شناسهٔ خبر: 23655946 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: شانا | لینک خبر

اجتماعی‌ترین مسئولیت‌های درمانی صنعت نفت

صنعت نفت ایران به عنوان بزرگ‌ترین صنعت کشور، در عمر بیش از یکصد ساله خود، خواه ناخواه اقدام‌ها و خدماتی را که با مسئولیت اجتماعی همسو بوده، در مناطق نفت و گاز خیز کشور انجام داده است، تا امروز، طیف گسترده‌ای از این اقدام‌ها در قالب پروژه‌های عمرانی، آموزشی، بهداشت و درمان، محیط زیستی، اشتغال‌زایی و... در نقاط مختلف کشور به ویژه مناطق عملیاتی صنعت نفت اجرا شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش شانا به نقل از نشریه مشعل، صنعت نفت در زمره نخستین پیشگامان حوزه مسئولیت اجتماعی قرار دارد. این نوع مسئولیت به طور عمده تعهدهای شرکتی یا سازمانی را در قبال محیط طبیعی و اجتماعی شامل می‌شود.

این صنعت عظیم از دیرباز در حوزه بهداشت و درمان فعالیت‌های گسترده‌ای انجام داده است، به طوری که به جرات می‌توان ادعا کرد دانش پزشکی نوین از طریق صنعت نفت در کشور شناخته و مطرح شد.

از زمانی که بیمارستان صنعت نفت مسجد سلیمان در سال 1303 خورشیدی، یعنی حدود 93 سال پیش به عنوان یکی از نخستین بیمارستان‌های استاندارد و مجهز در خاورمیانه راه‌اندازی شد، تا کنون درمان همگانی با تازه‌ترین دانش و فناوری روز دغدغه بهداشت و درمان صنعت نفت بوده است.

 این بیمارستان 99 تختخوابی تا پیش از احداث بیمارستان‌های صنعت نفت در تهران، اهواز ، امیدیه و دیگر مناطق نفتخیز، به بخش‌های مختلف صنعت نفت در جنوب کشور خدمات ارائه می‌کرد و همواره نمادی از خدمت‌رسانی در عرصه بهداشت و درمان به مردم این مناطق بوده است. 

در ادامه نگاهی به خدمات بهداشت و درمان صنعت نفت در آغاجاری و اهواز می‌اندازیم.

پوشش فراگیر خدمات درمانی در آغاجاری

سال 1317 نفت و گاز در منطقه آغاجاری کشف و در همان زمان بهداشت و درمان صنعت نفت تشکیل شد و از آن زمان تاکنون خدمات درمانی ارائه می‌دهد و اکنون نیز بهداشت و درمان این منطقه به 6 درمانگاه عملیاتی، یک بیمارستان مرکزی به نام شهید ایرانپور امیدیه، دو درمانگاه و یک مرکز سلامت کار و مرکز بهداشت کارکنان مجهز است.

بیمارستان شهید منوچهر ایرانپور (امیدیه) یکی از واحدهایی است که از سوی بهداشت و درمان صنعت نفت آغاجاری با 64 تخت ثابت تاسیس شده و دارای بخش‌های اورژانس، اطفال، داخلی و همه بخش‌های پاراکلینیک و درمانگاهی است.

نزدیک به 28 هزار نفر شاغل در صنعت نفت زیر پوشش خدمات درمانی این بیمارستان قرار دارند و حدود 70 هزار نیروی غیر شرکتی در اورژانس پذیرش می‌شوند. این بیمارستان از تجهیزات روزآمد دنیا بهره می‌برد و همه امکانات برای بیمارستان در نظر گرفته شده است.

این بیمارستان از پنج سال گذشته تاکنون جزو بیمارستان‌های درجه یک کشور بوده، این در حالی است که پیش از آن رتبه 3 را در اختیار داشت. این اعتباربخشی هر دو سال یک بار انجام می‌شود و از سال 90 تاکنون سه بار رتبه یک را به دست آورده است.

بهداشت و درمان صنعت نفت آغاجاری در زمینه مسئولیت اجتماعی نیز اقدام‌های شایان توجهی داشته که از جمله آنها می‌توان به پذیرش بیماران بومی منطقه آغاجاری اشاره کرد، همچنین به کاروان راهیان نور خدمات ارائه می‌دهد. در این میان ممکن است کاروان‌ها دچار حوادثی از جمله جاده‌ای شوند یا برخی افراد در مسیر بیمار شده و برای اسکان مراجعه کنند که بهداشت و درمان، به‌ویژه در ایام نوروز پانسیون در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد. 

تلاشگران عرصه بهداشت و درمان صنعت نفت همچنین با اعزام تیم‌های پزشکی با تجهیزات کامل مانند آمبولانس، دارو و... در قالب اردوهای جهادی به مناطق محروم اطراف شهرهای آغاجاری، امیدیه و رامشیر، به طبقه محروم خدمات سلامت ارائه می‌دهند؛ این اقدام در طول سال به طور مداوم و به مناسبت‌های مختلف انجام می‌شود، ضمن آن که اعزام تیم‌های پزشکی برای ارائه خدمات اورژانسی در مراسم ملی مذهبی مانند راهپیمایی‌های روز قدس، 22 بهمن، مراسم نماز جمعه و حضور شخصیت‌های ملی در سطح شهرستان از دیگر فعالیت‌های این مرکز درمانی به شمار می‌آید.

زائران اربعین حسینی که از شهرستان‌ها به سمت کربلا حرکت می‌کنند، در بهداشت و درمان آغاجاری خدمات اورژانسی و سرپایی دریافت می‌کنند. افزون بر این، هر ساله درمانگاه صحرایی در مرز شلمچه ایجاد می‌شود که 20 روز پیش از اربعین حسینی تا پنج روز پس از آن، تیم پزشکی با پزشک، پزشکیار و دارو و تجهیزات پزشکی و آمبولانس به صورت شبانه‌روزی مستقر می‌شوند و خدمات سلامت ارائه می‌دهند.

کمک و راه‌اندازی بانک خون در سطح شهرستان آغاجاری از دیگر اقدام‌های همسو با مسئولیت اجتماعی است و تاکنون تجهیزات پزشکی مورد نیاز بانک خون تهیه و فضای فیزیکی نیز برای آن در نظر گرفته شده و در مرحله دریافت مجوز نهایی از سوی سازمان انتقال خون است تا فعالیت بانک خون شهرستان آغاز شود.

اقدام شایسته دیگری که در این زمینه انجام می‌شود، ارائه خدمات رایگان به خانواده‌های شهدا و جانبازان به‌ویژه خانواده‌های شهدای مدافع حرم است. همچنین به بیماران بی‌بضاعت و کم‌بضاعت پس از مراجعه به مدیریت و انجام کارهای مددکاری و تعیین هویت آن‌ها، تخفیف‌های مالی داده می‌شود.

با توجه به این که شهرستان امیدیه، مرکز صنعت نفت منطقه آغاجاری است و در مسیر تلاقی سه استان مهم خوزستان، کهگیلویه و بویر احمد و بوشهر قرار دارد و محل عبور مسافران شهرهای توریستی مانند شهرستان دیلم، گناوه، هندیجان و... است، از این رو اگر حادثه رانندگی اتفاق بیفتد، این افراد خدمات درمانی می‌گیرند و به همراهان این بیماران که سردرگم هستند نیز پانسیون، غذا و پوشاک ارائه می‌شود و مراحل درمانی مصدومان تا مرحله‌ای که نیاز باشد، انجام می‌شود و در صورت نیاز به بررسی‌های بیشتر، به شهرهای دیگر اعزام می‌شوند و اگر مشخص شود برخی از این افراد درآمد مالی خوبی ندارند، خدمات رایگان دریافت می‌کنند.

بیمارستان مجهز و بزرگ نفت اهواز

سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت همان طور که گفته شد خدمات زیادی را هم به کارکنان صنعت نفت و هم به بومیان مناطق مختلف ارائه می‌کند. مصداق آن هم خدمات متعددی از جمله اورژانس برای بومیان منطقه است که به صورت سرپایی می‌توانند از امکانات ایجاد شده بهره‌مند شوند. یکی از این مراکز که به ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در حوزه نفت می‌پردازد، بیمارستان بزرگ نفت اهواز است که خدماتی چون اطفال، اعصاب و روان، رادیولوژی، آزمایشگاه و.... را به ساکنان این منطقه ارائه می‌دهد.

این بیمارستان در سال 1379 با ظرفیت 350 تختخواب و زیر بنای 44 هزار متر مربع تاسیس شد که دارای قسمت‌های مختلفی همچون اورژانس و OPD، بخش‌های بستری (داخلی، جراحی، CCU، ICU، زنان و زایمان و غیره)، رادیولوژی، توانبخشی (فیزیوتراپی، کاردرمانی و گفتار درمانی)، کلینیک‌های تخصصی، داروخانه تخصصی و عمومی، اتاق عمل، حوادث و دیالیز بود و سپس مجتمع خدمات تشخیصی شبانه‌روزی سروش و به دنبال آن بخش‌های جراحی قلب، اینترونشنال و فوق تخصصی به این مجموعه اضافه شد و اکنون با حدود 1600 کارمند به ارائه خدمات می‌پردازد.

هر بیمارستانی برای این‌که خدمات درمانی بیشتری در اختیار مراجعه‌کنندگان خود بگذارد، به تجهیزات و امکانات روزآمد نیاز دارد، از این رو بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز، به تازگی ضمن بازسازی و افزایش ظرفیت بخش‌های مختلف، دستگاه‌های مجهز و روزآمد خریداری کرده است.

این بیمارستان به دلیل ماهیت کاری‌اش، بخش‌های مختلف و مناطق عملیاتی مانند بهره‌برداری نفت و گاز مارون، بهره‌برداری نفت و گاز کارون و درمانگاه‌های خارج از اهواز را که شامل تلمبه‌خانه‌های سبزاب، عبدالخان، بیدرویه است، تحت پوشش دارد، از این رو به مجموعه درمانی وسیعی نیاز دارد.

در این زمینه فرهاد کلانتری، رئیس بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز و ماهشهر می‌گوید: روزآمد کردن بیمارستان، یکی از برنامه‌های هرساله ماست، اما مهم‌ترین آنها روزآمد کردن سرمایه انسانی است و اگر سرمایه انسانی متخصص روزآمد نشود، سیستم درجا می‌زند. متخصصان و پزشکان باید هرسال خود را روزآمد کنند و ما نیز باید شرایط را برای آنها فراهم کنیم، در این میان باید برای دستیابی به فناوری بالا، با مراکز پیشرفته دنیا ارتباط برقرار کنیم.

وی می‌افزاید: درباره بحث فناوری تا اندازه‌ای توانستیم با کمک مدیرعامل سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز، تجهیزاتی از جمله سی‌تی‌اسکن، ام آر آی و آنژیوگرافی را به روز کنیم. همچنین دستگاه‌هایی در اتاق عمل مانند لاپروسکوپ و سونوگرافی نصب کرده‌ایم و در زمینه فضای فیزیکی بیمارستان نیز در آینده نزدیک اقدام‌هایی همانند گسترش تخت‌های ویژه را در دستور کار داریم، ضمن آن‌که پلی‌کلینیک‌های خانواده به نام کوی نفت هم به‌زودی راه‌اندازی می‌شود.

کلانتری می‌گوید: همچنین گسترش مراکز طب صنعتی در اهواز را در دستور کار داریم تا از این طریق مراکزی در ستادها و شرکت‌های مستقر در منطقه ایجاد کنیم تا معاینات طب صنعتی کارکنان شاغل و قرارداد موقت و دیگر کارکنان در ستادهای شرکت‌ها انجام شود.

در پایان سوالی که مطرح است این‌که به راستی اگر بیمارستانی در این مناطق از سوی سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت ساخته نمی‌شد، آیا دسترسی به امکانات درمانی به حد نیاز ساکنان آنجا فراهم بود؟

نظر شما