شناسهٔ خبر: 23652761 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: بنیاد ملی نخبگان | لینک خبر

جلسه کارگروه علمی و فرهنگی نکوداشت مقام استاد غلامعلی مکتبی برگزار شد

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان؛ ششمین جلسه کارگروه علمی و فرهنگی نکوداشت استاد غلامعلی مکتبی با هدف بررسی محتوای این مراسم، با حضور رئیس بنیاد نخبگان استان تهران برگزار شد.

در این نشست، مقرر شد سخنرانان پیرامون موضوعاتی مانند سیر تاریخی ورود تصویرگری به کتب آموزشی، شخصیت و سلوک حرفه‌ای استاد مکتبی، افراد تأثیرگذار در حوزۀ تصویرگری ادبیات و نیز تحلیل روانشناسانه از تصویرگری‌های کتب درسی، مطالب خود را ارائه دهند.

همچنین برگزاری نمایشگاهی از آثار اوریجینال استاد مکتبی در ذیل مراسم نکوداشت وی در محل بنیاد نخبگان استان تهران، تهیه کلیپ نکوداشت ویژه استاد و تجلیل از ارسال‌کنندگان آثار به مسابقه فرهنگی تصویر خاطره‌انگیز، از دیگر مصوبات ششمین جلسه کارگروه علمی فرهنگی نکوداشت چهره‌های کتب درسی در حوزه تصویرگری بود. علاوه بر آن مقرر شد بازدید از شرکت افست (نمایشگاه و تجهیزات چاپ کتاب) نیز در تاریخ هفدهم بهمن ماه برگزار شود.

متقاضیان حضور در مراسم نکوداشت مقام استاد غلامعلی مکتبی و همچنین بازدید از شرکت افست (نمایشگاه و تجهیزات چاپ کتاب) می‌توانند برای ثبت‌نام به سامانۀ بنیاد نخبگان استان تهران مراجعه کنند.

غلامعلی مکتبی؛ تصویرگر کتاب‌های کودکان است که در سال 1313 به دنیا آمد. وی پس از پایان دوره دبیرستان، برای ادامه تحصیل به دانشکده هنرهای‌زیبا رفت و از آموزش استادانی همچون علی‌محمد حیدریان، جواد حمیدی و جوادی‌پور بهره گرفت و با دنیای نقاشی آشنا شد. پس از گذراندن دورۀ کامل نقاشی در دانشکده هنرهای زیبای تهران، به عنوان دانشجوی ممتاز برای ادامه تحصیل در رشته نقاشی به فرانسه رفت و ۶ سال در بوزار پاریس زیر نظر استادانی همچون «ژان سووربی» و «روژه شاستل» فرا گرفتن هنر نقاشی را ادامه داد. وی پس از بازگشت به ایران به کار تصویرگری کتاب پرداخت و تاکنون بیش از 150 کتاب شعر را تصویرگری کرده است.

تصویرگری کتاب‌های: حسنی تو شهر قصه؛ حسنی نگو یه دسته گل؛ آقا باهوش؛ پسته دهان بسته؛ آسمان دریا شد؛ آس‍م‍ان ‌ه‍نوز آبی ‌اس‍ت؛ اب‍لق‌؛ اب‍ن‌س‍ی‍ن‍ا؛ از س‍ادگ‍ی ‌تا تأث‍ی‍رگذاری ‌طرح‌ها و رنگ‌ها؛ از ه‍مه ‌ب‍ه‍تر م‍امان‌ منه؛ ب‍ابای ‌من‌ ق‍ش‍ن‍گ ‌اس‍ت؛ بازی ‌ابر و باد؛ باغ ‌ف‍رش‍ت‍ه‌ه‍ا؛ ب‍زغ‍اله خان‍م‌؛ ب‍ل‍بل ‌نوک ‌طلا و ب‍اغ ‌آرزوها؛ و پس کی برف م‍ی‌بارد؟؛ از مهمترین آثار این استاد برجسته است.

لازم به ذکر است، نکوداشت استاد غلامعلی مکتبی با همکاری کانون پرورش فکری کودکان‌ونوجوانان، انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی در ششم اسفندماه در محل بنیاد نخبگان استان تهران برگزار خواهد شد.

نظر شما