شناسهٔ خبر: 23652640 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس‌جمهور مطرح کرد:

سهم کرمانشاه از اعتبارات توسعه روستایی/لزوم اشتغال دانش بنیان

کرمانشاه- معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس‌جمهور با اشاره به سهم کرمانشاه از اعتبارات توسعه و اشتغال روستایی بر ایجاد اشتغال دانش بنیان تاکید کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، سید ابوالفضل رضوی امروز شنبه در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان کرمانشاه که در محل استانداری کرمانشاه برگزار شد، گفت: گازرسانی، آبرسانی، جاده سازی و ... برای روستائیان اگرچه لازم است اما کافی نیست و مشکل آنها را حل و فصل نمی کند.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس‌جمهور ابراز داشت: نظام برنامه ریزی در کشور با یکسری نقایص مواجه است و پس از پیروزی انقلاب تا به امروز نظام سیاسی و فرهنگی متحول شده اما متاسفانه نظام برنامه ریزی آنطور که باید تحول نیافته است.

رضوی خاطر نشان کرد: گرچه از همان ابتدای انقلاب یکی از دغدغه های مقام معظم رهبری آمایش سرزمینی بود اما هنوز محقق نشده است.

وی ابراز داشت: اگر نظام برنامه ریزی ما مرکز گرا و کوچک گریز و بزرگ گرا نبود و به مناطقی که باید توجه داشت و می دانست محل آغاز توسعه کجاست، شاهد بسیاری از مشکلات نبودیم.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس‌جمهور، عامل توسعه را انسان معرفی کرد و گفت: اگر در این راستا آموزش داده نشود و برنامه ریزی نشود خود انسان می تواند یکی از موانع پیشرفت و توسعه باشد.

به گفته این مسئول اگر زمان و مکان توسعه هم خوب انتخاب نشود می تواند برعکس عمل کند و ما را از توسعه باز دارد.

وی ابراز داشت: تا امروز هیچگاه یک لایحه دو فوریتی تحت عنوان اشتغال روستایی و مناطق محروم نداشتیم اما آذر ۹۵ این لایحه به مجلس ارائه شد و شهریور ۹۶ مورد تایید قرار گرفت.

رضوی بیان داشت: سهم استانها بر اساس ۳ فاکتور درآمد خانوار، جمعیت و نرخ بیکاری جمعیت عشایری و روستایی تصویب شد که سهم استان کرمانشاه در این راستا ۵۰۰ میلیارد تومان است.

وی افزود: سهم وام در روستاهای مرزی وام با کارمزد ۴ درصد، روستاهای غیر مرزی وام با کارمزد ۶ درصد و مدت بازپرداخت یکسان با ۳ سال اول دوره تنفس و ۴ سال دوره بازپرداخت است.

این مسئول ادامه داد: وثایق این وام در وحله اول اجرای پروژه است و اگر بانکی در این مورد سخت گیری کند با آنها برخورد جدی خواهد شد.

وی اشاره ای به اختصاص وام مختص شهرستانهای زلزله زده - که توسط معاون رئیس جمهور اختصاص داده شد- کرد و افزود: ۲۰۰ میلیارد تومان برای واحدهای تولیدی، ۲۰۰ میلیارد برای سرمایه در گردش واحدهای صنعتی و ۲۰۰ میلیارد هم برای سرمایه ثابت اختصاص داده شد.

رضوی افزود: همانطور که رهبر انقلاب فرمود اقتصادمقاومتی بر پایه ۵ شاخصه مهم دانش بینان بودن، عدالت محور بودن، مردمی بودن، دورون زا و برون گرا بودن استوار است.

وی گفت: اعتقاده بنده این است که در روستاها سراغ اشتغال ۵ نسل پیش نباید برویم بلکه سراع دانش بنیان بودن برویم که کار اقتصادی در پیش دارد.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس‌جمهور تاکید کرد:در استان کرمانشاه دانشگاهها باید به سمت بحث آموزش در راستای پرورش گیاهان دارویی و صنایع دستی بروند چرا که در این استان حرف برای گفتن دارد.

رضوی خاطر نشان کرد: دورن زا بودن از دیگر شاخص های مهم است، چرا که اگر چشمه ای که از خود او آب بجوشد بهتر از آن است که آب در او بریزند و جا دارد در این خصوص آموزش فنی و حرفه ای و جهاد کشاورزی و صنعت و معدن وارد عمل شوند.

وی در پایان افزود: در کلیه روستاهای زلزله زده ایجاد یک مرکز امداد و نجات خدمات، ایجاد یک ناحیه صنعتی و مجتمع آموزش و درمانی از اولویت ها است.

نظر شما