شناسهٔ خبر: 23648340 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

سید محمد رضا حسینی

عوامل تهذیب نفس درنگاه ملاصدرا

تهذیب نفس عبارت است از پاکیزه کردن، پاک نگه داشتن، تطهیر، پیراستن و آراستن برای رشد، تعالی و سعادت ابدی انسان؛ که مورد عنایت و توجه قرآن و روایات معصومین ع قرار دارد.

صاحب‌خبر -

چکیده

تهذیب نفس عبارت است از پاکیزه کردن، پاک نگه داشتن، تطهیر، پیراستن و آراستن برای رشد، تعالی و سعادت ابدی انسان؛ که مورد عنایت و توجه قرآن و روایات معصومین% قرار دارد. گر چه طى کردن این مراتب به هدایت و ارشاد الهى مشروط بوده و شامل همه افراد نمى‏ شود، بلکه تنها شامل آن‏ انسانی مى‏شود که خواست خدا به آن تعلق گرفته باشد.
ما در این این مقاله با در نظر گرفتن دیدگاه های مختلفی که پیرامون تهذیب نفس ارائه شده است، جایگاه، هدف و عوامل تهذیب نفس در نگاه و اندیشه ملاصدرا را مورد بررسی قرارداده و با نائل آمدن به این نتیجه که عوامل متعددی مانند : قرآن، انبیاء و راهنمایان، علم، عمل و عبادات، تأییدات الهی، در تهذیب نفس، نقش مهم به سزائی را ایفا می کنند، از جمله نافع ترین تمرین ها برای تهذیب نفس، عباداتی با هدف قطع توجه از غیر خدا به خداست؛ از این رو با تحقیق از آثار ایشان می توان دریافت، تهذیب نفس در نظر ملاصدرا، از اهداف غائی بوده و موجبات تقرب الی الله را فراهم می سازد.

کلیدواژگان: اسلام؛ انسان؛ تهذیب؛ نفس؛ ملاصدرا

نویسنده:

سید محمد رضا حسینی: عضو هیأت علمی

نشریه حکمت صدرایی - دوره 6، شماره 1، زمستان 1396.

برای مشاهده کامل مقاله روی فایل مقابل کلیک کنید.   

نظر شما