شناسهٔ خبر: 23657835 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

کاهش رغبت شهروندان آلمانی به صدر اعظمی مجدد مرکل

R31356/P36446/S8,89/CT10

نتایج یک نظرسنجی نشان می‌دهد که میزان میل و رغیت شهروندان آلمانی به صدر اعظمی مجدد آنگلا مرکل به شدت کاهش پیدا کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه "دی ولت" آلمان، نتایج یک نظرسنجی که از طرف "زد دی اف" آلمان انجام شده است نشان می دهد که در آستانه برگزاری کنگره ویژه حزب سوسیال دموکرات برای تصمیم گیری درباره شروع رسمی مذاکرات با اتحادیه احزاب متحد مسیحی جهت تشکیل ائتلاف بزرگ در این کشور محبوبیت این حزب در بین شهروندان آلمانی به شدت کاهش پیدا کرده است.

بر این اساس، در صورتی که یکشنبه آینده انتخابات پارلمانی در این کشور برگزار شود سوسیال دموکرات ها با سه درصد کاهش 20 درصد آراء شهروندان را به دست خواهند آورد.

نتایج این نظرسنجی نشان می دهد که در مجموع 38 درصد شهروندان آلمانی نتیجه مذاکرات اولیه بین احزاب متحد مسیحی و سوسیال دموکرات جهت تشکیل ائتلاف بزرگ را خوب و 41 درصد هم بد ارزیابی کردند. بیشترین رضایت مندی از نتیجه این مذاکرات در بین طرفداران احزاب متحد مسیحی وجود داشته است.

سران احزاب متحد مسیحی و سوسیال دموکرات چندی پیش به توافق اولیه ای جهت تشکیل مجدد ائتلاف بزرگ در این کشور دست یافتند.

بر این اساس همچنین 45 درصد شهروندان آلمانی تشکیل مجدد ائتلاف بزرگ در کشورشان را خوب و 36 درصد آن را بد دانسته و 17 درصد نیز نسبت به این مسئله بی تفاوت بودند. اکثر طرفداران احزاب متحد مسیحی تشکیل چنین ائتلافی در کشورشان را خوب ارزیابی کردند ( 68 درصد). در بین طرفداران حزب سوسیال دموکرات هم 57 درصد این ائتلاف را خوب ارزیابی کردند.

نتایج این نظر سنجی نشان می دهد که 54 درصد شهروندان این مسئله را که مرکل دوباره صدر اعظم آلمان شود خوب دانسته و 42 درصد هم آن را بد می دانند. این در حالی است که بعد از انتخابات پارلمانی آلمان حمایت برای صدر اعظمی دوباره مرکل در بین شهروندان آلمانی 62 درصد بود.

بر اساس نتایج این نظر سنجی اکثریت 64 درصدی شهروندان آلمانی بر این عقیده اند که حزب سوسیال دموکرات در کنگره خود با تشکیل مجدد ائتلاف بزرگ موافقت کرده و این ائتلاف در آلمان شکل می گیرد و 30 درصد نیز نظری خلاف این را دارند.

این نظر سنجی در فاصله زمانی 16 تا 18 ژانویه سال جاری میلادی از بین 1332 شهروند واجد شرایط آلمانی انجام شده است.

سوسیال دموکرات ها قرار است در یک کنگره این حزب در 21 ژانویه ( اول بهمن ماه) درباره پذیرش رسمی مذاکرات جهت تشکیل ائتلاف بزرگ تصمیم گیری کنند. البته با توجه به اختلاف نظرها در حزب سوسیال دموکرات درباره تشکیل چنین ائتلافی برخی تحلیلگران همچنان از احتمال شکست آن سخن می گویند.

اتحادیه اروپا هم همچنان منتظر به نتیجه رسیدن مذاکرات جهت تشکیل ائتلاف بزرگ در آلمان است تا به این ترتیب بتواند یکی از مهم ترین اعضای خود را در روند تصمیم گیری ها برای اصلاحات اساسی در این اتحادیه شایسته عمل ببیند.

در صورت موافقت کنگره احزاب با شروع رسمی مذاکرات جهت تشکیل ائتلاف بزرگ، این مذاکرات در 22 ژانویه ( دوم بهمن ماه) و حدود چهار ماه بعد از برگزاری انتخابات پارلمانی در این کشور آغاز می شود.

در حالی که بسیاری اعضای حزب دموکرات مسیحی موافق تشکیل چنین ائتلافی در کشورشان هستند، اما رسانه های آلمانی از مخالفت بسیاری مقامات حزب سوسیال دموکرات در این باره خبر می دهند.

انتهای پیام/

نظر شما