شناسهٔ خبر: 23648933 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نصر-قدیمی | لینک خبر

گفت و گوی اختصاصی "نصر" با مدیر دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در آذربایجان شرقی:

پیشبرد دیپلماسی اقتصادی درگرو مشارکت بخش خصوصی

نصر: مدیر دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در آذربایجان شرقی گفت: پیشبرد دیپلماسی اقتصادی درگرو مشارکت بخش خصوصی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش نصر، فلسفه وجود دفاتر  نمایندگی وزارت امور خارجه  در استان ها، بین‌المللی‌تر شدن و ایجاد سهولت در پروسه های امور خارج کشور در آن استان است و وجود این نمایندگی در استان ها به مثابه وزارت امور خارجه کوچک می باشد که به عنوان مجری سیاست های امور خارجه و هماهنگی کلیه امور که نیاز به روابط خارجی اعم از هیئت هایی که سفرا، تشکیل می دهند تا امور سفر اتباع خارجه به استان را بر عهده دارد.

همچنین به نمایندگی‌های وزارت امور خارجه در استان‌ها این اختیارداده شده تا زمینه هماهنگی ملاقات ها، برنامه های دیپلمات ها و هیئت های استانی در سطوح فرهنگی و سیاسی و ... را فراهم کرده و از طرفی به انجام امور کنسولی اتباع خارج از کشور و رسیدگی به امور ایرانیان خارج از کشور که نیاز به هماهنگی با سازمان های کشور خود دارند، بپردازد.

از فعالیت های عمده دفاتر وزارت امور خارجه که شاید زیاد به چشم نیاید ولی اهمیت مهمی داشته باشد، تائید اسناد خارجی و هرگونه سندی که در استان به هر زبانی تولید می شود و نیاز است مورد شناسایی قرار گیرد، است که باید به تائید دفتر نمایندگی وزارت خارجه برسد تا قابلیت اجرایی پیدا کند. همچنین انجام امور ایرانیان خارج از کشور که به هر دلیلی جرم داشته باشد نیز برعهده نماینده این دفتر است و تلاش می شود به واسطه قردادهای دو جانبه کشوری در رابطه به انتقال حبس شدگان به سیستم قضایی خود برنامه ریزی شود.

در همین راستا و برای آشنایی بیشتر با فعالیت های نمایندگی وزارت امور خارجه در آذربایجان شرقی، مدیر دفتر نمایندگی شمالغرب وزارت امور خارجه میهمان تحریریه «نصر» شده است.

"اسماعیل بابایی" مدیر دفتر نمایندگی شمالغرب وزارت امور خارجه در آذربایجان شرقی با 22 سال سابقه دیپلماتیک رسته سیاسی در کشورهای مختلف به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران خدمت کرده است، وی فعالیت خود را به عنوان معاون فرهنگی سفیر بلغارستان آغاز کرده و پس از دو سال در ادارات مختلف وزارت خارجه از جمله کشور کره شمالی به عنوان معاون سفیر جمهوری اسلامی ایران و حضور در میزهای تخصصی کره شمالی امور خارجه، شرکت در میز پارلمان اروپایی که از بزرگترین پارلمان های دنیا است، فعالیت به عنوان معاون سیاسی سفارت ایران در لندن به مدت یک سال و نیم، نماینده بخش سیاسی و فرهنگی سفارت ایران در افریقا جنوبی ماموریت داشته است و سه سال است که به عنوان مدیر دفتر نمایندگی شمالغرب وزارت امور خارجه در آذربایجان شرقی در تبریز حضور پیدا کرده است.

***

 

جناب آقای بابایی برنامه ها و نقش نمایندگی وزارت امور خارجه در استان برای جلب مشارکت سرمایه گذاران چیست؟

در سه سال گذشته فعالیت خود در آذربایجان شرقی، نزدیک به 300 هیئت خارجی با بسترسازی های مناسب و حمایت مسئولین وقت استان و سفرای خارج تشکیل شد که این تعداد و حجم ورودی هیئت به یک استان در کشور بی سابقه است که موفقیتی برای آذربایجان شرقی به حساب می آید. تمام بسترهای لازم برای حضور سرمایه گذاران خارجی و مقامات عالی رتبه اعم از وزرای اقتصادی آلمان ،جمهوری چک و... فراهم کردیم. البته در این مسیر به فراز و نشیب های بسیاری دچار شدیم و نمی توان گفت موفقیت کامل داشتیم و یا شکست خوردیم که با همیاری ارگان های مختلف استانی حل و فصل شد. در بخش جذب هیئت های خارجی و تبدیل آنها به بخش سرمایه گذاری استان موفقیت نسبی داشتیم ولی این نتیجه را ملموس ندیدم. این امر یک فرآیند طولانی است و همین که توانستیم در "دولت تدبیر و امید" اعتمادسازی را با کشورهای خارجی به ویژه کشورهای توسعه یافته به وجود آوردیم.

در تمام مذاکرات انجام شده با کشورهای خارجی در خصوص اهمیت موضوع اقتصاد مقاومتی تاکید شده است تا سرمایه های وارد شده به استان در چارچوب سرمایه گذاری بر روی تکنولوژی بومی و دانش بنیان باشد. سرمایه ای باید وارد استان شود که با خود تکنولوژی بیاورد و موجب اشتغالزایی و تولید بومی شود به این دلیل هر سرمایه‌گذاری که تکنولوژی را وارد استان نکند مورد استقبال قرار نخواهد گرفت. از طرفی پیشبرد دیپلماسی اقتصادی توسط بخش خصوصی که از محورهای چرخه اقتصاد مقاومتی ممکن است و به عنوان موتور اصلی این سیاست به شمار می آید و در خواست داریم مطالبات خود که از کشورهای خارجی  و پیشنهاداتی که برای جذب سرمایه گذاری خارجی دارند را به ما ارائه کنند . من نیز به عنوان مدیر دفتر نمایندگی آماده خدمات دهی، مشاوره در 24 ساعت شبانه روز هستم و با همکاران در این دفتر با تمام گشاده رویی در حال پاسخگویی نیاز مراجعین هستند.

بیشترین تلاش در حوزه اقتصادی نیز برقراری ارتباط تجاری و اقتصادی با کشورهای همسایه مثل جمهوری آذربایجان ،ترکیه، ارمنستان، روسیه و در عراق بوده است و تا جایی که استان بستر را برای ما فراهم کرده است توانستیم همایش های منطقه ای را در تبریز برگزار کنیم که همایش یکروزه اقتصادی با حضور وزرای اقتصاد و وزیر ارتباطات کشور که مسئول کمیسیون مشترک جمهوری اسلامی ایران با آذربایجان است، در سال گذشته و بزرگترین تجمع اقتصادی کلیه اتاق های بازرگانی ترکیه در تبریز را در شهریور 95 برگزار کردیم که این دو مورد از نمونه موفق از این تلاش ها بود ولی مشکل اینجا بود که بعد برگزاری این رویدادهای مهم دیگر پیگیری ها لازم انجام نشد و این امر نیازمند مطالبه بخش خصوصی از ما است.

 

به نظر شما دلیل حضور کم رنگ ایران در نمایشگاه های تخصصی به ویژه حوزه گردشگری در کشورهای خارجی چیست؟

به واسطه تجربه 22 ساله خود در وزارت امور خارجه و حضور در کشورهای خارجی حضور ایران در این نوع نمایشگاه ها را کم رنگ نمی بینم و خوشبختانه توانستیم بخش خصوصی را در حوزه های مختلف فرهنگی ، اقتصادی، گردشگری، صنعتی  و... تشویق کنیم تا حضور خوبی داشته باشند. ولی این موضوع که چرا به نتیجه نرسیده است جای سوال دارد و نیاز به واکاوی کارشناسی دقیق و همه جانبه دارد.  اگر این امر انجام نگیرد موجب خواهد شد همیشه درجا بزنیم و این یک کشتار جدی برای سیستم تخصصی اقتصادی ما است.

 

دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در آذربایجان شرقی چه برنامه هایی برای رویداد فراملی تبریز 2018 دارد؟

تبریز 2018 یک واقعه بسیار مهم برای ایران است و باید سعی‌کنیم بیشترین بهره‌برداری از لحاظ اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی انجام گیرد. با تشکیل شورای عالی سیاست‌گذاری تبریز 2018 از دو سال گذشته، مقدمات کار فراهم شده تا بتوانیم با شروع رویداد پذیرای مهمانانی از کشورهای اسلامی، منطقه و کشورهای توسعه یافته  در اقصی نقاط جهان شویم. برنامه‌های مختلفی در حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، سیاسی، توریستی، جهانگردی، صنعتی و بهداشتی برای تبریز 2018 تعریف شده است که در همین راستا مصوبه بسیار مهم که از هیات دولت نیز اخذ شده این است که تمام رویدادهای بین‌المللی در سال 2018 در تبریز برگزار خواهد شد.‌ البته برند " تبریز پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی در یال 2018" خود یک افتخار است که ثبت جهانی شده است و اگر هم اتفاق خاصی نیافتد بازهم این عنوان در تاریخ به اسم تبریز به ثبت رسیده است.

وظایف و برنامه های دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در آذربایجان شرقی برای این رویداد نیز از سال های قبل شروع شده است و در حال حاضر زمان برداشت میوه این تلاش ها است. من به عنوان نماینده تلاش کردم تمام بستر صدور روادید الکترونیکی که یکی از اهرم های ورود گردشگر به کشور است، را در استان فراهم کنم و اکنون باید زمینه های حضور گردشگران به لحاظ فرهنگی و اقتصادی فراهم شود.

پیش رویداد تبریز 2018 که در روزهای گذشته برگزار شد، رویداد موفقی بود ولی نیاز دارد که برای رویداد اصلی که در فرودین ماه برگزار می شود ، هرچه بیشتر تلاش شود و از مقامات عالی رتبه برای حضور در این رویداد دعوت کرد. همچنین موفقیت این امر نیازمند این است که تمام وزارت خانه ها و سازمان های مهم کشوری  رویدادهای بین المللی خود را در تبریز برگزار کنند تا این واقعه مهم که تمام کشور را به تبریز  سوق خواهد داد به نتیجه برسد.

 

یکی از اصلی ترین موضوعات مطرح در امور وزارت خارجه بحث صدور ویزا الکترونیکی است، این امر در تبریز در چه مرحله ای قرار دارد؟

صدور روادید از ابتدای تاسیس دفتر نمایندگی در این استان با موفقیت و رضایت انجام می پذرید و اکنون صدور آن با نصب سیستم صدور روادید الکترونیک که به مدت یک سال است از بهمن 95 کلید خورده است، سریع ترین تسهیلات را برای اتباع خارجی انجام می دهد. این امر در تبریزنیز محقق شده است و هر کسی که به هر نحوی درخواست حضور در آذربایجان شرقی را داشته باشند از طریق آژانس های هواپیمایی، شرکت های مسافربری، مراجع قانونی و حتی فرودگاه بین المللی تبریز می تواند درخواست خود را ثبت کنند و ما در حداقل زمان با پیگری از سازمان های زیربط  بعد از کسب استعلام های لازم جهت صدور ویزا اقدام می کنیم. ولی یازده کشور امریکا، انگلیس، کانادا، عراق، پاکستان، اردن، بنگلادش، سومالی، کلمبیا و... که به لحاظ قوانین کشور مجاز به روادید فرودگاهی نیستند ، برای ورود به کشور باید از سایت امور وزارت خارجه کشور اقدام نمایند تا ویزا را کسب کنند.

این گزارش می افزاید، در انتها "اسماعیل بابایی" مدیر دفتر نمایندگی شمالغرب وزارت امور خارجه در آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد:باید یادی از شهدا کنم که هیچ جلسه این نبوده که جای شهدای ما در آنجا خالی نباشد، هر افتخاری که هست هشت سال دفاع مقدس برای ما آفریده است و همچنین مدافعین حرم که شاید سال ها بعد مردم ما بدانند که این عزیزان چه لطف و افتخاری در حق ما داشته اند. هیچ وقت نمی توانیم منکر تاثیر گذاری ملی این افراد باشیم.

گفت و گو از محمد سهرابی - گلناز پورنامی

انتهای پیام/

نظر شما