شناسهٔ خبر: 23658942 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

اردوغان: عملیات عفرین عملا آغاز شده است/نخستین حمله هوایی ترکیه به عفرین با 8 جت جنگنده

نخستین حمله هوایی ترکیه به عفرین در شمال سوریه امروز با 8 جت جنگنده انجام شد و در این حمله مقر دیده بانی پ ی د و پ ک ک هدف قرار گرفت. ستاد مشترک ارتش ترکیه نیز نام عملیات عفرین را "شاخه زیتون" اعلام کرد.

صاحب‌خبر -

ایران آنلاین / به گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه، امروز همچنین بخشی از یگان های ارتش آزاد سوریه که تحت حمایت ترکیه هستند، به مناطق تحت کنترل پ ی د و پ ک ک در عفرین اعزام شدند. 

ستاد مشترک ارتش ترکیه نیز امروز چند ساعت پس از سخنرانی اردوغان، اعلام کرد، عملیات عفرین تحت عنوان "شاخه زیتون" عصر امروز شنبه ساعت 17 به وقت محلی رسما آغاز شد. 

*********

به گزارش راشاتودی، روسیه از آغاز رسمی عملیات عفرین و بمباران هوایی این منطقه ابراز نگرانی کرد و خواستار توقف حملات شد. 

*********

به گزارش مهر به نقل از اسپوتنیک، نیروهای سوریه دموکراتیک هر گونه پیشروی نیروهای ترکیه یا گروه های سوری همپیمان آن در عفرین و الشهباء در شمال غرب سوریه را تکذیب کردند.

********

رسانه‌های روسیه به نقل از وزارت دفاع این کشور اعلام کردند، والری گراسیموف، رئیس ستاد ارتش روسیه و جوزف دانفورد، همتای امریکایی او امروز پس از سخنرانی اردوغان و اعلام رسمی آغاز عملیات عفرین از سوی او، با هم تلفنی گفت و گو کردند. اگرچه محتوای این گفت و گوی تلفنی رسانه ای نشده اما بسیاری از رسانه ها محور این گفت و گو را سوریه و عفرین اعلام کردند. 

*********

به گزارش مهر به نقل از تاس، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد، فرماندهی نیروهای روسی در سوریه برای اطمینان از امنیت نیروها و ادوات نظامی روسیه از منطقه درگیری در عفرین خارج شده است.

**********

خبرگزاری آناتولی ترکیه به نقل از مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه نوشت، آنکارا اطلاعات مکتوبی درباره عملیات عفرین در اختیار دولت دمشق گذاشته است. 

**********

وزارت دفاع روسیه امریکا را مسئول حوادث حال حاضر سوریه دانست و اعلام کرد، اقدامات غیرمسئولانه امریکا در تسلیح شبه نظامیان شمال سوریه ممکن است روند مذاکرات ژنو را به خطر بیندازد.

*********

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری امریکا در جریان یک سخرانی رسما آغاز عملیات عفرین را اعلام کرد. به گزارش ایران آنلاین به نقل از سایت روزنامه حریت ترکیه، رئیس جمهوری ترکیه که در جریان کنگره حزب حاکم عدالت و توسعه در شهر "کوتاهیا" صحبت می کرد، گفت: همانطور که در عملیات های طرابلس و الباب بر قلب گروه های تروریستی خنجر فرو کردیم. اکنون هم قدم به قدم در کریدور عفرین گروه های تروریستی را با خاک یکسان خواهیم کرد.

اردوغان افزود: عملیات عفرین در عمل آغاز شده است. در ادامه نیز عملیات منبج را خواهیم داشت. حالا که وعده هایی که درباره منبج به ما داده بودند، عملی نکردند ما هم هیچ مانعی برای تلافی کردن این بدعهدی ها نمی بینیم و هیچ کس هم نمی تواند به ما خرده بگیرد.

رئیس جمهوری ترکیه تصریح کرد: بعد از عملیات عفرین و منبج نیز تا مرز عراق پیش خواهیم رفت و تمام تهدیدهای مرزی ترکیه را مرتفع خواهیم کرد. ما این عفریت ترور را پاک خواهیم کرد.

منظور اردوغان از گروه های تروریستی در شمال سوریه گروه های کردی "پ ک ک"، "ی پ گ" و "پ ی د" هستند که در حال حاضر در شهرهای شمالی سوریه از جمله عفرین و منبج قلمروهایی دارند و تحت حمایت امریکا هستند.  

اردوغان در این سخنرانی از امریکا نیز انتقاد کرد و گفت: از تروریست ها (گروه های کرد مستقر در شمال سوریه) در پشت مرزهای ترکیه حمایت می کنند و می گویند خطری ترکیه را تهدید نمی کند. با این حرف ها گویا می خواهند دست پیش را بگیرند. آنها اصلا خبر دارند که ترکیه با 3.5 میلیون پناهجوی سوری که میهمانش هستند، چه می کند؟ ما با آنها مانند شهروندان خود رفتار می کنیم. آنوقت ما اشغالگریم؟

نظر شما