شناسهٔ خبر: 23648334 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

لاوروف: آمریکا در همه کشورها دخالت می‌کند

صاحب‌خبر -

وزیر خارجه روسیه می گوید آمریکا تقریبا در تمام کشورهای دنیا دخالت می کند بدون اینکه اطلاعاتی که بر اساس آن اقدام می کند را در اختیار ما در شورای امنیت قرار دهد.

به گزارش ایرنا، سرگئی لاوروف روز جمعه در نشست خبری خود که در سازمان ملل متحد برگزار شد، افزود: چین از طرف آمریکا به عنوان یک رقیب متجاوز اقتصادی خوانده شده بود و روسیه هم به عنوان کشوری که قواعد بازی را به هم زده است. مایه تاسف است که به جای داشتن مذاکره های عادی، آامریکا تلاش می کند که با سیاست های مقابله جویانه، رهبری خود را تحمیل کند.

وی ادامه داد:آنها می گویند که نظم جهانی با متحدان آنها تعریف شده است و ما آن را به هم زده ایم. این در حالی است که آنها فراموش کرده اند که روسیه یکی از شکل دهندگان این نظم جهانی بوده است.

وزیر خارجه روسیه درباره مذاکرات صلح خاورمیانه هم گفت: روسیه هرگز نخواسته است که از کمک به فرایند صلح بین اسرائیل و فلسطین فاصله بگیرد و ما همواره گفته ایم که بدون هیچ پیش شرطی حاضریم مذاکرات بین آنها را میزبانی کنیم. این پیشنهاد همچنان روی میز است.

برجام

وزیر خارجه روسیه درباره توافق هسته ای ایران هم اظهار کرد: برجام نمی تواند اجرا شود اگر یکی از طرف ها به تعهدات خود عمل نکند. این چیزی است که همه می دانند و متوجه آن هستند.
لاوروف افزود: مشکل توافق چه بود؟ قرار بود اگر ایران به سمت تسلیحات هسته ای نرود، تحریم ها را برداریم. به هم زدن این توافق به کره شمالی این پیام را می رساند که حتی چنین گزینه ای ندارد.

وی ادامه داد: ما در مورد توافق هسته ای ایران در حال تلاشیم تا جلوی هر گونه بر هم زدن آن را بگیریم. به این توافق نمی شود دست زد و ایران هرگز نمی پذیرد که تغییری در آن ایجاد کند. این چیزی است که طرف های اروپایی نیز می دانند.

روسیه هراسی

وی درباره سیاست های آمریکا علیه کشورش هم گفت: ما امروز می بینیم که سیاست های روسیه هراسی برای مصارف داخلی آمریکا استفاده می شود. سیاست های کنونی و تخریب روابط بین روسیه و آمریکا به امنیت جهانی ضربه می زند.

ایران و اعراب

وزیر خارجه روسیه افزود: غلط است اینکه می گویند تمام مشکلات خاورمیانه به خاطر ایران است. ایران، عربستان و قطر همه کشورهای بزرگ و قدرتمند هستند که منافع خود را دارند و باید به این منافع توجه شود.
لاوروف ادامه داد: ما باید تلاش کنیم که ایران و عربستان از پس اختلافات کنونی برآیند و بین ایران و اعراب با حمایت ما، آمریکا و اروپا مذاکرات شکل بگیرد و اعتمادسازی شود.

وی اضافه کرد: ما باور داریم که می توان اقداماتی انجام داد که فضا تغییر کند و به سمت حل مشکلات برود. متهم کردن یک طرف روش سازنده ای نیست.

آنروا

لاوروف در پاسخ به سوالی مربوط به قطع کمک های مالی به آنروا(کمک به آوارگان فلسطینی) اظهار کرد: روسیه همواره کمک کرده است اما کمک ما هرگز به اندازه آمریکا نبوده است. اینکه آمریکا به یکباره این کمک ها را قطع کرده، مایه تاسف است و ما در حال بررسی اوضاع هستیم تا ببینیم که در این مورد چه می توانیم بکنیم.

سوریه

وی درباره مذاکرات آستانه و ژنو با موضوع سوریه هم اظهار کرد تلاش های ما با ایران و ترکیه در راستای فعالیت های سازمان ملل بوده و این در حالی است که در سازمان ملل در 10 ماه گذشته فعالیت ها در حد مذاکرات باقی مانده است.

وزیرخارجه روسیه تاکید کرد ما طرحی دادیم که کمک کنیم مذاکره ملی در سوریه اتفاق بیفتد. در این راستا با عربستان سعودی هم همکاری هایی داشته ایم.

لاوروف درباره تکرار سیاست های گذشته که مبتنی بر تغییر رژیم بوده است را سازنده ندانست و اظهار امیدواری کرد این روندها ادامه نیابد.

وی اضافه کرد افرادی که در مذاکرات ژنو فعالند بیشتر کسانی هستند که سال ها از سوریه دور بوده اند و ما مایلیم کسانی را در این مذاکرات مشارکت دهیم که نماینده بخش های مختلف مردم سوریه و نه یک گروه خاص باشند.

وزیر خارجه روسیه با بیان اینکه آمریکا به دنبال ساختن جایگزین های جدید در مورد سوریه است، تصریح کرد این اقدام، حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه را نقض می کند. این نوع سیاست ها حتی اصول اولیه خود آمریکا را به هم می زند.

لاوروف عنوان کرد: رکس تیلرسون بارها گفته است که تنها علت حضور آمریکا در سوریه مبارزه با داعش است و امروز می بینیم که آنها بهانه های جدید برای حضور در این کشور می آورند. باید دقت کرد که هدف آنها از این حضور چیست.
وی تاکید کرد در این میان مردمی هستند که هرگز کشور را ترک نکرده اند و در عین حال معترض نیز هستند؛ لازم است حرف آنها نیز شنیده شود.

وزیر خارجه روسیه با بیان این که فاکتورهای زیادی در مورد علت حضور نظامی در کشورهایی همچون عراق، سوریه و افغانستان وجود دارد، گفت: در برخی موارد آمریکا وارد می شود و بازی ها را بر هم می زند. به عنوان مثال وقتی به آنها می گفتیم این تروریست ها در حال خروج از سوریه و حرکت به سمت عراق هستند، می گفتند نه تا زمانی که آنها شلیک نکنند، تروریست نیستند و عملا آمریکا جلوی ورود آنها به عراق را نگرفت.
لاوروف تصریح کرد: این موضوع عجیبی ست که در افغانستان هم شاهد آن هستیم.

وی یادآور شد: من با جان کری(وزیر خارجه پیشین آمریکا) نیز در این مورد صحبت کردم و گفتم که ائتلاف آمریکا در سوریه درست عمل نمی کند. به عنوان نمونه، آنها هرگز با النصره نمی جنگند. این در حالی است که سازمان ملل داعش و جبهه النصره را گروه تروریستی می داند.

پایان یک جانبه گرایی

وزیر خارجه روسیه با بیان این که رهبری در دنیای امروزی تنها می تواند جمعی باشد، گفت: تاسیس کشورهای جی 20 نمونه ای است که ثابت می کند باید به سمت حرکت های جمعی برویم. تجربه های مبارزه با تروریسم هم همین را ثابت می کند.

لاوروف افزود اقدامات بین المللی باید به صورت جمعی و از طریق سازمان ملل پیگیری شوند.

وی ادامه داد خلافت داعش شکل نگرفت اما سربازان آنها در تمام دنیا فعالند و تهدید آنها همچنان وجود دارد. آمریکا نمی تواند سیاست های یک جانبه را پیگیری کند و لازم است که تمامی حرکات با عقل جمعی تعیین شود.

برچسب‌ها:

نظر شما