شناسهٔ خبر: 23660708 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

به دنبال انتقادات از نحوه توزیع سبد کالا صورت گرفت؛

دستور تازه رئیس جمهور درباره سبد کالا

سخنگوی دولت از ماموریت رئیس جمهور به وزیر کار درباره ساماندهی طرح سبدکالا خبر داد.

صاحب‌خبر -

محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در تشریح مصوبات صبح امروز هیئت دولت گفت: طرح توزیع سبد کالا در عمل و اجرا با مشکلاتی روبه‌رو شد که برای رفع این مشکلات مقرر شد وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای وحدت مدیریت میان دو وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت و تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مشکلات را شناسایی کند و به کمک سایر دستگاه‌ها به یک وحدت مدیریت برسیم.

محمدباقر نوبخت بعد از جلسه امروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران افزود: آقای رئیس جمهور امروز با هدف سازماندهی به وضع موجود به آقای ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی مأموریت داد تا مسئولیت وحدت مدیریت توزیع سبد کالا را به عهده بگیرد.

سخنگوی دولت در عین حال از مردم شریف و بافرهنگ کشور خواست تا با مسئولان در این زمینه مساعدت کنند.

وی از دریافت کنندگان سبدکالا خواست تا در فروشگاه‌های عرضه این سبد کالا با تأنی حضور پیدا کنند.

سخنگوی دولت تصریح کرد: هدف این است که جامعه هدف گسترش پیدا کند و افزایش جمعیت دریافت‌کنندگان سبد کالا قطعاً مدیریت بهتری می خواهد و برای دولت به هیچ وجه پذیرفتنی نیست که در روند توسعه، عده‌ای زیر چرخ توسعه آسیب ببینند.

وی افزود: قبول داریم که توزیع مرحله اول سبد کالا کاستی‌هایی داشت که امیدواریم در مرحله بعد این کاستی‌ها برطرف شود.

سخنگوی دولت در عین حال از رسانه‌ها که مشکلات را منعکس کردند تشکر کرد و گفت: از برخی رسانه‌هایی که بیش‌نمایی کردند انتظار داریم تا در جهت واقعیت گویی حرکت کنند.

نوبخت همچنین گفت: امروز در جلسه هیئت دولت موضوع دیگری که در دستور کار بود بحث هوا و سلامت بود و تاکید شد با توجه به آلودگی در شهرهای بزرگ تدبیر و برنامه ریزی صورت گیرد تا آلاینده ها کاهش پیدا کنند.

سخنگوی دولت علاوه بر این در پاسخ به این پرسش که آیا دولت قصد دارد در مرحله دوم هدفمندی یارانه ها تغییری صورت دهد؟ گفت: تبصره ای که به عنوان هدفمندی یارانه ها و پس از مشورت نمایندگان به صحن علنی ارائه شد دقیقاً همان متن و ساختاری را داشت که در تبصره سال جاری وجود دارد منتها موقعی که اعداد تغییر کرد بحث هایی مطرح شد اما انتظار دولت این بود که مجلس آن را تأیید کند تا راه برای اجرای آن باز شود چرا که هر روز تأخیر در اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها خسارت‌هایی متوجه کشور خواهد کرد.

نوبخت استعفای جهانگیری را تکذیب کرد

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور استعفای معاون اول رئیس جمهور و جایگزینی محمد علی نجفی به جای اسحاق جهانگیری را تکذیب کرد.

محمدباقر نوبخت با اشاره به اظهارات کذب معاون وزیر امور خارجه آمریکا گفت: در این که ما در برابر تحریم‌ها که بر اقتصاد کشور تحریم شد مقاومت کردیم مثل سال‌های دفاع مقدس، تردیدی نیست. در آن مقطع دشمنان را مایوس کردیم. هر چند که خسارات جانی و تخریب مناطق جنگ زده را هم داشتیم.

وی هشدار داد : اگر دشمنان انقلاب و ملت تصور کنند با یورش اقتصادی می‌توانند ملت را از پای درآورند نشان خواهند داد انسان‌های کند ذهنی هستند یا انسان‌هایی هستند که حافظه تاریخی ضعیفی دارند.

وی در عین حال خاطرنشان کرد: البته بسیار طبیعی است ما رویین‌تن نیستیم همان طور که در جنگ خسارات ناشی از بمباران‌ها زیاد بود در تحریم‌ اقتصادی که کل جهان برعلیه ایران در پیش گرفت به اقتصاد ایران خساراتی وارد شد. اما اگر دشمنان تصور کنند ملت بزرگ ایران را در آرمان‌ها و اهدافش مایوس کرده‌اند یا در این راه شتاب ملت ایران را کم کرده‌اند بسیار انسان‌های نادانی هستند.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور با اشاره به خسارات برف سنگین به استان‌های شمالی و اقدامات دولت گفت: همه کشورهای دنیا با چنین پدیده‌هایی روبرو هستند اما در خسارت اخیر استان‌های شمالی همه دستگاه‌های اجرایی در لحظه اول فعال شدند. علاوه بر آن‌ها امکانات استان‌های مازندران و گیلان به کار گرفته شد. همچنین از امکانات استان‌های همجوار و مقیم نیز استفاده شد. منابع تنخواه نیز در اختیار استانداران این دو استان قرار گرفت. تا امروز مرتبا به استانداران این دو استان و هم دو وزیر مسئول در ارتباط هستیم. البته طوفان برفی سنگین و جبهه‌های هوای سرد در این استان‌ها شدت داشت ولی امدادرسانی مناسبی با نهایت تلاش دستگاه‌های مسئول انجام شد.

وی از برآورد خسارات وارد شده به استان‌های شمالی پس از امدادرسانی‌ها خبر داد.

وی افزود:‌انشاءالله این کار هم به سرعت انجام خواهد شد تا منابع لازم برای جبران این خسارات اختصاص یابد.

نوبخت متذکر شد : به نظر نمی‌رسد دستگاه‌های مسئول قصوری در امدادرسانی مرتکب شده باشند اگر قصوری مشاهده شده بود با دستگاه‌های قاصر برخورد می‌کردند.

وی در عین حال از تمام دستگاه‌های اجرایی، نیروهای مسلح، بسیج، ارتش، سپاه و همچنین مردم محلی به دلیل کمک به حادثه دیدگان تشکر کرد و افزود: این حادثه نشان می‌دهد اگر اتفاقی در کشور بیفتد همه ظرفیت‌ها برای امدادرسانی به مردم و مسئولان به کمک می‌آیند.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور در خصوص حذف تبصره 21 لایحه بودجه در مجلس شورای اسلامی گفت: اگر تبصره 21 پیشنهادی دولت برای هدفمندی یارانه‌ها اجرا می‌شد بیش از 13 هزار میلیارد تومان به حوزه سلامت اختصاص می‌یافت که این مبلغ می‌توانست افراد فاقد دفترچه بیمه را صاحب دفترچه بیمه خدمات درمانی کند.

وی افزود: همچنین این مبلغ موجب موثرتر شدن دفترچه‌های بیمه‌ای که دست مردم است، می‌شد. افرادی که هم اکنون دفترچه بیمه در اختیار دارند بار سنگین درمان را هم بر دوش می‌کشند. اکنون 70 تا 90 درصد هزینه‌های درمان از جیب مردم پرداخت می‌شود با ساز و کاری که دولت در تبصره 21 پیش‌بینی کرده بود این هزینه برعکس می‌شد یعنی 70 تا 90 درصد از هزینه‌های درمان توسط دولت پرداخت می‌شد. به هر دلیل مجلس این تبصره را رد کرد ولی دولت فرصت دارد تا تیر ماه لایحه مناسبی را تقدیم مجلس کند.

وی ابراز امیدواری کرد:‌اراده‌ای که دولت برای بهبود وضعیت سلامت در دست اجرا دارد همچنان مستمر باشد و با حذف این تبصره‌ها در مجلس از اعتقاد دولتمردان کاسته نشود.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور در عین حال متذکر شد : البته تردید ندارم که نمایندگان مجلس نیز دوستدار مردم هستند و آنان به دولت کمک خواهند کرد تا این قبیل تبصره‌ها به تصویب برسد تا بتوانیم وضعیت سلامت را بهتر از وضعیت جاری دنبال کنیم.(مهر)

برچسب‌ها:

نظر شما