شناسهٔ خبر: 23649167 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

درآمدزایی 130 هزار میلیارد ریالی بخش کشاورزی خراسان رضوی

به گزارش ایرنا، محمدرضا اورانی یکشنبه در آیین تجلیل از کشاورزان نمونه تربت حیدریه سهم تربت حیدریه از این میزان درآمد را، 6 هزار و 190 میلیارد ریال عنوان و

صاحب‌خبر - به گزارش ایرنا، محمدرضا اورانی یکشنبه در آیین تجلیل از کشاورزان نمونه تربت حیدریه سهم تربت حیدریه از این میزان درآمد را، 6 هزار و 190 میلیارد ریال عنوان و اظهار کرد: این شهرستان با تولید 473 هزار تن انواع محصولات زراعی، باغی و دامی، معادل 4.7 درصد درآمد کشاورزی و جایگاه هفتم استان را از آن خود کرده است.
وی گفت: از این میزان درآمد، سهم بخش باغی 2 هزار و 220 میلیارد ریال ، سهم بخش زراعی 2 هزار و 170 میلیارد ریال، بخش شیلات 40 میلیارد ریال و بقیه سهم بخش دامی بوده است.
اورانی همچنین افزود: اکنون 73 درصد صنعت و 64 درصد خدمات استان در مشهد متمرکز شده و این در حالی است که بخش کشاورزی بصورت متوازن و متعادل در سطح 28 شهرستان استان فعالیت دارد.
وی گفت: اهمیت موضوع زمانی بیشتر مشخص می شود که بدانیم مطالعات کارشناسان مشخص کرده که هر نقطه الگو سازی علمی و مدرن شده، مهاجرت در آنجا کمتر و سهم درآمد بخش کشاورزی بیشتر شده است.
اورانی در ادامه جمعیت بهره بردار بخش کشاورزی استان را 338 هزار نفر عنوان و اظهار کرد: از این تعداد 103 هزار نفر در اراضی یک هکتار و بقیه در اراضی بین یک تا پنج هکتار مشغول تامین امنیت غذایی استان هستند.
وی گفت: این آمار بدان معنا است که 74 درصد بهره برداران اراضی کشاورزی استان تملک 16.7 درصد اراضی کشاورزی را در اختیار دارند و 26 درصد بهره برداران 84 درصد از اراضی کشاورزی را در تملک خود دارند.
اورانی افزود: با توجه به کمبود منابع مالی و از طرفی محدودیت در منابع آبی تنها راه نجات بخش کشاورزی و ادامه وضع موجود، تجمیع خرده مالکان و تشکیل تعاونی های بخش کشاورزی است.
وی گفت: تحمیع خرده مالکان از پراکندگی هزینه ها و منابع ممانعت کرده و باعث می شود با نیمی از این هزینه ها و منابع به اهداف مد نظر رسید.
اورانی در بخش دیگری با بیان اینکه از ابتدای انقلاب تا قبل از سال 91 حدود 18 هزار کیلومتر لوله گزاری برای انتقال آب در استان انجام شد، افزود: ظرف چهار سال اخیر بالغ بر 2 هزار کیلومتر در این استان انتقال لوله گزاری آب شده است.
وی گفت: امسال نیز در راستای جلوگیری از هدر رفت منابع، 510 میلیارد ریال برای پروژه های انتقال آب از طریق لوله اختصاص و بودجه آن اکنون در حساب سازمان جهاد کشاورزی است.

خبرنگار: علیرضا حسینی مقدم *انتشار: علی اصغرافتاده

نظر شما