شناسهٔ خبر: 23659769 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

نایب رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین:

امکان حضور ایران در تمام پروژه جاده ابریشم وجود دارد/ به هر میزان پروژه معرفی کنیم امکان دریافت فاینانس هست

نایب رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین با بیان اینکه امکان حضور ایران در تمام پروژه جاده ابریشم هست، گفت: برای حضور در این پروژه باید خودمان اقدام کنیم زیرا کسی به دنبال ما نمی‌آید.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار بازرگانی خبرگزاری فارس مجیدرضا حریری در نشست خبری سومین همایش فرصت‌های بازرگانی و سرمایه‌گذاری ایران و چین گفت: در روزهای اخیر جو نامناسبی در رابطه با ایران و چین در فضای مجازی شکل گرفته که دلایل سیاسی دارد.

نایب رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین افزود: این در حالی است که رابطه ما با چین بسیار عمیق و گسترده است و در دورانی که رابطه ما به دنیا قطع بود اگر همکاری‌ چینی‌ها با ایران نبود شرایط خیلی سخت پیش می‌رفت.

حریری با تأکید بر اینکه با وجود شایعات در فضای غیررسمی، رابطه ایران و چین بسیار خوب است، گفت: در فضای بین‌الملل در حال منازعه با برخی از کشورها هستیم.

وی با اشاره به آمار 11 ماهه تجارت ایران و چین گفت: این آمار حاکی از رشد تجاری دو کشور بوده است و طی این مدت حدود 25 درصد از نفت ایران را چین خریداری کرده است و 22.5 درصد صادرات غیر نفتی ایران هم به چین است. 

نایب رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین با بیان اینکه چین مقصد اول واردات ایران است، گفت: اگر تحریم‌ها نبود،  باز هم چین شریک اول تجاری ایران بود.

وی افزود: کشور چین 4300 میلیارد دلار صادرات و واردات دارد و در تبادل تجاری با  110 کشور دنیا، شریک اول تجاری آنها است.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین با بیان اینکه ایران و چین مکمل یکدیگر هستند بیان داشت: چین بزرگترین خریدار مواد اولیه در دنیا است.

وی با بیان اینکه قطر، عربستان و امارات با چین بیشترین مراودات تجاری را دارند، گفت: ایران اولین شریک تجاری چین در منطقه نیست اما منافع ملی ایران و چین پیوستگی دارد و قابل گسستن نیست.

حریری در رابطه با مسدود شدن حساب‌های ایرانیان در چین، گفت: از اردیبهشت امسال، فشار‌هایی که براساس گروه ناظر مالی برای ایرانی‌ها در دنیا ایجاد شده بود، در چین بیشتر شده است.

وی افزود: گزارش‌های مسدود شدن حساب ایرانیان در چین به ما رسیده است و اتاق هم این موارد را به طرف‌های چینی اطلاع داده است.

وی با بیان اینکه بانک مرکزی و وزارت خارجه در جریان این مسئله بوده‌اند، بیان داشت: آنچه از طرف سفارت ما در پکن اعلام شده این بود که این مشکلات بر اثر سوء تفاهم پیش آمده و باید حل شود.

حریری گفت: در مذاکرات با طرف چینی مسائل مطرح شده در مورد مشکلات بانکی به طور کامل حل شده اما امکان تاخیر در اجرا در شعب بانکی چین وجود دارد.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در مورد کنار گذاشته شدن ایران از پروژه جاده ابریشم گفت: این موضوع صحت ندارد.

وی با بیان اینکه برداشت‌های متفاوتی از پروژه جاده ابریشم وجود دارد، گفت: جاده ابریشم یک مفهم است که ایران باید به بهترین شکل از پروژه‌های آن بهره‌برداری کند. 

نایب رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین گفت: برقی کردن خط آهن تهران - مشهد به ارزش 1.7 میلیارد دلار از جمله پروژه‌های جاده ابریشم با فاینانس است و به هر اندازه که ایران پروژه برای استفاده از خطوط فاینانس در جاده ابریشم داشته باشد می‌تواند عملیاتی کند.

وی تأکیدکرد: اتاق بازرگانی ایران و چین و سفارت چین در ایران باید تلاش بیشتری برای شناساندن مفهوم جاده ابریشم انجام دهند. 

حریری با بیان اینکه بخش پژوهش چین، جاده ابریشم را طراحی کرده و نسخه اولیه آن برای حضور ایران در این پروژه مورد چانه‌زنی قرار گرفته است، گفت: جاده ابریشم پیوندی بین کشورها در شرق و غرب دنیا ایجاد می‌کند و این ابتکار توسط چینی‌ها مطرح شد. 

وی افزود: الان نسخه دوم پروژه جاده ابریشم آماده اعلام نظر از سوی ایران است و ایران در تمام فضای این پروژه عظیم حق و امکان حضور دارد. 

نایب رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین بیان داشت: البته باید پروژه‌ها از سوی ایران تعریف شود و کسی برای اجرا و عملیاتی شدن یک پروژه دنبال ما نمی‌اید. 

وی با اشاره به اینکه چند معدن  برای حضور در پروژه جاده ابریشم طراحی شده‌اند گفت: در سال 2016 نیز 20 میلیارد دلار توافقنامه فاینانس با چینی‌ها به امضا رسیده که سه بانک چینی و دو بانک ایرانی در اجرای آن نقش داشته‌اند.

وی افزود: البته باید بدانیم که استفاده از فاینانس برای پروژه‌های زیرساختی توجیه دارد که این پروژه‌ها معمولا دولتی است  بخش خصوصی باید با احتیاط و بر اساس هزینه و فایده‌ای که استفاده از آن فاینانس دارد از آن بهره‌برداری کند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه خریدار سهام بانکی زیر ساخت آسیا در چه مرحله‌ای است، گفت: ایران از اولین کشورهایی بود که سهامدار بانک توسعه زیر ساخت آسیا شد و در حال حاضر کشورمان 1.36 درصد از سهام این بانک را در اختیار دارد و در مجمع عمومی آن هم شرکت کرده است.

وی در مورد اجرایی شدن ارتباطات تجاری ایران و چین با ریال و یوان گفت: تصمیم‌گیری در این مورد بر عهده بانک مرکزی است که بنابر مدیریت بر منابع ارزی و روابط با دنیا این تصمیم را خواهد گرفت. 

وی با تأکید بر اینکه باید به نکات مثبت و منفی مبادلات با پول ملی توجه کرد، افزود: چین با حجم تجارت عظیمی که با دنیا دارد، تنها 3 تا 4  درصد مبادلات خود را با پول ملی انجام می‌دهد. 

حریری به برگزاری اکسپوی شان‌گهای در سال 2018 اشاره کرد و گفت:  500 هزار مترمربع برای این نمایشگاه اختصاص داده شده و از 160 کشور دنیا از جمله ایران برای حضور در این نمایشگاه دعوت شده تا کالاهای وارداتی خود را به چین معرفی کنند. 

به گزارش فارس: سومین همایش فرصت‌های بازرگانی و سرمایه‌گذاری ایران و چین در تاریخ 10 و 11 بهمن ماه 1396 در محل سال همایش‌های بین‌المللی اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران برگزار می‌شود. 

انتهای پیام/ 

نظر شما