شناسهٔ خبر: 23654294 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

«هفت روز با مهاجرین» | «نوایی مشترک»؛ از جشنواره موسیقی فجر تا غم‌شریکی با حادثه‌دیدگان سانچی

R36461/P36461/S8,87,91/CT7

هفت روز با مهاجرین مروری است بر آنچه در جامعه مهاجر می‌گذرد، این روزها نواهایی مشترک شنیده می‌‌شود، از اجرای هنرمند افغانستانی در جشنواره موسیقی فجر تا همدردی مهاجرین با حادثه‌دیدگان سانچی.

صاحب‌خبر -

خبرنگار حوزه مهاجرین،خبرگزاری تسنیم: بسته خبری «هفت روز با مهاجرین» ویژه پوشش رویدادهای مرتبط با جامعه مهاجر ساکن در ایران درخبرگزاری تسنیمراه‌اندازی شده است.

در بیست و یکمین شماره، رویدادهای مرتبط با جامعه مهاجر افغانستانی در ایران را در هفته‌ای که گذشت مرور می‌کنیم.

** نوایی از یک فرهنگ مشترک در جشنواره موسیقی فجر

سی‌وسومین جشنواره موسیقی فجر میزبانِ هنرمندی از دیار افغانستان بود که رباب می‌نواخت. همایون سخی به تاریخ چهارشنبه 27 دی 1396 در تالار وحدت روی صحنه رفت و رباب و به همراه او در این اجرا میرویس کاظمی طبل می‌نواخت.

برای بسیاری از مخاطبان موسیقی جدی، شاید این نخستین فرصتی بود که می‌توانستند تکنوازی رباب را آن هم در کنسرتی با محوریت این ساز بشنوند. از زخمه‌های سخی بر رباب صدایی به گوش می‌رسید که در عین آشنا بودن برای مخاطب ایرانی، غریب بود.

** آغاز تمدید گذرنامه‌های خانواری از یک بهمن در کنسولگری مشهد

کنسولگری افغانستان در مشهد با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد؛ تمدید اعتبار گذرنامه‌های طرح خانوری از یکم بهمن ماه در این نمایندگی شروع می‌شود.

** فراخوان جدید مسابقه «افغانستان‌شناسی»

اداره‌کل اتباع وزارت کشور اعلام کرد: به اطلاع می‌رساند باتوجه به برنامه‌ریزی انجام شده برای برگزاری پنجمین مرحله مسابقات افغانستان شناسی استانی درنظر است فضای نمایشگاهی به منظور ارائه دستاوردها و آثار هنری، علمی، آموزشی پناهندگان افغانستانی در حاشیه مراسم برپا شود لذا از علاقه‌مندان و هنرمندانی که در این زمینه آمادگی لازم را دارند درخواست می‌شود مشخصات خود  را به کارشناس واحد روابط بین الملل این اداره‌کل به شماره 38225280  و داخلی 8259   ارائه کنند.

** «سانچی» و همدردی مهاجرین با ملت ایران

به دنبال حادثه تلخ و دردناک «سانچی»، کاربران فضای مجازی با انتشار عکس‌هایی از خدمه سانچی خود را در تلخی این حادثه دردناک با خانواده‌های جان باختگان سهیم کرده که مهاجرین افغانستانی نیز در غم از دست دادن هموطنان وطنِ فارسی خود سوگوار و مراتب غم‌شریکی خود را ابراز کردند.

«سفارت افغانستان در تهران» نیز در پیامی به ملت و دولت ایران تسلیت و مراتب همدردی خود را اعلام کرد.

** برگزاری مراسم یادبود شهدای حمله تروریستی اخیر کابل

مراسم یادبود و گرامیداشت شهدای حمله تروریستی اخیر کابل به مرکز فرهنگی «تبیان» و خبرگزاری «صدای افغان» در مشهد با حضور فعالان فرهنگی مهاجر و مدیرکل اتباع و مهاجرین خارجی خراسان‌رضوی برگزار شد.

** اعزام دو گروه از مجروحان حادثه تروریستی اخیر کابل به مشهد و عیادت سفیر ایران

پس از آنکه گروه نخست مجروحان حادثه تروریستی 7 دی ماه کابل به مشهد و به بیمارستان امام رضا(ع) منتقل شدند، گروه دوم نیز امروز صبح به مشهد رسیدند.

گفتنی است «بهرامی» سفیر ایران در کابل نیز از مجروحان آن حادثه تروریستی عیادت کرد.

** نمایندگان ورزش‌های رزمی مهاجرین در تهران گرد هم آمدند

نخستین جلسه هماهنگی، ساماندهی و انتخاب اعضای هیئت امنای موقت برای تاسیس انجمن ورزش‎های رزمی اتباع و مهاجرین خارجی استان تهران 24 دی ماه با حضور «سید مجتبی فاطمی» سرپرست اداره‌کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری تهران و با حضور نمایندگان ورزش‌های رزمی مهاجرین برگزار شد.

** دورهمی داستان‌نویسان مهاجر با حضور «زهرا نوری»

روز گذشته در دفتر فارسی زبانان (در دری) در مشهد جلسه داستان‌نویسان افغانستانی با حضور «زهرا نوری» داستان‌نویس مهاجر و جوان ساکن در کاشان برگزار شد.

** برگزاری هفت دوره آموزشی برای مهاجرین افغانستانی جهرم

براساس همکاری مشترک «کمیساریای سازمان ملل» و «سازمان فنی و حرفه‌ای» هفت دوره آموزشی در جهرم برگزار و حدود 100 نفر از مهاجرین در آن شرکت کردند.

انتهای پیام/.

ما را در تلگرام، فیسبوک و توئیتر دنبال کنید.

نظر شما