شناسهٔ خبر: 23657476 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نما | لینک خبر

چرا دانشگاه‌ها در سفره مردم تاثیر نمی‌گذارند؟

چرا دانشگاه‌ها در فرهنگ عمومی، اقتصاد و سفره مردم تأثیر ندارد؟ چرا ما برای بهبود اقتصادمان از نیروی انسانی خودمان بهره نمی‌گیریم؟

صاحب‌خبر -
به گزارش نما، اگر نسل اول دانشگاه‌ها را مأمور تعلیم آموزش، نسل دوم را دانشگاه پژوهش محور و نسل سوم را در کنار ماموریت‌های آموزش و پژوهش، مأمور کارآفرینی بدانیم به گفته بسیاری از کارشناسان، امروز باید دانشگاه‌ها بتوانند در وضعیت اقتصادی کشور تاثیر گذار باشند.

البته ما هنوز نتوانسته‌ایم نسل سوم دانشگاه‌ها را به طور کامل در دانشگاه‌های کشور ایجاد کنیم و رابطه صنعت و دانشگاه در وضعیت خوبی نیست و می‌گویند که دانشگاه‌ها در بسیاری از رشته‌ها تبدیل به کمپانی تولید مدرک شده‌اند.

مسؤولان کشور نیز بر این مسأله تأکید دارند که باید بتوانیم از دانشگاه در بهبود اقتصاد کشور بهره ببریم و برای تحقق این امر نیز قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در مجلس شورای اسلامی تصویب شد و معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور و صندوق نوآوری و شکوفایی هم تسهیلاتی را به شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه دادند که وضعیت این شرکت‌ها تا حدودی بهبود یافته ولی ما هنوز نتوانستیم بهره کافی از این سرمایه انسانی را در اقتصاد کشورمان ببینیم و این سوالی است که معاون علمی و فناوری رئیس جمهور نیز آن را مطرح کرده است.

سورنا ستاری که از ابتدای حضور خود در مسؤولیت معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور می‌توان گفت در تمام سخنرانی‌هایش بر جدایی از اقتصاد نفتی و تکیه بر اقتصاد دانش‌بنیان تأکید کرده است، چند روز پیش در یکی از سخنرانی‌هایش این سخنان خود را روضه تکراری خواند گفت: سؤال اصلی این است که چطور با وجود تعداد زیاد دانشجو که بسیاری از آن‌ها هم استعدادهای برتر هستند هنوز وابسته به نفت خام هستیم و اقتصاد ما دانش‌بنیان نشده است؟

ستاری از همان ابتدای مسؤولیتش در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری درباره تکیه بر اقتصاد نفتی ابراز نگرانی می‌کرد و می‌گفت: باید از خام‌فروشی دست برداریم و به سمت اقتصاد دانش‌بنیان برویم و حالا او این سوال را مطرح می‌کند که چرا ما با صنعت خودمان نمی‌توانیم شغل ایجاد کنیم؟ چرا دانشگاه‌ها در فرهنگ عمومی، اقتصاد و سفره مردم تأثیر ندارد؟ چرا ما برای بهبود اقتصادمان از نیروی انسانی خودمان بهره نمی‌گیریم؟

سیداحمد معتمدی رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر در این باره می‌گوید: از چند سال پیش تاکنون مساله اقتصاد دانش‌بنیان جزء مباحث عمده دانشگاه‌ها بوده و بخصوص دانشگاه‌های برتر کشور در حال فعالیت جدی بر این موضوع هستند.

وی بحث ارتباط با صنعت و اینکه فارغ‌التحصیلان بتوانند جذب بازار کار شوند را از مسائل مهم در تاثیرگذاری دانشگاه‌ها بر اقتصاد می‌داند و می‌گوید: این مساله در دستور کار دانشگاه‌ها قرار دارد ولی شرایط کشور ایجاب می‌کند که مساله سیستم آموزشی بازنگری شود؛ همانطور که در دنیا هم هر چند سال سیستم آموزشی را بازنگری می‌کنند و در حال حاضر از نظر کیفی و کمی ما به تعداد کافی فارغ‌التحصیل داریم ولی مشکل اصلی ما عمدتا مساله اشتغال و بازار کار فارغ‌التحصیلان است که این مساله نیز در دستور کار قرار دارد و معاونت علمی نیز در حال کار کردن بر روی این مساله است.

معتمدی از تأکید مسؤولان وزارت علوم بر مسأله دانش‌بنیان خبر داده و می‌گوید: در مجموع دولت همت خوبی برای رشد اقتصاد دانش‌بنیان دارد و قرار شده 5 دانشگاه کشور نیز در چارچوب اقتصاد دانش‌بنیان جزء دانشگاه‌های برتر دنیا باشد که باید جدی‌تر به این مساله بپردازیم.

همچنین محمدعلی برخورداری رئیس دانشگاه علم و صنعت نیز بهره‌گیری از اقتصاد دانش‌بنیان را پروسه‌ای طولانی‌مدت می‌داند و می‌گوید: اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان تأسیس شده خوب است ولی باید کل اقتصاد کشور به این سمت برود، دانشگاه‌ها شروع کردند تا تمام نهادها تشویق شوند و به طور کلی صنعت و تجارت به سمت اقتصاد دانش‌بنیان پیش برود.

وی با بیان اینکه حرکت دانش‌بنیان دانشگاه‌ها یک شروع به سمت اقتصاد دانش‌بنیان است، می‌گوید: طبیعتا مسأله دانش‌بنیان شدن اقتصاد کشور به این سرعت جواب نمی‌دهد ولی حرکت دانشگاه‌ها پایه‌ای برای آینده است تا عوامل و فاکتورهای دیگر تأثیرگذار نیز به سمت دانش‌بنیان حرکت کنند.

برخورداری از فاکتورهای دیگر تأثیرگذار در حرکت دانشگاه‌ها به سمت اقتصاد دانش‌بنیان گفت که شاید یکی از فاکتورهای مهم در این پروسه، مسأله بودجه باشد که دانشگاه‌ها و حتی وزیر علوم چندین بار بر کمبود بودجه پژوهشی تأکید کردند و امیدوارند تا برای سال آینده بودجه بخش پژوهش بیشتر شود تا دانشگاهیان و پژوهش‌های دانشگاهی بتوانند با انجام تحقیقات کاربردی در اقتصاد و سفره مردم اثرگذار باشند.
منبع: فارس

برچسب‌ها:

نظر شما