شناسهٔ خبر: 23651770 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت راه و شهرسازی | لینک خبر

معاون وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد؛

تکمیل ۶ ماهه آزادراه همت- کرج درصورت تامین ۱۴۰ میلیارد تومان اعتبار/ پیشرفت فیزیکی بیش از ۸۲ درصدی/ انعقاد تفاهمنامه احداث آزادراه چرمشهر به بومهن

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه برای تکمیل آزادراه همت- کرج ۱۴۰ میلیارد تومان بابت اجرا و تملک اراضی نیاز داریم گفت: این آزادراه با ۸۲ درصد پیشرفت فیزیکی تا ۶ ماه آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، خیرالله خادمی در جریان بازدید معاون اول ریاست جمهوری و وزیر راه و شهرسازی از عملیات تکمیل آزادراه همت- کرج در جمع خبرنگاران اظهار داشت: این آزادراه از محورهای مهم کشور است که ترافیک تهران به کرج و همچنین پایتخت به غرب کشور و استان‌های شمالی را کاهش می‌دهد.

وی افزود: این آزادراه به طول ۱۴.۶ کیلومتر با ۸۲.۲ پیشرفت فیزیکی دارای سه قطعه است که پیشرفت فیزیکی قطعه اول آن ۹۵درصد، قطعه دوم ۹۲ درصد و قطعه سوم ۶۴ درصد است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تلاقی مناطق مسکونی با پروژه مذکور تصریح کرد: باید ۷۲ واحد مسکونی همراه با اراضی مردم به علاوه پاورهای برق خریداری شود که در حال حاضر هزینه تامین موارد مورد نیاز ۳۰ میلیارد تومان برآورد شده است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل خاطر نشان کرد: مبالغ ۱۵ میلیارد تومان در هفته گذشته برای این پروژه به شرکت تخصیص یافت که در صورت تکمیل خرید اراضی و املاک مسکونی این پروژه طی ۵ یا ۶ ماه آینده آماده تحویل می‌شود.

خادمی یادآور شد: آزاد راه همت- کرج از انتهای منطقه ۲۲ تهران آغاز و در شمال کرج به ابتدای جاده چالوس متصل خواهد شد و به کاهش ترافیک ابتدای این جاده کمک خواهد کرد.

وی درخصوص تعین نرخ عوارض آزادراهی بیان داشت: هزینه ساخت هر کیلومتر آزادراه در دشت ۱۰ میلیارد تومان برای تپه ماهور ۱۵ میلیارد تومان و در کوهستان ۲۰ میلیارد تومان است و بر این اساس سرمایه‌گذاری در محورهای آزادراهی دارای ترافیک مناسب بین ۱۵ تا ۲۰ سال می‌تواند مستهلک شود که در برخی از آزادراه‌ها این میزان برای بازگشت سرمایه ۳۰ سال به طول می‌انجامد.

خادمی خاطر نشان کرد: حدود ۲۰ درصد درآمد سالانه آزادراه‌ها از محل اخذ عوارض برای بخش نگهداری و ۸۰ درصد باقی مانده نیز برای بازگشت سرمایه در نظر گرفته می‌شود که تا کنون ۳۰۰ میلیارد تومان برای تملک اراضی و احداث آزادراه همت- کرج هزینه شده و جهت تکمیل آن نیز ۱۴۰ میلیارد تومان دیگر مورد نیاز است.

معاون وزیر راه و شهرسازی خاطر نشان کرد: در حال حاضر حدود ۲۴۰۰ کیلومتر شبکه آزادراهی در حال بهره‌برداری وجود دارد و هزار و ۱۳۰ کیلومتر در دست اجرا و ۲ هزار و ۴۰۷ کیلومتر نیز در دست مطالعه قرار دارد.

وی افزود: برای اجرای پروژه‌های مد نظر ۶ هزار میلیارد تومان هزینه شده که میزان فیزیکی پروژه‌های در دست اجرا نیز به ۵۵ درصد می‌رسد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با اشاره به هزینه ساخت آزادراه تهران شمال نیز گفت: این آزاد راه تا کنون ۲ هزارو ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه داشته است.

خادمی با بیان اینکه از ساخت ۲۳۷ کیلومتر آزادراه در سال جاری ۵۴ کیلومتر آن تاکنون به بهره‌بردرای رسیده است گفت: تامین اوراق مشارکت برای اجرای پروژه‌های آزادراهی یکی از مشکلات ما بوده و در دو سال گذشته نزدیک به ۳ هزار میلیارد تومان برای تمامی پروژه‌های آزاد‌راهی اختصاص یافته است.

وی در خصوص تامین مالی پروژه‌های آزادراهی کشور گفت: ۶ هزار میلیارد تومان برای اجرای پروژه های آزادراهی هزینه شده که ۲۵۰۰ میلیارد تومان آن برای آزادراه تهران - شمال و ۳۵۰۰ میلیارد تومان دیگر برای بقیه آزادراهها هزینه شده که ۳۰۰۰ میلیارد تومان از محل اوراق مشارکت تزریق شده و مابقی از سایز منابع بوده است و امیدواریم در سالهای ۹۶ و ۹۷ در بخش آزادراهی رکورد مناسبی ثبت شود.

وی خاطر نشان کرد: به ما اعلام شده که برای سال جاری تا سقف اعتباری پروژه، اوراق مشارکت اختصاص می‌یابد که این مسئله باعث پدید آمدن مشکلاتی در تامین اعتبار می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: پیشنهاد ما پرداخت یک هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت به شرکت ساخت و توسعه بود. زیرا معتقدیم با این تخصیص پروژه‌های دو سال آینده در بخش آزادراهی سرعت خواهد گرفت.

خادمی در ادامه از افتتاح  قطعه اول آزادراه کنار گذر جنوبی تهران حد فاصل چرمشهر تا جاده قم در سال جاری خبر داد و گفت: طبق هدف‌گذاری‌، ساخت این آزادراه در سال ۹۸ به اتمام می‌رسد.

خادمی در پایان یادآور شد: تفاهم نامه احداث آزادراه چرمشهر به بومهن منعقد شده است.

نظر شما