شناسهٔ خبر: 23648361 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

خواست رهبران روهینگیایی از دولت میانمار؛ شهروندی روهینگیایی ها را بپذیرید

کوالالامپور- ایرنا- تعدادی از رهبران روهینگیایی اقدام به تهیه فهرستی از خواسته های خود از دولت میانمار برای بازگشت امن آوارگان روهینگیایی از بنگلادش به این کشور کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز شنبه ایرنا، شش نفرروهینگیایی که خود را نماینده مردم 40 روستا در ایالت راخین معرفی کردند ، در این فهرست تقاضا، بدون ذکر نام به یک شبکه خبری در آسیا گفتند امیدوارند تقاضاهای آنها قبل از شروع عملیات بازگشت آوارگان روهینگیایی از بنگلادش به میانمار در روز 23 ژانویه ( سوم بهمن ) مورد توجه قرار گیرد.
این درخواست هابیانگر چالش موجود میان آوارگان روهینگیایی و تصمیمات اخذ شده توسط میانمار و بنگلادش برای بازگرداندن آنها به کشوری است که نظامیان و دولت هنوز آنها را شهروند نمی دانند.
به گزارش شبکه تلویزیونی خبر آسیا ، رهبران روهینگیایی دراین فهرست نگرانی های آوارگان را در مورد برنامه بازگشت توضیح دادند.
این آوارگان متذکر شدند: مخالفت برای بازگشت به میانمار به دلیل آماده نبودن شرایط این کشور درحمایت از روهینگیایی هاست.
آنها خواستار پذیرفتن حق شهروندی روهینگیایی ها و صدور مجوز اقامت دائمی برا آنها درمیانمار شدند زیرا این موضوع دردهه ها اخیر همواره سبب افزایش حملات و کشتار علیه روهینگیایی ها بوده است.
دولت ، ارتش و گروههای بودایی افراطی میانمار روهینگیایی ها را مهاجران غیرقانونی بنگلادش در این کشور می دانند و به همین علت از قرار گرفتن نام آنها در فهرست 35 گروه قومی این کشور جلوگیری کردند.
رسانه های میانماری در چند روز اخیر اقدام به انتشار فهرست و تصاویری از افراد روهینگیایی کرده که نظامیان میانمار مدعی هستند این افراد از اعضای گروه 'ارتش آزاد روهینگیا' موسوم به 'آرسا' هستند.
این رسانه ها به نقل از ارتش میانمار از بنگلادش خواستند تا این افراد را به دولت میانمار عودت دهند.
روهینگیایی ها خواستار توقف این اقدام ارتش در رسانه های میانمار شدند و آن را نمونه ای از شرایط ناامن داخلی برای بازگشت آوارگان اعلام کردند.
درپی حمله تعدادی از نیروهای این گروه شبه نظامی به برخی از ایستگاههای مرزی میانمار در ایالت راخین ، ارتش این کشور به این بهانه دور جدیدی از کشتار و حملات را علیه روهینگیایی ها در اوت 2017( شهریور96) آغاز کرد.
به گزارش نهادهای بین المللی این حملات تاکنون بیش از شش هزار و 700 کشته و افزون بر 655 هزار آواره روهینگیایی در بنگلادش به جای گذاشته است.
شش نفر از رهبران روهینگیایی در فهرست تقاضاهای خود که به شبکه خبر اسیا ارائه کردند، خواستار شناسایی و مجازات عاملان کشتار خانواده های آنها در روستاهای ایالت راخین و همچنین نابودی خانه های آنها شدند.
علاوه براین آنها از حضور در اردوگاههای موقت دیگر آنهم به مدت طولانی درمیانمار ابراز نگرانی و هراس کرده اند.
درحالیکه قرار است عملیات بازگشت آوارگان روهینگیایی از کاکس بازار وسایر اردوگاههای بنگلادش به میانمار از روز سه شنبه هفته جاری آغاز شود سازمان ملل گزارش داد که روهینگیایی ها همچنان از میانمار به مقصد بنگلادش فرار می کنند.
طبق این گزارش در روزهای پایانی این هفته بیش از 100 نفر آواره جدید روهینگیایی وارد مرزهای بنگلادش شدند.
داکا و نایپیدائو 25 ماه نوامبر 2017(آذر 96) توافقنامه ای برای بازگشت پناهجویان روهینگیا به خانه های خود در راخین امضا کردند.
اما بسیاری مسلمانان روهینگیا اعلام کرده اند که حاضر به بازگشت به میانمار نیستند. سازمان ملل نیز اعلام کرده است روند بازگشت مسلمانان روهینگیا باید به صورت داوطلبانه انجام شود.
بنگلادش نیز روز هفته گذشته اعلام کرد که یک میلیون نفر آواره روهینگیایی در اردوگاههای مرزی این کشور با میانمار اقامت دارند.
آساق**1599**انتشار: مریم شفیعی

انتهای پیام /*

نظر شما