شناسهٔ خبر: 23650836 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فرهیختگان آنلاین | لینک خبر

محمدحیدر، کارشناس لبنانی ، نامه هنیه به رهبر معظم انقلاب را تحلیل کرد

ایران پرچمدار مسأله قدس در دنیای اسلام

نامه هنیه به رهبر معظم ایران هنگامی نوشته شده است که فلسطین و آینده آن در خطر قرار دارد؛ مساله‌ای که فلسطینی‌ها و عرب‌ها را نه‌فقط در فلسطین، بلکه در کل جهان تهدید می‌کند.

صاحب‌خبر -
به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، اســماعـیـل هـنـیـه، رئــیـس دفتر سیاسی جــنــبـش مـقــاومت اسلامی فلسطین در نامه‌ای به رهبر معظم انقلاب اسلامی از حمایت‌های ملت ایران و هدایت‌های رهبر انقلاب اسلامی از جنبش مقاومت قدردانی کرد.  وی در نامه‌ای به حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی با اشاره به ابعاد توطئه بزرگ استکبار علیه قدس و ملت فلسطین با هدف سرنگون‌کردن غزه به‌عنوان قلعه مقاومت و پایان دادن به مبارزه علیه رژیم اشغالگر و عادی‌سازی روابط حکام وابسته منطقه با آن، از حمایت‌های ملت ایران و هدایت‌های رهبر انقلاب اسلامی از جنبش مقاومت قدردانی و تاکید کرد: «ما با شروع انتفاضه خروشان مردمی در داخل کرانه باختری و قدس، به‌اذن خداوند توطئه طاغوت عصر (ترامپ) و حاکمان نفاق در پایتخت‌های دور و نزدیک را در پایان دادن به مساله فلسطین، خنثی خواهیم کرد.»  محمد حیدر، ‌پژوهشگر لبنانی و کارشناس امور اقتصادی و سیاسی غرب آسیا در رابطه با اهمیت این نامه در آینده روابط ایران و جنبش مقاومت فلسطین با روزنامه «فرهیختگان» گفت‌وگو کرده است که در ذیل می‌خوانید.


اهمیت نامه هنیه در آینده روابط ایران و مقاومت فلسطین چیست؟

بر کسی پوشیده نیست که مساله فلسطین یکی از مسائل مهم و اساسی برای جمهوری اسلامی ایران است و همیشه به‌عنوان یکی از موضوعات مهم در گفتمان سیاسی و بین‌المللی برجسته شده است.   رابطه میان ایران و برخی گروه‌های فلسطینی در مقطعی به دلیل تحریک از سوی آمریکا و برخی کشورهای عربی مانند عربستان و امارات و مصر با پرداخت کمک‌های مالی، تسهیلات و خدمات کم‌رنگ شده بود.  این کشورها به بهانه کمک‌های ایران به دولت سوریه سعی در ایجاد شکاف در روابط گروه‌های مقاومت فلسطینی با ایران داشتند، اما جمهوری اسلامی ایران توانست در قبال این رفتار گروه‌های فلسطینی سیاست صبر را در پیش گیرد، چراکه می‌داند امکان ندارد حقیقت تغییر کند و مساله فلسطین نیز فقط به حقیقت نیاز دارد.  پس از اینکه برخی مسائل در سوریه، عراق و کشورهای دیگر عربی برای گروه‌های فلسطینی روشن شد، آنها متوجه شدند که طی پنج سال اخیر راه اشتباه را در پیش گرفته بودند و در این بین سخنان سال گذشته ترامپ در رابطه با حل و فصل مساله فلسطین به آنها ماهیت واقعی این کشورهای عربی را نشان داد. از این رو این گروه‌ها چاره‌ای نداشتند جز اینکه گذشته خود را بررسی کنند و منافع‌شان را در راستای خواست ملت‌شان پیش ببرند.  چیزی که بر این واقعیت تاکید می‌کند این است که ایران با تمام گروه‌ها در محور مقاومت مانند حزب‌ا...، سوریه، عراق، حشدالشعبی و انصارا... همبستگی واقعی دارد و در مساله فلسطین به‌ویژه پس از آغاز انتفاضه جدید قدس، حمایت و آمادگی همه گروه‌ها ضروری است.  نامه هنیه به رهبر معظم ایران هنگامی نوشته شده است که فلسطین و آینده آن در خطر قرار دارد؛ مساله‌ای که فلسطینی‌ها و عرب‌ها را نه‌فقط در فلسطین، بلکه در کل جهان تهدید می‌کند.

در حال حاضر این نامه چه کمکی می‌تواند به مساله فلسطین بکند؟

اهمیت این نامه زمانی بیشتر مشخص می‌شود که مواضع رسمی کشورهای عربی را می‌بینیم و اینکه دشمن صهیونیست توانسته اختلاف بزرگی را میان رهبران سیاسی و مردمی در کشورهای عربی و اسلامی ایجاد کند و با ایجاد فتنه‌های فرقه‌ای، مساله فلسطین را از اذهان دور سازد.  این سیاست به حدی موفق بود که برخی از روسای کشورهای عربی و جهان از مساله قدس به‌عنوان نماد فلسطین و مردم آن و مبارزه و رنج‌هایشان که بیش از 70 سال تا به امروز ادامه دارد، صرف‌نظر کردند.  این نامه بر اهمیت توجه رهبران فلسطینی به ایران که خود محور و ستون اصلی در مبارزه‌شان علیه رژیم صهیونیستی است، تاکید می‌کند و با توجه به اینکه بسیاری از کشورهای عربی از مساله فلسطین به‌عنوان یک مساله اساسی صرف‌نظر کرده‌اند، باعث می‌شود اتحاد مقاومت فلسطینی با ایران افزایش پیدا کند و محور مقاومت به خط مقدم مبارزه علیه دشمن صهیونیستی و صهیونیسم عربی بازگردد تا وحدت میان برادران در گروه‌های مقاومت را به تمام زمین‌های عربی و اسلامی بازگرداند. بدون‌شک اگر برخی از رهبران فلسطینی آگاهی و درک خود را از طرح‌های صهیونیستی علیه خودشان بیشتر کنند، بازگشت‌شان به روابط طبیعی با جمهوری اسلامی ایران و دیگر گروه‌های اتحاد مقاومت امری طبیعی خواهد بود.  این مساله‌ای بسیار مهم در چارچوب بازسازی فلسطین در پرتو تحولات غرب آسیا و تلاش‌های دشمن برای تجزیه کشورهایمان به کشورهای کوچک است؛ تلاش‌هایی که توسط دشمن انجام می‌شود تا بتواند ثروت و ‌سرنوشت ما را کنترل کند.

دلیل استفاده هنیه از عبارت طاغوت زمان برای خطاب قرار دادن ترامپ چیست؟

استفاده هنیه از عبارت طاغوت زمان برای ترامپ، به این خاطر است که این رئیس‌جمهور دیوانه، در بسیاری از مسائل عرب‌ها و به‌ویژه مساله فلسطین و قدس حالتی از طاغوت را ‌نشان داده است. در حال حاضر ترامپ ثابت کرده است که او سمبل طاغوت است و چیزی غیر از این اصطلاح نمی‌تواند او را توصیف کند، چراکه او گناه بزرگی در برابر مردم عرب و اسلامی جامعه فلسطین و مساله فلسطین مرتکب شده است.

کاهش کمک‌های مالی در قالب طرح کمک‌های پزشکی و دارویی به غزه از جانب آمریکا با چه هدفی صورت می‌گیرد؟

پس از اینکه گروه‌های مقاومت به طرح ترامپ و متحدانش در منطقه اعتراض کردند، آمریکا و همدستان او در جهان عربی چاره‌ای نداشتند جز اینکه فشارها را بر کشور فلسطین افزایش دهند و یکی از مهم‌ترین آنها قطع کمک‌های مالی به فلسطینیان بود. به همین خاطر آمریکا و همچنین کشورهای عربی، کمک‌های مالی را از دولت فلسطین و آژانس امدادرسانی و ایجاد اشتغال برای آوارگان فلسطینی (آنروا) که به امور پناهندگان فلسطینی می‌پردازد قطع کردند و گذرگاه‌هایی را که برای کمک‌رسانی احداث شده بود، بستند.  آنچه شکی در آن نیست این است که انتفاضه سوم و جدید فلسطین به امید خدا محور اساسی در مبارزه جدید با اسرائیل و همدستان صهیونیستی او در منطقه خواهد بود.  گروه‌های فلسطینی و ملت فلسطین همیشه در حالت آماده‌باش هستند و به اهمیت مساله فلسطین و سرنوشتش آگاهی کامل و تام دارند، به همین خاطر جبهه مقاومت دوباره تجدید خواهد شد و جامعه فلسطین شاهد درگیری‌ها و مبارزه‌های زیادی با رژیم اشغالگر صهیونیستی خواهد بود که این امر عملیات استشهادی موفق‌تری را علیه رژیم صهیونیستی در پی خواهد داشت.

اخیرا مانوری توسط رژیم صهیونیستی برای مقابله با عملیات استشهادی برگزار شد. آیا باید شاهد افزایش عملیات استشهادی در فلسطین باشیم؟

کشته شدن خاخام اسرائیلی در فلسطین، مقدمه‌ای برای عملیات سلسله‌وار علیه این رژیم است. به‌خصوص اینکه در دو شب گذشته درگیری‌هایی را میان مقاومت و ارتش اسرائیل شاهد بودیم که به شهادت یکی از اعضای مقاومت در این درگیری‌ها منجر شد.

 

* نویسنده : هنادی جمعه‌فلاحیه روزنامه‌نگار

نظر شما