شناسهٔ خبر: 23652364 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

خبرگزاری روسی گزارش داد

حضور نظامی آمریکا در کردستان سوریه، «اسب تروا» است

خبرگزاری روسی اسپوتینک حضور نظامی آمریکا در سوریه را اسب تروای واشنگتن در خاورمیانه توصیف کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، خبرگزاری «اسپوتینک» روسیه، در گزارشی به قلم «کمال لوآج» پیرامون حضور نظامی آمریکا در کردستان سوریه نوشت: در حالیکه جنگ علیه داعش در سوریه و عراق در حال رسیدن به پایان خود است، آمریکا اعلام کرده که حضور نظامی خود در کردستان سوریه را حفظ خواهد کرد و هدف خود از این تصمیم را ممانعت و جلوگیری از ظهور و پیدایش مجدد داعش بیان کرده است.

«رکس تیلرسون» وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه 17 ژانویه اعلام کرد که کشورش قصد دارد حتی پس از پیروزی کامل بر داعش، همچنان حضور نظامی خود در سوریه را حفظ کند و هدف نیروهای آمریکایی از این ادامه حضور را ممانعت و جلوگیری از ظهور و پیدایش مجدد داعش و مقابله با دولت «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه و متحد آن ایران ابراز کرد.

اطلاعات موجود حاکی از آن است که پنتاگون در حال تسلیح مجدد کُردهای عضو نیروهای دموکراتیک سوریه با هدف راه‌اندازی مجدد ایده کردستان مستقل است.

حال این سؤالات مطرح است که آمریکا در این بخش حساس از منطقه خاورمیانه در پی ایجاد چه چیزیست؟ این سیاست چه تأثیری بر امنیت در سوریه، عراق و ترکیه به عنوان متحد آن در ناتو دارد؟ با توجه به اینکه عربستان سعودی و اسرائیل به عنوان متحدان آمریکا در منطقه به شدت از همه‌پرسی و رفراندوم استقلال کردستان حمایت می‌کنند، برنامه و طرح مدنظر آمریکا برای استقرار مجدد در این منطقه در صورت بروز مناقشه احتمالی با ایران چه می‌تواند باشد؟ و در نهایت اینکه آیا واشنگتن قصد خراب کردن و برهم زدن مذاکرات آستانه و سوچی در خصوص پایان دادن به مناقشه سوریه را دارد؟

آیا کردستان بمب تأخیری است؟

کردستان پس از تقسیم منطقه خاورمیانه، ضمیمه خاک چهار کشور ترکیه، عراق ایران و سوریه شد و این چیزیست که در این منطقه حساس تهدیدی جدی برای امنیت ملی کشورهای فوق‌الذکر محسوب می‌شود.

این در حالیست که آمریکا تصمیم گرفته یک نیروی امنیت مرزی متشکل از 30 هزار نفر را در مرزهای میان ترکیه و عراق و در طول رود فرات در سوریه مستقر کند که فعالیت‌های آن با نیروهای دموکراتیک سوریه (FDS) و واحدهای حفاظت از مردم کرد (YPG) که از پیش مسئولیت کنترل حدود 25 درصد خاک سوریه در شمال و شرق این کشور را بر عهده دارند، در تطابق و هماهنگی خواهند بود.

سرهنگ «توماس ویل» از اعضای ائتلاف تحت رهبری آمریکا اخیرا در اظهاراتی اعلام کرد: «مبنای نیروهای جدید اساساً بر به‌کارگیری حدود 15 هزار نفر از اعضای نیروهای دموکراتیک سوریه در مأموریتی جدید در چارچوب نیروهای امنیت مرزیست؛ آن هم در شرایطی که فعالیت‌های آنها علیه داعش در حال رسیدن به پایان خود است».

وی افزود: «طبق اعلامیه‌های رسمی سوریه، عراق، ایران و روسیه، جنگ علیه داعش به پایان رسیده است. اما موضوعی نگران کننده در خصوص ترکیب قومی این نیروها وجود دارد و آن اینکه، ترکیب قومی این نیروها مرتبط با مناطقی خواهد بود که آنها در آن خدمت می‌کنند. تمامی اینها تنها این مسئله را تضمین می‌کند که کردها که اکثریت جمعیت شمال شرق سوریه هستند، پست‌های بازرسی و کنترلی به طول 820 کیلومتر در امتداد مرز سوریه و ترکیه ایجاد خواهند کرد».

اسپوتینک در ادامه گزارش خود نوشت: حالا که جنگ علیه داعش تقریبا به پایان رسیده و تنها بحث استقرار ایست‌های بازرسی و کنترل برای جلوگیری از ظهور و پیدایش مجدد داعش مطرح است، تمامی این سلاح‌های فوق پیچیده که پنتاگون با آنها در حال تسلیح نیروهای کرد است، به چه دلیل و علیه چه کسانی مورد استفاده قرار خواهند گرفت؟

طبق اعلام رسانه عرب زبان «المصدر نیوز»، در واقع آمریکا یک سری سیستم‌های موشکی زمین به هوا را به تشکیلات کردهای سوریه در منطقه «عفرین» در شمال غربی سوریه را تحویل داده است. انتقال این سلاح‌ها هفته گذشته در چارچوب «توافق محرمانه» میان آمریکا و کردهای واحدهای حفاظت از مردم کرد (YPG) انجام شد.


اندازه بزرگتر نقشه

 

پاسخ این امر در اظهارات اخیر رکس تیلرسون نهفته است؛ اظهاراتی که طی آن وزیر امور خارجه آمریکا هدف از استقرار این نیروها برای زمانی نامشخص را کمک به ایجاد ثبات و پایداری کافی اعلام کرد تا سوری‌‌ها بتوانند بشار اسد ا از قدرت ساقط کنند و به نفوذ ایرانی‌ها پایان دهند.

رکس تیلرسون در اظهارات اخیر خود اعلام کرد: «سوریه پایدار، متحد و مستقل در نهایت نیازمند رهبری پس از اسد برای موفقیت است. عدم حضور آمریکا در سوریه این امکان و فرصت را برای ایران فراهم می‌کند که موضع خود در سوریه را تقویت کند و همانطور که در جنگ‌های نیابتی و اعلام‌های عمومی ایران شاهد بوده‌ایم، ایران به دنبال تسلط در خاورمیانه و نابودی متحد ما اسرائیل است».

بنابراین همانطور که رکس تیلرسون اعتقاد دارد، هدف به خوبی مشخص شده است.

وقایع این امر را تأیید می‌کند. در واقع BSF تنها نیروی مستقر از سوی آمریکا در سوریه نیست. طی ماه دسامبر گذشته گزارش شد که ائتلاف تحت رهبری آمریکا ارتش جدیدی از شورشیان سوریه را در اردوگاه پناهجویان «حسکه» در 70 کیلومتری مرز ترکیه و 50 کیلومتری عراق آموزش می‌دهد که قرار است از آنها برای انجام عملیات‌های تهاجمی در خارج از مناطق تحت کنترل نیروهای دموکراتیک سوریه استفاده شود.

موضوع بر سر ایجاد یک منطقه بی‌طرف کاملا بی‌ثبات و ناپایدار میان سوریه، ترکیه، عراق و ایران برای شکستن اتحادیست که داعش را شکست داده است. در واقع آمریکا با استقرار مدت‌دار و طولانی در کردستان سوریه بند اتصال ارتش عربی سوریه به شورشیان شیعه عراقی «الحشد الشعبی»  را قطع می‌کند.

این موضوع از هر دو طرف با ایجاد مشکلات جدی در مرز ترکیه با سوریه، ترکیه را که اخیرا به تلاش‌ها برای ایجاد ثبات در سوریه پیوسته خنثی می‌کند و این شکست باعث قطع تمرکز ایران در سوریه می‌شود.

با این وجود، از آنجا که آمریکا خواهان دست داشتن در منابع منطقه از جمله در منابع گازی و نفتی سوریه، ایران و سعودی‌هاست، احتمالا اقداماتی را در قبال این کشورها انجام خواهد داد.

در این راستا یک برنامه انحلال فیزیکی بشار اسد مطابق آنچه برای «معمر قذافی» در لیبی اتفاق افتاد، امکان‌پذیر خواهد بود و در عراق نیز احتمالا نیروهای کرد به کرکوک حمله خواهند کرد تا کنترل آن  مجددا در اختیار بارزانی قرار گیرد. اما در مورد ایران، چنانچه این کشور مورد تهاجم و حمله قرار گیرد، از قدرت آتش خود علیه پادشاهی سعودی استفاده خواهد کرد و آن را به طور کامل به هم خواهد ریخت که البته به نظر می‌رسد واشنگتن بخوبی از آغاز جنگ جهانی اول درس گرفته باشد.

نتایج مذاکرات آستانه و سوچی

چناچه سناریوی ذکر شده در بالا تحقق یابد و تهدید رئیس‌جمهور ترکیه عملی شود، ترکیه با حمله به کردستان با واکنش احتمالی از جانب سوریه که اعلام کرده هرگونه نفوذ در خاکش تهاجم و اعلام جنگ تلقی می‌شود، مواجه خواهد شد.

در این صورت ترکیه الزاما ناچار به ترک چارچوب مذاکرات آستانه است و اواخر ژانویه نیز در سوچی حضور نخواهد یافت و برای ایران هم شرایط به گونه‌ای خواهد شد که مجبور به عدم حضور در سوچی خواهد شد و در نهایت آمریکا به طور مصمم این مذاکرات را که تحت حمایت مسکو هستند، نابود کرده و از بین خواهد برد.

انتهای پیام/ص

عضویت در کانال تلگرامی بین‌الملل و سیاست خارجی فارس

 

برچسب‌ها:

نظر شما