شناسهٔ خبر: 23655367 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

اختصاصی ایرنا

ابعاد جنگ مالی عربستان علیه لبنان در گفت و گو با روزنامه نگار لبنانی

بیروت-ایرنا-«حسن مقلد» سردبیر مجله لبنانی «سازندگی و اقتصاد» (الاعمار و الاقتصاد) در گفت و گو با ایرنا از ابعاد مختلف جنگ مالی عربستان علیه لبنان پرده برداشت.

صاحب‌خبر -

به گفته مقلد، با تشریح جزییات این جنگ، آن را سخت ترین جنگ مالی علیه لبنان طی دهه های اخیر دانست.
متن کامل گفت و گوی ایرنا با حسن مقلد تحلیلگر لبنانی آمده است:

*ایرنا: شما چندین بار از جنگ مالی عربستان سعودی علیه لبنان سخن گفته اید. ممکن است از چگونگی این جنگ برای ما توضیح دهید؟
**مقلد: در حقیقت این جنگ از ماه مارس سال 2016 آغاز شدإ زمانی که نام لبنان در فهرست بنما ذکر شد که اسامی طرف های متهم به پولشویی در آن درج می شود. نام لبنان در رسانه های عربی نزدیک به عربستان سعودی، وارد شد و این امر نشان دهنده آغاز این هدف گیری اقتصاد لبنان از سوی سعودی ها بود. با بازداشت «سعد الحریری» نخست وزیر لبنان در ریاض این جنگ به اوج خودش رسید. در خلال این بحران سعودی ها میلیون ها دلار برای مخدوش کردن اعتبار لبنان هزینه کردند و تعدادی از سرمایه گذاران را مجبور به خارج شدن از بازار لبنان کردند. همچنین از طریق «عادل الجبیر» وزیر خارجه خود تهمت پولشویی به بانک های لبنان زدند و حواله های مالی به لبنان را ممنوع کردند.
اتاق ریاض را که شامل چهار نفر از کارمندان وزارت خزانه داری آمریکا است، با هدف نظارت بر بانک های لبنان ایجاد کردند تا بفهمند کار این بانک ها چقدر با قوانین آمریکا مطابقت دارد. حجم فشار بر بانک های لبنانی بسیار زیاد بود و اگر تدابیری که بانک مرکزی لبنان اتخاذ کرد وجود نداشت، بانک ها آمادگی واکنش و مطابقت را نشان داده بودند. این اقدامات، جنگی تمام عیار بر لبنان را رقم زد و برخی لبنانی ها معتقد بودند امکان مقابله با عربستان سعودی وجود ندارد.

*ایرنا: آیا به نظر شما این صحیح است که لبنانی ها توان مقابله با سعودی ها را ندارند؟
**مقلد: نه به هیچ وجه این درست نیست. لبنانی ها توانستند بر این فشارها غلبه کنند. البته این جنگ ادامه دارد و هنوز پایان نیافته است و امروز شکل پنهان آن شدیدتر و سخت تر است.

*ایرنا: گفته شده است که عربستان سعودی سپرده های مالی خود را از بانک های لبنانی بیرون کشید و بنابراین هیچ گونه امکانی برای تاثیر بر اقتصاد لبنان ندارد. این درست است؟
**مقلد: عربستان سعودی حتی یک دلار در بانک های لبنانی ندارد و این را رئیس بانک مرکزی لبنان تاکید کرده است. عربستان از مدت ها پیش سپرده های خود را بیرون کشید، اما با این وجود ابزارهای فشار و تاثیر زیادی در اختیار دارد. ده ها شرکت لبنانی مشغول کار در عربستان سعودی هستند و این شرکت ها در معرض فشارهای دائمی قرار دارند. از سوی دیگر ریاض بر بسیاری از بازرگانان و کارفرمایان تاثیرگذار است و از آنها خواسته تا سرمایه هایشان را از لبنان خارج کنند. در این جنگ آنها قدرتمند هستند و ابزارهای فشار بسیار زیادی دارند.

*ایرنا: آیا لبنان توانایی مقابله را دارد؟
**مقلد: آنچه عربستان سعودی در طول این دوره اخیر انجام داده است، می توان به عنوان سخت ترین و بدترین جنگ مالی دانست که ما از سال 1992 تجربه کرده ایم و پیامدهای مالی آن نیز به مراتب از آنچه که در سال های 2005 و 2006 در جریان بود، بیشتر و قوی تر است. در همه این پرونده ها ما دچار لرزه های خطرناکی شدیم اما از جنگ فعلی شدت و خطر کمتری داشت.
اما در مورد توانایی مقابله، من معتقدم امکان مقابله با این جنگ را داریم. بانک مرکزی بازوی اصلی این رویارویی است و اقدامات و تدابیری که اتخاذ کرد به میزان زیادی در بهبود شرایط لبنان نقش دارد.

*ایرنا: درباره جنگ آمریکا چه می گویید؟
**مقلد: این دو جنگ را نمی توان از هم جدا دانست. آمریکایی ها فرصت ضربه زدن به ثبات مالی لبنان را به سعودی ها دادند و آنچه در حال وقوع است، بخش جدایی ناپذیر از جنگ آمریکا است. مسئول اول وزارت خزانه داری آمریکا شخصا در مورد تحریم های آمریکا علیه لبنان مرا در جریان قرار داد. در واشنگتن، آنها خود را با اسراییلی ها در خط مقدم جنگ مالی و اقتصادی علیه لبنان می دانستند، اما امروز عربستان سعودی از همه پیشی گرفته است. پیشنهاد ایجاد اتاق ریاض را آنها به آمریکایی ها دادند تا بر روند انتقال پول از لبنان و به لبنان و در داخل لبنان نظارت کنند و همچنین هر آنچه واشنگتن آن را نقض قوانین می داند مصادره کنند. چیزی که امروز می توان گفت این است که لبنان در برابر یک جبهه به هم فشرده و متحد میان آمریکا، عربستان سعودی و اسرائیل در زمینه مالی ایستاده است. این امر از طریق اظهارات عادل الجبیر و «ثامر السبهان» و شخصیت های مختلف لبنانی، بدون ابهام دیده می شود.

*ایرنا: درباره قانونی که صدور آن در واشنگتن احتمال می رود، چه می گویید؟ حامل چه چیز تازه ای است؟
**مقلد: قانون جدید، مرحله جدید و شدیدی را آغاز می کند و حامل موارد تازه ای است که دارای ابهامات زیادی هستند که در بهترین حالت منجر به آشفتگی فراوانی خواهد شد. این قانون سبب پیچیدگی های بیشتری در عملیات انتقال پول و حواله می شود و نیازمند پیگیری دقیقتری از جانب کسانی است که مسئولیتی در لبنان دارند، تا تاثیرات منفی آن بر اقتصاد لبنان محدودتر شود.
خاورم**388**2054
انتشاردهنده: محمد خواجوئی

انتهای پیام /*

نظر شما