شناسهٔ خبر: 23655986 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

در گفت‌وگو با فارس مطرح شد

همه واقعیت‌های «کشتی مطلا»/ چه مقدار طلا در ساخت کشتی بکار رفته‌ است؟

چندی پیش کشتی منقش به آیات قرآن با عنوان «کشتی مطلا» توسط یکی از هنرمندان کشور رونمایی شد که این اثر با انتقادات و شایعات ضد و نقیضی در فضای مجازی روبرو شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فعالیت های قرآنی خبرگزاری فارس، طی روزهای اخیر اخبار مختلفی درباره ساخت کشتی مطلا که منقش به آیات قرآن است در فضای مجازی و برخی رسانه ها منتشر شده و در این خصوص نظرات مختلف از جمله انتقادات و یا گفت وگوهای ضد و نقیض بسیاری درباره ساخت این کشتی و استفاده از طلا در آن مطرح می شود.

به همین منظور و برای کسب اطلاع دقیق از چند و چون ساخت این محصول و واقعیت های آن دقایقی را با «سیدعلی اصغر موسوی» طراح و سازنده این کشتی مطلا که آیات قرآن روی آن نقش بسته به گفت وگو نشستیم.

جرقه اولیه ساخت کشتی مطلا

موسوی درخصوص ایده ساخت این کشتی گفت: یکسال قبل دو اثر خود را به حرم امام علی(ع) و حضرت ابوالفضل(ع) اهدا کردم، در آن سفر هنگامی که به حرم امام حسین(ع) وارد شدم دیدم دستانم خالی است، از همان جا با امام پیمان بستم که در اولین فرصت بهترین اثرم را تولید و به حرم نورانی سیدالشهدا(ع) اهدا کنم.

وی درباره نحوه طراحی کشتی گفت: از همان ابتدا حدیث قدسی «ان الحسین مصباح الهدی و سفینه النجاة» به ذهنم آمد و با همین الهام طرح ساخت کشتی را متصور شدم و طراحی آن آغاز شد.

جنس کشتی از چوب و ورق های برنج و برنز است

موسوی درخصوص فرآیند ساخت این کشتی گفت: موضوع طراحی کشتی را با برخی دوستان مطرح کردم و نهایتاً بدنه اصلی کشتی با جنس چوب ساخته شد و در روی آن ورق هایی از جنس برنز و برنج ساخته و نصب شد تا بتوانیم آیات قرآن کریم و برخی روایات را روی این ورق ها حک کنیم.

سازنده کشتی مطلا از کتابت کل قرآن روی بدنه کشتی خبر داد و گفت: سپس با سوزن فولادی کل قرآن کریم را روی بدنه کشتی حک کردیم و کلمه مقدس «الله اکبر» را به عنوان تذهیب دور تا دور کشتی نگارش شد.

استفاده از ۱۴۰ گرم طلا برای آبکاری کشتی

وی ادامه داد: پس از اتمام حکاکی های آیات قرآن و روایات برای اینکه ورق های برنجی و برنزی رنگش یکدست شده و به مرور زمان سیاه نشود با آب طلا روکشی بر روی آن انجام دادیم که در مجموع حدود 140 گرم طلا برای این کار استفاده شد. همچنین ورق های برنزی و برنجی استفاده شده بر روی کشتی حدود 25 کیلو وزن دارد و مابقی وزن کشتی که حدود 70 کیلو است، چوب است.

ابعاد کشتی مطلا

موسوی درخصوص ابعاد کشتی مطلا گفت: طول این کشتی 3 متر است، ارتفاع آن یک متر که با نصب بادبان ها به 3 متر رسید و عرض آن هم یک متر است، البته 8 بادبان از جنس چرم روی این کشتی نصب شده که در آن «بسم الله الرحمن الرحیم»، «قرآن کریم» و سه حدیث «ان الحسین مصباح الهدی و سفینه النجاة»، «حسین منی و ان من حسین» و «حدیث ثقلین» بر روی بادبان ها نوشته شده است. همچنین در انتهای بادبان ها علمک هایی قرار گرفته که سه دست روی آن به یاد دست های علمدار کربلا نصب شده است. البته دو کابین هم بر روی کشتی طراحی و ساخته شده که نام مقدس الله و 14 معصوم روی این کابین ها حکاکی شده است.

کل هزینه ساخت کشتی ۴۰ میلیون تومان است/ همه هزینه ها را خودم پرداخت کردم

وی درباره هزینه ساخت این کشتی گفت: برای ساخت این کشتی مطلا حدود 40 میلیون تومان هزینه شده که همه این پول را خودم از اموال خودم پرداخت کرده ام و هیچ کمک دولتی و مردمی در این راستا دریافت نکرده ام. البته این بزرگ ترین افتخار برای من است که اموالم را در این راه خرج کنم زیرا می توانستم این پول را به جای تولید اثر هنری، صرف امورات زندگی و خانواده ام کنم. این را هم بگویم تمام محصولاتی که من ساخته ام از روز اول یعنی از حدود 26 سال قبل همه با هزینه های شخصی بوده و همه این آثار به حرم مطهر حضرات معصومین(ع) اهدا شده است و از هیچ یک از این آثار نفع مالی نداشته ام.

وی با گلایه از هجمه هایی که اخیراً برای ساخت این کشتی بر علیه اش شده است، گفت: متأسفانه برخی از دوستان دانسته یا نادانسته هجمه های زیادی را بر علیه این کار انجام دادند در حالی که این یک اثر هنری است و شاید در تولید آثار مختلف هنری که برای قرآن و اهل بیت(ع) هم تولید نمی شوند هزینه های بسیار سنگین تر از این صرف شود که بسیاری از آنها با بودجه های دولتی است. اما متأسفانه ساخت این اثر هنری با هزینه بسیار پایین آن هم با نیت و عشق به اهل بیت(ع) با هجمه های بسیاری روبه رو شد که کاملاً کذب، دروغ و بی اساس است.

انتهای پیام/

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

برچسب‌ها:

نظر شما