شناسهٔ خبر: 23660280 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شما نیوز | لینک خبر

همه چیز درباره 3 بازیگر مشهور و پرکار این روزها

هر آنچه می‌خواهید درباره موفقیت‌های اخیر سه بازیگر پرکار این دوره از جشنواره فیلم فجر بدانید.

صاحب‌خبر -
به گزارش شمانیوز:  تعداد بازیگران سینمای ایران کم نیست اما از میان همه آنها تنها تعداد انگشت‌شماری به یک «سپوراستار» تبدیل می شوند. ستاره هایی که اسم شان فروش فیلم ها را بالا می برد و خود یکی از دلایل بالا رفتن تعداد مخاطبان است. ستاره‌ها نیز از دو حیث مورد توجه قرار می‌گیرند یا «جذابیت بصری» بالایی دارند، یا «بازیگر توانایی» هستند و در این میان باز معدود ستاره هایی هستند که این دو ویژگی را بصورت مشترک داشته باشند. برخی ستاره‌ها «ظرفیت قهرمان شدن» دارند و می شود روی آنها به عنوان قهرمان داستان حساب باز کرد و برخی نه؛ با این مقدمه اگر به بررسی سینمای ایران بپردازیم شاهد آن خواهیم بود که سالها بود سینمای ما با ستاره های نسل‌های قبلش فعالیت می‌کرد و حالا سه چهره جدید نوید روزهای خوب را برای سینمای ایران می دهند.

بعد از دهه 60 در دهه 70 و با اکران عمومی «عروس» به کارگردانی بهروز افخمی و با بازی «نیکی کریمی» و «ابوالفضل پورعرب» ستاره به معنای واقعی خود در سینمای بعد از انقلاب ظهور کرد. در آن سال ها فیلم هایی که کریمی بازی می کرد با استقبال گسترده مخاطبان روبرو می شد و او به ستاره آن سال ها تبدیل شد. نیمه دهه 70 ترافیک ستاره سازی در سینما بالا گرفت، از «لیلا حاتمی» و «هدیه تهرانی» و «محمدرضا فروتن» تا در سال های پایانی این دهه «بهرام رادان»، «مهناز افشار» و «محمدرضا گلزار» وارد سینما شدند و به محبوبیت دست یافتند. در دهه 80 چهره های دیگری نیز به سینما آمدند بازیگران جوانی چون «شهاب حسینی»؛ «ترانه علیدوستی» و «حامد بهداد» در این دهه ظهور کردند و هر یک به تناوب روزهای پرفروغی داشتند. اگرچه در کنار اینها بایستی به افرادی که اگرچه به لحاظ سنی با اینها فاصله داشتند اما همچنان ستاره بودند نیز اشاره کرد که شاید شاخص ترین آنها «علی نصیریان»؛ «خسرو شکیبایی» و «پرویز پرستویی» بودند.

سینمای ایران اما در مسیر داشتن ستاره یک دهه متوقف بود و نسل جدید با انباشتی از ستاره های نسل های گذشته مواجه بود. ستاره هایی که بعضا ظرفیت قهرمان سازی را نیز نداشتند. اما حالا در روزهای پیشین سی و ششمین جشنواره فیلم فجر می توان این امید را داشت که طی سالهای گذشته سه ستاره که بازیگرانی توانا هستند که قدرت قهرمان سازی را نیز دارند به جمع «سوپراستار»های سینمای ایران اضافه شده اند.

بابک حمیدیان

«بابک حمیدیان» یکی از آن سه تن است. او تا کنون بالغ بر بیست فیلم سینمایی و تلویزیونی بازی کرده است. او مسیر رشد خود را آرام اما صعودی طی کرد. حمیدیان سینما را با «مزرعه پدری» مرحوم «رسول ملاقلی پور» شروع کرد؛ در «قدمگاه» شناخته شد. در «بی پولی» نعمت الله درخشید و بعد از آن نیز دیگر به عنوان یک سوپراستار در «هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند»، «روز رستاخیز»؛ «چ»؛ «بادیگارد» و... ایفای نقش کرد.

حمیدیان در این سالها سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مکمل مرد برای فیلم «چ» و «روز رستاخیز» از سی و دومین جشنواره فیلم فجر؛ بهترین بازیگر نقش مکمل مرد در فیلم بادیگارد به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا در جشنواره بین‌المللی فیلم وین؛ تندیس زرین نقش دوم مرد برای فیلم ریسمان باز - جشن خانه سینما ـ دوره دوازدهم؛ کاندیدا نقش دوم مرد برای فیلم طبل بزرگ زیر پای چپ - جشن خانه سینما ـ دوره نهم؛ دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد، برای بازی در فیلم هیس دخترها فریاد نمی‌زنند در جشن انجمن منتقدان سینمای ایران در سال؛ تندیس بهترین بازیگر نقش دوم مرد برای بازی در فیلم چ هشتمین جشن انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران؛ تندیس بهترین بازیگر مرد سیزدهمین جشنواره فیلم مقاومت برای بازی در فیلم چ؛ بهترین بازیگر مرد برای فیلم‌های هیس دخترها فریاد نمی‌زنند و چ در چهاردهمین جشن حافظ؛ جایزه ویژه برای بازی در فیلم بادیگارد در پنجمین جشنواره سینمایی ققنوس را دریافت کرده است.

در سالهای گذشته حمیدیان را شاید بیش از همه با کارکتر «اصغر وصالی» فرمانده دستمال سرخ های دو آتیشه خمینی‌چی در «چ» حاتمی کیا بشناسیم؛ کارکتری که باعث شد قهرمان «چ» نه چمران بلکه «شهید اصغر وصالی» باشد، اگرچه در روز رونمایی «ایستاده در غبار» خطاب به مهدویان گفت: «من با کتاب «مسیح کردستان» که جمال شورجه به من داده بود عاشق شهید بروجردی شدم که قرار بود نقشش را بازی کنم و اگر محمدحسین مهدویان همین مسیر را ادامه دهد از او می خواهم که من را به عنوان هنرور بپذیرد و باور کنید که این حرف شعار نیست.»

در میان کسانی که در این دوره جشنواره حضور دارند بابک حمیدیان با 4 فیلم «به وقت شام»، «جشن دلتنگی»، «مصادره» و «سرو زیر آب» بیشترین فیلم را دارد.

جواد عزتی

«جواد عزتی» دیگر بازیگری است که در این سالها توانسته برایش خودش در سینمای ایران نامی دست و پا کند. عزتی با تلویزیون رشد کرد و همه او را بهعنوان یک کمدین طناز شناختند اما توانایی های او باعث شد نام او امروز در جدی ترین پروژه های سینمایی کشور باشد.

عزتی در تلویزیون با «قصه های شبانه» و «من یک مستاجرم» معرفی شد اما به سرعت تبدیل به یکی از بازیگران اصلی طنز صداوسیما شد و استقبال از او در پروژه ها سینمایی هم شروع شد. او در «طلا و مس» نقشی فوق العاده داشت که نشان داد این طنازی را می تواند در کارکتر های مختلف حتی یک «آخوند مسافرکش شوخ» نیز به تصویر بکشد. از سال نود و دو اما عزتی سالی چند فیلم سینمایی داشته که از قضا بخش زیادی از آنها جزو پرفروش های سال بوده اند.

«کلاشینکف»، «فرشته‌ها با هم می‌آیند» و «شیار ۱۴۳» در سال ۱۳۹۲؛ «تگرگ و آفتاب» و «در مدت معلوم» در سال 1393؛ «زاپاس»؛ «پارادایس»، «هفت معکوس» در سال 1394؛ «ماجرای نیمروز»؛ «خرگیوش» و «اکسیدان» در سال 1395 و «آینه بغل» نیز فیلم امروز او روی پرده است.

یکی از درخشان ترین بازی های جواد عزتی در این سالها اتفاقا نه مربوط به نقش های طنز بلکه شخصیت صادق؛ سر تیم اطلاعات سپاه تهران در «ماجرای نیمروز» است.

او در سالهای اخیر نامزده تندیس بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای فیلم «ماجرای نیمروز» از نوزدهمین جشن خانه سینما؛ برنده جایزه بهترین بازیگر مرد در جشن حافظ برای بازی در فیلم ماجرای نیمروز؛ نامزد بهترین بازیگر مرد کمدی برای سریال دردسرهای عظیم در جشن حافظ؛ نامزد بهترین بازیگر مرد برای فیلم درمدت معلوم (فی المدت المعلوم) در جشن حافظ؛ نامزد بهترین بازیگر مرد برای فیلم زاپاس در جشنواره رنگین کمان چین؛ جایزه بهترین بازیگر مرد برای فیلم پارادایس از جشنواره چلسی آمریکا؛ نامزد بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای فیلم ماجرای نیمروز از سی و پنجمین دوره جشنوراه فیلم فجر شده است.

جواد عزتی در این دوره جشنواره فیلم فجر در دو نقش جدی در فیلم های «لاتاری» و «تنگه ابوغریب» حضور دارد.

هادی حجازی فر

«هادی حجازی فر» اما نفر سومی است که این روزها روی پرده نقره ای سینمای ایران می درخشد. حجازی فر اساسا از تئاتر به سینما آمده است. او بازیگر و کارگردان تئاتر است. فارغ‌التحصیل کارشناسی نمایش عروسکی از دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران است و بازیگری را در دوره دانشجویی خود، در فیلم «مزرعه پدری» رسول ملاقلی‌پور آغاز کرده‌است. او بعد از سالها فعالیت در تئاتر دوباره با «ایستاده در غبار» محمدحسین مهدویان به سینما برگشت و اتفاقا بازگشتی قهرمانانه داشت و یک قهرمان را در ذهن ها زنده کرد. بازی جاویدالاثر حاج احمد متوسلیان توسط حجازی فر در این فیلم باعث شد او نامزد تندیس زرین بهترین بازیگر نقش اول مرد از هجدهمین دوره جشن بزرگ سینمای ایران شود.

سال بعد او «گیلدا» و «ماجرای نیمروز» را داشت و آن قدر «کمال» فرمانده نیروی عملیات سپاه تهران را خوب بازی کرد که بر نظر متفق همه منتقدین او باید سیمرغ بهترین بازیگر نقش مکمل کرد را می گرفت که گرفت. حجازی فر امسال نیز بعد از حمیدیان پرکارترین بازیگر جشنواره فجر است و در سه فیلم «لاتاری»، «به وقت شام» و «دارکوب» حضور دارد.

نظر شما