شناسهٔ خبر: 23648268 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

واترگیت2؛ جنجال در آمریکا برسر تخلف احتمالی مقام‌های ارشد دولت اوباما

تهران – ایرنا – یک گزارش محرمانه کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا، حکایت از تخلف برخی مقام‌های ارشد اطلاعاتی دولت پیشین این کشور و تجسس از اعضای کارزار انتخاباتی «دونالد ترامپ» دارد؛ موضوعی که جنجالی جدید در عرصه سیاسی آمریکا را موجب شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش بامداد شنبه ایرنا به نقل از تارنمای خبری پولیتیکو، «دیوید نونس» رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان و دیگر جمهوریخواهان عضو این کمیته، مدعی سوءاستفاده برخی مقام‌های ارشد اداره تحقیقات فدرال (اف.بی.آی) و وزارت دادگستری آمریکا از اختیارات خود علیه نامزد پیروز این حزب در انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته هستند.
گزارش این کمیته هنوز انتشار عمومی نیافته؛ اما آنچنان که برخی از نمایندگان جمهوریخواه توصیف می‌کنند، حاوی اطلاعاتی «تکان‌دهنده» است.
«آدام شیف» نماینده دمکرات و عضو ارشد کمیته اطلاعاتی، کل این ماجرا را توطئه حزب رقیب برای بی‌اعتبار کردن تحقیقات درخصوص ارتباط احتمالی نزدیکان رئیس جمهوری آمریکا با دولت روسیه می‌داند.
شیف در این رابطه می‌گوید: این طرح با هدف القای یک روایت مخرب و تشدید حملات به اف.بی.آی است. می‌خواهند زیر میز بزنند تا از رئیس جمهوری محافظت کنند.
«رابرت مولر» رئیس پیشین اف.بی.آی هم‌ اکنون هدایت تحقیقات مرتبط با پرونده روسیه را برعهده دارد؛ پرونده ای که تاکنون موجب صدور کیفرخواست علیه برخی افراد نزدیک به ترامپ از جمله «پاول مانافورت» رئیس سابق ستاد انتخاباتی وی شده است.
ترامپ هم از سوی دیگر بارها مدعی شنود غیرقانونی نهادهای امنیتی از اعضای تیم انتقالی خود به دستور «باراک اوباما» رئیس جمهوری پیشین شده، موضوعی که تا به امروز سند محکمی برای اثبات آن ارائه نشده بود.
این موضوع رسوایی «واترگیت» و جاسوسی اف‌بی‌آی از اعضای ستاد انتخاباتی حزب دمکرات در دهه 80 میلادی را یادآور می‌شود؛ ماجرایی که افشای آن به کناره‌گیری «ریچارد نیکسون» رئیس جمهوری وقت منجر شد.
تارنمای افشاگر «ویکی لیکس» اکنون جایزه‌ای تا 1 میلیون دلار برای کسی تعیین کرده است که نسخه ای از سند محرمانه کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان را به دست آن ها برساند.
همزمان کمپینی در شبکه‌های اجتماعی با هدف اعمال فشار برای انتشار این سند به جریان افتاده است و انتظار می رود این موضوع به زودی در صحن عمومی مجلس نمایندگان به رای گذاشته شود.
شبس ** 9386 ** مترجم: مهران معینی جم**انتشاردهنده: عزیز موسوی

انتهای پیام /*

نظر شما