شناسهٔ خبر: 23652196 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کمبود پارکینگ و توقف غیرمجاز خودروها در خیابان های شلوغ کرج

کرج-ایرنا- کرج، شهری که از حدود 4 دهه پیش تاکنون به واسطه مهاجرت ها بر وسعت و تراکم جمعیت آن افزوده شده دراین سال ها ، علاوه برضعف زیر ساخت های حمل و نقل شهری ، کمبود پارکینگ عمومی به عنوان سوپاپ اطمینان ترافیک ازعوامل شلوغی خیابان ها و معابر آن شناخته شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، توقف دوبل و گاهی مواقع بیشتر از آن در خیابان ها و معابر اصلی و فرعی کرج بیانگر آن است که در کنار مشکل فرهنگ ترافیک، کمبود پارکینگ عمومی هم از کاستی ها به شمار می رود، مکان هایی که اگر به درستی جانمایی شوند، حاشیه ها خیابان ها را خلوت خواهد کرد.
عرض کم بسیاری از معابر اصلی و درکنار آن شلوغی بازار موضوعی است که در این سال ها هسته مرکزی کرج را با مشکلات عدیده ای روبرو کرده است، این شلوغی های ترافیکی ضمن سختی رفت وآمد ها حتی صدای کسبه را هم درآورده و در کنار آن آلودگی هوا را تشدید کرده است.
هرچند پلیس راهور با استقرار نیروی انسانی در بسیاری معابر تلاش می کند که از توقف دوبل یا بیشتر خودروها جلوگیری کنداما از آنجا که بسیاری از مردم به واسطه نیازهای کاری و درمانی ناچار به حضور در هسته مرکزی شهر هستند بایستی با مزاحمت برای مردم یا پرداخت جریمه به هر شکل ممکن وسایل نقلیه خود را در این معابر کم عرض جانمایی کنند.
خیابان شهید بهشتی که از میدان کرج تا حصارک حدود 15 کیلومتر طول دارد در واقع خیابان اصلی کلانشهر کرج است که چند معبر اصلی به این خیابان متصل هستند.
بیشتر مطب های پزشکان و مراکز عمومی و درمانی با استقرار در این خیابان و حاشیه های آن سبب شده تا روزانه شمار زیادی از جمعیت میلیونی استان البرز در این مسیر رفت وآمد کنند.
این درحالی است که خیابان های طالقانی ، رجایی شهر، آزادگان و معابر دیگر هم درگیر این بارسنگین ترافیکی و پارک فشرده خودروها بوده و بیشترمواقع شلوغی معابروآلودگی هوا سبب چالش روحی و روانی برای مردم شده است.
در سال های گذشته شهرداری کرج به صورت مقطعی با اجرای طرحی به نام پارکبان در معابراصلی شهر درصددبرآمد تا کمبود پارکینگ عمومی را به شکلی خاص مرتفع کند لیکن از آنجا که هر روز برتعداد خودروها افزوده شد این طرح هم نتیجه مطلوب نداد.
در این حال هر روز حلقه معابر کرج فشرده تر از گذشته شده تا جائیکه که امسال مدیریت شهری و پلیس راهور تصمیم گرفته اند تا طرح زوج و فرد را برخلاف سال های گذشته از ابتدای بهمن ماه در هسته مرکزی شهر کرج به اجرا درآورند طرحی که اگر چه در آستانه سال 97 و شلوغی خریدهای نوروزی می تواند تاحدودی از ترافیک شهری بکاهد اما درمانگر نخواهد بود.
در سال های گذشته ، طرح زوج و فرد در هسته مرکزی کرج اسفند ماه اجرا می شد.
در این سال ها علاوه بر هسته مرکزی کرج ، مناطق مختلف آن هم درگیر ترافیک سنگین و پارک غیرمجاز خودروها در معابر هستند که ساماندهی این وضعیت نیاز به فراوانی نیروهای پلیس راهور و دوربین های هوشمند ثبت تخلف دارد.
از سوی دیگر با توجه به ضعف زیر ساخت ها در بخش وسایل نقلیه عمومی مانند نبود خطوط مترو و کمبود اتوبوس مردم به ناچار خودروهای شخصی را روانه خیابان ها می کنند و برخی هم از سر نا آگاهی به صورت تک سرنشین سربار ترافیک شهر می شوند که خود حکایت دیگری دارد.
اما آنچه به عنوان اقدامی موثر برای ساماندهی معابر شناخته شده ، احداث پارکینگ های عمومی شبانه روزی در مکان های شلوغ شهر است که البته اگر شهرداری مجوز بدهد و سرمایه گذاران پای کار بیایند، یکی از سودآورترین مشاغل خواهد بود چنانچه تعداد اندک پارکینگ عمومی موجود که درخیابان های اصلی شهر به رغم وسعت و حتی استفاده از سیستم طبقاتی در کمترین زمان ظرفیت آنها تکمیل می شود.
احداث و راه اندازی پارکینگ های مکانیزه از مواردی است که به گفته کارشناسان با توجه به محدودیت مکانی می تواند مشکل گشای بخشی از شلوغی شهری کرج باشد.
اختصاص بخشی از اراضی هسته مرکزی شهر به پارکینگ های عمومی با هزینه مناسب می تواند مردم را به سمت استفاده از این مکان ها ترغیب کند ضمن آنکه با خلوت سازی حاشیه معابر ترافیک شهری هم روان شود.
کلانشهر کرج اکنون نزدیک به 2 میلیون نفر جمعیت دارد که با توجه به قرار گرفتن در مسیر 14 استان کشور گاهی مواقع تعداد خودروهای عبوری از این منطقه به نزدیک میلیون خودرو در روز می رسد که توقف بخشی از این خودروها سبب می شود تا رفت و آمد در این کلانشهر نفسگیر شود.
احمد افضلی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تعداد پارکینگ های عمومی کلانشهر کرج را حدود ۷۰ واحد اعلام کرد و گفت: این پارکینگ ها ظرفیت 8 هزارو 500خودرو دارد.
وی با اشاره به اینکه اکنون چهار پارکینگ مکانیزه با ظرفیت ۴۴۰ وسیله نقلیه در کرج وجود دارد، افزود:
۲ مکان جدید از شهر نیز برای احداث پارکینگ عمومی اختصاص یافته است.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری کرج اظهار داشت: عدم تامین پارکنیک در ساختمان های نوساز به خصوص مراکز تجاری درمانی، رفاهی و .. از علت های کمبود پارکینگ در هسته اصلی شهرمحسوب می شود.
افضلی بیان داشت:واحد های تجاری ، درمانی و اداری موجود نیز تمایلی برای تامین پارکینگ مورد نیاز خود ندارند.
این مسئول خاطر نشان کرد: تا سال ۱۴۰۵پارکینگ عمومی با ظرفیتی معادل حدود 5 هزار دستگاه خودرو با در نظر گرفتن رشد جمعیت و ساخت و سازها در کلانشهر کرج مورد نیاز خواهد بود.
سرهنگ سیدهمایون شریفی رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان البرزدر این خصوص به ایرنا گفت: با توجه به نیاز سنجی های انجام شده ظرفیت توقفگاهی معادل 20 هزار دستگاه خودرو در این استان به ویژه کلانشهر کرج نیاز است.
وی بدون اشاره به تعداد پارکینگ ها افزود: احقاق این مهم منوط به پیش بینی گنجایش ظرفیت و فضای اندیشیده شده برای این خودروها است .
شریفی افزود: یکی از علل جریمه وسایل نقلیه دراین استان ناشی از کمبود پارکینگ های عمومی است که باید نسبت به فراهم کردن فضای پارکینگ عمومی تدابیر ویژه ای اندیشیده شود.
در این حال اگر چه احداث مترو ، افزایش تعداد اتوبوس ها و تاکسی ها می تواند گره گشای بخشی از ترافیک کرج و دیگر مناطق پرجمعیت البرز و کشور باشد اما توسعه پارکینگ های عمومی هم در نوع خود درمانگر محسوب می شود.
اکنون کلانشهر کرج دارای حدود 550 دستگاه اتوبوس و 13 هزار دستگاه تاکسی است که کمبود اتوبوس و بالا بودن کرایه تاکسی ها بسیاری از شهروندان را به استفاده از وسایل نقلیه شخصی وا داشته است.
طبق بررسی ها کلانشهر کرج به حدود 2 هزار دستگاه اتوبوس عمومی نیاز دارد ضمن آنکه 5 خط متروی آن هنوز ساخته نشده است.
خط 2 قطار شهری کرج به طول 27 کیلومتر حدود 13 سال از آغاز ساخت آن می گذرد و تاکنون 15 کیلومتر از تونل این خط احداث شده اما به علت کمبود اعتبار و اختلاف بین کارفرما ( شهرداری کرج ) و پیمانکار(شرکت سابیر وابسته به سازمان تامین اجتماعی ) احداث این خط به کندی پیش می رود.
4 خط دیگر متروی کرج در حد مطالعه باقی مانده که قرار است در آینده نزدیک ضمن تسریع در احداث خط 2 اقدماتی برای احداث خط 5 قطار شهری کرج به عمل آید.
به هرحال تا آماده شدن این طرح های عظیم، افزایش تعداد اتوبوس ها و ایجاد پارکینگ عمومی برای چهارمین کلانشهر کشور از راه های کاستن از شلوغی بار ترافیکی شهر کرج است.
7410/ 6155خبرنگار:مژگان السادات سجادی** انتشار دهنده: محمد عزیزپور

انتهای پیام /*

نظر شما