شناسهٔ خبر: 23658346 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

رئیس پلیس فتا استان یزد:

شبکه‌های اجتماعی خارجی به قوانین کشور تعهدی ندارند/بسیاری از پرونده های قضایی ناشی از آفت فضای‌مجازی

رئیس پلیس فتا استان یزد با اشاره به آسیب های گسترده فضای مجازی گفت: کم نیستند خانواده هایی که از فضای مجازی و به خصوص شبکه های اجتماعی آسیب دیده اند و متاسفانه این موضوع درصدی قابل توجهی از پرونده های قضایی و مراجعات به پلیس سایبری را به خود اختصاص داده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ رئیس پلیس فتا استان یزد در گفتگو با یزد رسا، در خصوص وضع قوانین در مورد استفاده از فضای مجازی گفت: در کشورهای مختلف دسترسی و استفاده از فضای مجازی قوانین مخصوص خود را دارد به طور مثال در کشورهای اروپایی و چین  استرالیا و آمریکا محدودیتهای گسترده در استفاده از اینترنت و فضای مجازی و شبکه های اجتماعی وجود دارد اما متاسفانه در ایران این گونه نیست و محدودیت سنی در این خصوص وجود ندارد.

وی اظهار داشت: دسترسی به فضای مجازی و دنیای اطلاعات  متنوع آن بسیار سهل الوصول است. یک کودک و نوجوان در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی کافی است یک جستجوی ساده انجام دهد تا به کانال ها و محتواهای زیادی  در حوزه های مختلف دست پیدا کند و  این دسترسی آسان هیچ محدودیتی ندارد اما استفاده صحیح و ایمن ماندن از آسیب های این حوزه به بستگی چگونگی فرهنگ سازی برای این جریان دارد.

ابوطالبی با تاکید بر اهمیت نظارت والدین بر فرزندان و خانواده خود در دسترسی به فضای مجازی گفت: باید با وضع  و تعریف  قوانین توافقی خاص نحوه و میزان دسترسی در خانواده استفاده از فضای مجازی و ابزارهای آن توسط هر یک از اعضای خانواده کنترل و بر آن نظارت شود. به طور مثال والدین باید حق داشته باشند  گوشی  موبایل رایانه و تبلت  فرزند خود را بررسی و کنترل کنند. خانواده ها باید در استفاده فرزندان از فضای مجازی هوشیاری کامل را داشته و بر نوع محدودیت توافقی اشراف داشته باشند.

وی با بیان این که وضع قوانین خانوادگی بسیار موثراست اظهار داشت: فرهنگ سازی و رعایت قوانین باید از خانواده ها شروع شود. 

سرهنگ ابوطالبی بیان کرد: نفوذ شبکه های اجتماعی و تهدیدات پیش روی کاربران در خانواده ها مشکلی فراگیر تمامی جوامع بوده و به نحوی از انحاء مختلف درگیر ان هستند.

این کارشناس فضای مجازی ادامه داد: نرم افزارها و اپلیکیشن های بومی می بایست قدرتمندتر و با سایر نیازمندیهای کاربران  شامل سرعت در نقل وانتقال اطلاعات ،جدابیت و.... همسو باشد تا بتواند جایگزین با نمونه های خارجی شوند و ضروری است تا تولید محتوای متناسب شرایط فرهنگی مذهبی و اجتماعی  و علمی با در نظر گرفتن مولفه های ایرانی اسلامی در این زمینه قوی تر و فعال تر  شده تا آسیب های فضای مجازی متاثر از محتواهای نامناسب به حداقل برسد .

ابوطالبی با اشاره به آسیب های گسترده فضای مجازی گفت: کم نیستند خانواده هایی که از فضای مجازی و به خصوص شبکه  های اجتماعی آسیب دیده اند و متاسفانه این موضوع درصدی قابل توجهی از پرونده های قضایی و مراجعات به پلیس سایبری  را به خود اختصاص داده است.

وی تولید محتوای مثبت در فضای مجازی را ضروری دانست و افزود: در این خصوص اصلی ترین مسئولیت را سازمان ها و نهادها و گروههای علمی و فرهنگی و اجتماعی بر عهده دارند تا با تولید محتوای مثبت و مناسب فضای مجازی را در دست گرفته تا کاربران از این محتوای مثبت بهره مند شوند.

سرهنگ ابوطالبی اظهار داشت: شبکه های اجتماعی خارجی ، به قوانین و امنیت اجتماعی اخلاقی و مذهبی  کشورهای دیگر غیرمتعهد هستند در حالی که تمام این موارد در کشورهای ارائه کننده دارای محدودیت در سرویس دهی و نوع هزینه و خدمات می باشند.

انتهای پیام/ق

 

 

نظر شما