شناسهٔ خبر: 23648409 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

جنگ با ایران و محدودیت‌های مالی: چرا عربستان سعودی با واگذاری مسجد اعظم بروکسل موافقت کرد؟

«دیدیه ریندرز» وزیر امور خارجه بلژیک از «عادل الجبیر» وزیر امور خارجه سعودی استقبال می‌کند.

صاحب‌خبر -
 
 

به گزارش وبسایت بلژیکی rtbf، چرا باید مدیریت «مسجد اعظم بروکسل» در بلژیک از خارج از کشور و توسط عربستان سعودی انجام شود؟ روز سه شنبه، وزیر امور خارجه عربستان سعودی در سفر به بلژیک و در اثنای دیدار با همتای بلژیکی خود پذیرفت که مدیریت این مسجد به مقامات بلژیکی واگذار شود. پس از حملات تروریستی روز ۲۲ مارس که در بروکسل رخ داد، «ژرژ دالماین»، از نمایندگان پارلمان و نایب رییس سابق کمیته تحقیقات درباره این حملات، سلطه‌ی عربستان سعودی بر این مسجد را محکوم کرد.

از نظر این نماینده پارلمان، تصمیم عربستان سعودی برای واگذاری مدیریت این مسجد، بیش از آنکه پیروزی «دیدیه ریندرز» وزیر امور خارجه بلژیک باشد نتیجه‌ی پایفشاری پارلمان بلژیک بوده است. او گفت: «نظر منفی بسیار فوق‌العاده‌ای نسبت به تسلط عربستان سعودی بر مسلمانان ساکن بلژیک وجود داشت. عربستان سعودی با حمایت از یک اسلام بسیار محافظه‌کار که در تعارض با ارزش‌های ماست، آسیب‌های زیادی به بار آورده است. من خوشحالم که پس از فشارهای کمیسیون تحقیقاتی ما، دولت در حال اجرایی کردن این پیشنهاد است».

http://deredactie.be/polopoly_fs/1.3079881!image/4189461860.jpg_gen/derivatives/landscape670/4189461860.jpg

عربستان سعودی در یک موضع ضعیف

یک سوال کلیدی این است که چرا سعودی‌ها به این‌ آسانی پذیرفتند. از نظر «ژرژ دالماین» یکی از دلایل این مسئله را باید در مشکلات گوناگونی جست که رویاروی عربستان سعودی است. او می‌گوید: «پیش از هر چیز، این کشور در جنگ با ایران است، و بنابراین نیازمند به متحد هستند و باید اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها را در جبهه‌ی خودشان داشته باشند. از لحاظ آمریکایی‌ها، به هدفشان رسیده‌اند، و یک توافق استراتژیک با عربستان سعودی امضا کرده‌اند، حالا نیاز دارند که مطمئن شوند اروپایی‌ها و افکار عمومی بین‌المللی دشمنی کمتری با ارزش‌های سعودی دارند.»

دلیل دوم این است که سعودی‌ها منابع مالی محدودتری برای پشتیبانی از وهابی‌گری در سطح جهانی دارند. به گفته‌ی ژرژ دالماین، «سعودی‌ها در حال حاضر سعی می‌کنند خود را برای اروپا جذاب نشان دهند، ولی فریب نخورید. من ساده‌لوح نیستم. در عربستان سعودی نسبت به رابطه‌ی وهابی‌گری و جهادطلبی هیچ‌گونه تفاوتی حاصل نشده است». او همچنین به آسیب‌های «بسیار خطیری» که در قبال مسلمانان ساکن بلژیک به بار آمده است اشاره کرد و گفت: «در مورد این ایدئولوژی که واقعا ساکنان جامعه‌ی ما را بی ثبات کرده است باید کار فراوانی صورت بگیرد».

هم‌اکنون، این مسئولیت بر دوش وزرای کشور و دادگستری بلژیک است که آینده‌ی مسجد اعظم بروکسل را مشخص کنند.

به گزارش شفقنا، ماجرای تاسیس مسجد اعظم بروکسل به حدود نیم قرن پیش بازمی‌گردد که بلژیک به دنبال نفت ارزان قیمت خلیج فارس بود. ملک فیصل پادشاه سعودی در سال ۱۹۶۷ به بروکسل سفر کرد، و با یک معامله روبرو شد: اگر او دسترسی به نفت ارزان قیمت را برای بلژیک فراهم می‌کرد، در عوض می‌توانست یک مسجد در بروکسل تاسیس کند و از روحانیون پرورش یافته در سعودی برای اداره‌ی آن استفاده کند. در حال حاضر حدود ۶۰۰ هزار مسلمان در بلژیک زندگی می‌کنند که اکثرا ترک‌تبار و مراکشی‌تبار هستند.

نظر شما