شناسهٔ خبر: 23656938 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

خالق اثر نگارگری «ای سرافراز میهن»:

کار اصلی هنر نفوذ به دل‌های مردم است

خالق اثر نگارگری «ای سرافراز میهن» با بیان اینکه هنرمند باید همواره بیدار و آگاه به جامعه مردمی دنیای خود باشد، گفت: هنر تنها در قالب فروش آثار هنری وجود نخواهد داشت؛ کار اصلی هنر، نفوذ به دل‌های مردم جامعه است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس، «ای سرفراز میهن» عنوان تازه‌ترین اثر فرخی است که با موضوع قداست پرچم ایران بر بوم نقاشی نقش بسته و در حوزه هنری رونمایی شده است.

این هنرمند در تحلیل و تعریف هنر متعهد و انقلابی گفت: هنر متعهد و انقلاب متعلق به مردم است. مردمی که خالق انقلاب و فرصت‌های طلایی آن هستند. این نوع هنر با دیگر قالب‌های هنری تفاوت‌های اساسی دارد؛ چرا که هنر انقلاب را مردم خلق کرده و وقایع آن را رقم می‌زنند. به این ترتیب هنرمند جزئی از کالبد مردم است که آن را به تصویر می‌کشد. یعنی هنرمند با زندگی در جان مردم، حاصل تحرکات انقلابی مردم را مصور می‌سازد. پس خالق و صاحب انقلاب و هنر حاصله از آن مردم هستند.

فرخی در ادامه افزود: وجه تمایز هنر انقلاب در میان هنرهای تجسمی همین مردمی بودن است؛ چرا که در دیگر هنرهای حوزه تجسمی، هنرمند با مضامین آن برخورد می‌کند، آن را در اندیشه‌ خود می‌پروراند و سپس به تصویر می‌کشد. در حالی‌که در هنر انقلابی مضامین به تصویر کشیده شده از سوی هنرمند پرورش داده نمی‌شود بلکه هنرمند در این نوع هنر، تنها ناقل اندیشه‌های انقلابی مردمی است.

وی که پیش از این نیز با اثر نگارگری «شهید حججی» در نگاه‌‌خانه سوره حضور داشته است، ادامه داد: هنر انقلاب همیشه زنده، تازه و پویا بوده و هست. هنر انقلاب سرشار از زندگی است. چون با زندگی مردم گره خورده است و نبض آن همواره با اعتقادات و آرمان‌های مردم می‌تپد. کشور ما به دلیل موقعیت‌های سیاسی و اجتماعی که دارد، مردمی فعال در دفاع از ارزش‌های خود دارد. مردم به طور مداوم بدون اعلام فراخوان قبلی، مدافع ارزش‌های جامعه خود هستند؛ ارزش‌هایی که خیلی سخت و دشوار به دست آمده‌اند. مردم نمی‌توانند به‌سادگی و بی‌تفاوت از کنار اقدامات بیگانگان علیه ارزش‌های به دست آمده عبور کنند.

فرخی با خطاب قرار دادن هنرمندان جوان کشور در پایان گفت: هنرمندان هر جا که با حضور جان مردم در یک گردهمایی الهی و شور عالمگیر مواجه می‌شوند، ساده به آن نگاه نکنند. هنرمند باید همواره بیدار و آگاه به جامعه مردمی دنیای خود باشد. هنرمند باید با شادی‌های مردمی و غم‌های آن‌ها زندگی کند. هنر تنها در قالب فروش آثار هنری وجود نخواهد داشت. کار اصلی هنر، نفوذ به دل‌های مردم جامعه است. هرچه هنرمند با مردم همراهی بیشتری داشته باشد، به اهداف و رسالت نهایی خود نزدیک‌تر شده است. این خط اصلی هنر و هنرمند است که باید ادامه دهد.

انتهای پیام/

نظر شما