شناسهٔ خبر: 23649949 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

گام بزرگ هواپیماساز آمریکایی؛

بوئینگ به دنبال خرید امبرائر/ارتش برزیل مخالف است

بوئینگ در تلاش است تا بر مخالفت‌های ارتش برزیل با پیشنهاد خرید امبرائر توسط این شرکت، با حفظ حق وتوی استراتژیک دولت و تضمین برنامه‌های دفاعی آن، غلبه کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از رویترز، ۴ منبع آگاه به رویترز گفتند، بوئینگ در تلاش است تا بر مخالفت‌های ارتش برزیل با پیشنهاد خرید امبرائر توسط این شرکت، به وسیله ارائه برخی پیشنهادات غلبه کند؛ بوئینگ پیشنهاد داده که حق وتوی استراتژیک دولت برزیل در امبرائر حفظ می‌شود و تضمین می‌شود برنامه‌های دفاعی آن محفوظ بماند.

به گزارش منابع رویترز که درخواست کردند برای آن که راحت‌تر در مورد مذاکرات گزارش دهند، نامی از آنها برده نشود، هواپیماساز آمریکایی مجبور شد پس از این که هفته گذشته مقامات برزیلی از ایده تبدیل شدن امبرائر به یک زیرمجموعه شرکت بوئینگ مانند آنهایی که بوئینگ در استرالیا و انگلستان اداره می‌کند، استقبال نکردند، دوباره به میز طرح‌ریزی و برنامه ریزی خود بازگردد.

یکی از منابع رویترز که یک مقام دولتی است، گفت: پیشنهاد ملحق شدن امبرائر که سومین هواپیماساز بزرگ جهان است، به بوئینگ، باعث می‌شود این شرکت در بازار هواپیماهای دارای ۷۰ تا ۱۳۰ صندلی، سهم برتر را به دست آورد و شرایط رقابتی سخت‌تری را برای برنامه هواپیماهای سری C که در سال گذشته توسط بمباردیر کانادا طراحی شده و توسط رقیب اروپایی بوئینگ یعنی ایرباس اداره می‌شود، ایجاد گردد.

از هنگام انتشار اخبار مذاکره با بوئینگ در ماه گذشته، سهام امبرائر در بورس نیویورک که ۵۱ درصد سهام این شرکت در آن لیست شده است، ۲۲ درصد رشد کردو کل ارزش بازار این شرکت را به ۴.۶ میلیارد دلار رساند.

به گفته یکی از منابع آگاه، پیشنهاد بوئینگ ارزش این شرکت را به ۵ تا ۶ میلیارد دلار خواهد رساند.

برنامه‌های بوئینگ با نگرانی‌های برزیل از این که واشنگتن در تصمیم‌گیری‌های استراتژیک شامل برنامه‌های نظامی و استفاده از تکنولوژی‌های توسعه یافته در این کشور، شامل سیستم‌های کنترل ترافیک ماهواره‌ای و هوایی، حرف آخر را بزند، با مانع روبرو شد.

دولت برزیل سهام طلایی امبرائر را در دست دارد که به آن در تصمیم‌گیری‌های استراتژیک، شامل برنامه‌های نظامی و هرگونه تغییر در منافع تحت کنترل آن، حق وتو می‌دهد.

به گفته منابع آگاه بوئینگ حتی حاضر است سهام طلایی دولت در امبرائر حفظ شود، اما این هم برای به دست آوردن این توافق کافی نیست.

نظر شما