مدنی در ایران تحقق نیافته است. هنوز آزادی اعتراضات مدنی به‌شکل همه‌گیر، جایگاه واقعی خود را پیدا نکرده است.

وی تصریح کرد: باید توجه کنیم از سرنخ‌های عدم‌ تفاهم میان بدنه جامعه و حکومت، نبود یا ضعف ساختارهای تعریف‌شده برای گفت‌وگو و بیان انتقاد و اعتراض است.

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: باید محملی برای رشد و رایزنی و مشورت مردم در امور سیاسی، ایجاد شود و احزاب در این میان، جایگاه ویژه‌ای دارند و می‌توانند در مدیریت انتقادها و اعتراض‌ها نقش صحیح را در چارچوب قانون اساسی کشور ایفا کنند.

این نماینده مجلس به ضرورت برقراری و عمل به اصل ۲۷ قانون اساسی تاکید کرد و گفت: اصل ۲۷ قانون اساسی می‌گوید: «تشکیل اجتماعات و راهپیمایی‌ها بدون حمل سلاح به شرط آنکه مخل مبانی اسلام نباشد، آزاد است». باید تلاش کنیم با تقویت تحزب و جامعه مدنی، این اصل به‌صورت کامل اجرایی شود.

نایب‌رییس کمیسیون اجتماعی ادامه داد: واکنش‌های سیاسی در ضعف جامعه مدنی و بی‌اعتنا با ظرفیت‌های قانون اساسی، می‌تواند به خشونت منجر شود. بویژه در شرایط مدرن فعلی، وجود شبکه های اجتماعی و حضور پنج‌میلیون دانشجو و دانش‌آموخته‌ علاقمند به توسعه کشور، انتظار می‌رود حق اعتراض به‌عنوان یک فرهنگ نهادینه شود.

بادامچی گفت: باید معادلات سیاسی طوری تنظیم شود که مردم بتوانند در سرنوشت کشور خود آزادانه اظهار نظر کنند و همه افراد حق و امکان دفاع از نظرات خود را داشته باشند.

عضو شورای مرکزی حزب اسلامی کار گفت: نهادینه نشدن ساختارهای سیاسی، یکی از علل بروز خشونت است. گروه‌های جوان دنبال مشارکت در موضوعات مهم اجتماعی‌اند. اگر سازوکار لازم برای آنان فراهم نباشد، احساس نا امیدی و یأس کشور را فرا می‌گیرد. در شرایط بن‌بست سیاسی و عدم امکان مشارکت، احتمال بروز خشونت بیشتر می‌شود.

نماینده تهران تاکید کرد: لازمه کاهش خشونت، ایجاد فضای مشارکت سیاسی برای همه مردم به خصوص جوانان است. باید در بدنه جامعه، اجماعی برای ترسیم نیاز بنیادی حق اعتراض و مشارکت وجود داشته باشد. باید میان بخش‌های مختلف جامعه و بدنه حاکمیت، درباره مسایل مختلف کشور گفت‌وگو شکل بگیرد.

وی در پایان اظهار کرد: حزب اسلامی کار به مصداق پسوند «کار» ، می تواند با ارتقای فرهنگ کار در میان دانشجویان وجوانان، به توسعه سرمایه‌گذاری و رونق تولید کمک کند. رفع موانع کسب و کار یکی از اساسی‌ترین نیازهای کشور است و تلاش و پیگیری منسجم گروه های فعال در حوزه کار، می تواند در کاهش این موانع موثر باشد و نقش تعیین کننده در توسعه کشور ایفا کند. قطعا از این مسیر بسیاری از مشکلات سیاسی و اعتراض‌ها کاهش پیدا می‌کند.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما