شناسهٔ خبر: 23648258 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

«کاردان‌ها» ویژه‌برنامه نوروز 97 شبکه یک با حضور چهره‌ها

چالش کاردان‌ با «کاردان‌ها»

دو کاردان رو به روی هم خواهند نشست و گفت‌وگویی صریح و صمیمی خواهند داشت؛ یکی از این دو، داریوش کاردان است و دیگری یکی از چهره‌های کاردان و سرشناس کشور. مجموعه مستند «شوک» با موضوع عوارض و مضرات اعتیاد به شیشه ،امشب ، سه شنبه 3 بهمن ماه از ساعت 22:30 روی آنتن شبکه سه سیما قرار می گیرد. مجموعه برنامه «متن، حاشیه» با موضوع بازار مسکن و آینده پیش رو، سه شنبه 3 بهمن ساعت 19:45 روی آنتن شبکه سه سیما قرار می گیرد. رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به مجموعه‌های نمایشی تولید سازمان صداوسیما گفت: این‌گونه کارها را برای عرصه فرهنگی کشور بسیار مهم می‌دانیم و از آنها حمایت می‌کنیم. برنامه «کافه هنر» رادیو ایران که چند روزیست در سالن اصلی تئاتر شهر مستقر شده مهمترین اخبار و آنچه که روی صحنه می رود را روایت می کند. نفیسه روشن بازیگر سینما و تلویزیون اینستاگرامش را با واکنشی به حواشی پیرامون زندگی خصوصی اش به روز کرد. فیلم سینمایی «سرزمین موعود» به کارگردانی «گاس ون سنت» و با هنرنمایی «مت دیمون» 5 بهمن از شبکه چهار سیما پخش می شود. شب گذشته آخرین قسمت از فصل دوم «لیسانسه ها» پخش شد، به دنبال پایان یافتن این مجموعه تلویزیونی سروش صحت کارگردان این سریال و برخی از بازیگران در اینستاگرامشان پستی منتشر کردند. سال‌هاست او را به عنوان مجری در تلویزیون می‌‌بینیم و نام او در تیتراژ برنامه‌ها و تله‌تئاتر‌ها به عنوان کارگردان تلویزیونی نقش می‌بندد. مسعود فروتن با آن چهره همیشه خندان و صدای گرم و گیرا یکی از قدیمی‌های رادیو و تلویزیون است. انیمیشن «کلیله و دمنه» به کارگردانی علیرضا توکلی که این روزها بر پرده سینماهاست، قصه‌ای کهن از ایران زمین را به تصویر می‌کشد. معاون امور استان‌های رسانه ملی با تأکید بر هم‌افزایی در عرصه مدیریت اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: مدیریت جهادی و اقتصاد مقاومتی در دستور کار جامعه رسانه ملی است و این موضوع در مراکز استانی صداوسیما با جدیت پیگیری می‌شود. برادران محمودی را بیشتر با ساخت آثار سینمایی می‌شناسند؛ کارگردانی و تهیه‌کنندگی فیلم‌های سینمایی چون چند متر مکعب عشق و رفتن، آثاری که تا حد زیادی توجه منتقدان، مردم و جشنواره‌ها را به خود جلب کرده است. سالی یکی دو فیلم سینمایی و چند مجموعه تلویزیونی حاصل انیمیشن‌سازی در ایران است که بیشتر این مجموعه‌ها در مرکز پویانمایی ص

صاحب‌خبر -

به گزارش جامجم، برنامه «کاردانها» به تهیهکنندگی یونس قاسمی و مجید نادری، نویسندگی امیر شایانمهر و با اجرای داریوش کاردان در شبکه یک تولید میشود و 13 قسمت از آن برای تعطیلات سال نو در نظر گرفته شده است. بعد از تعطیلات، ادامه این برنامه به صورت هفتگی از شبکه یک پخش خواهد شد.

صمیمی و بیپرده

گفتوگو در برنامههای تلویزیونی همیشه طرفداران خودش را داشته، بخصوص اگر یک طرف گفتوگو یکی از چهرههای معروف و محبوب باشد. حالا تصور کنید این گفتوگو با چاشنی شوخ طبعی و طنازی داریوش کاردان، صمیمی و بیپرده باشد و به مواردی اشاره کند که احتمالا جمع زیادی از مردم دلشان میخواسته درباره یکی از شخصیتهای مطرح بدانند.

یونس قاسمی، یکی از تهیهکنندگان این برنامه درباره نوع گفتوگوها به جامجم توضیح میدهد: قرار نیست مچگیری کنیم و مهمانان برنامه را به باد نقد بگیریم. از طرف دیگر قرار نیست یک گفتوگوی سرگرمکننده و بدون چالش داشته باشیم. در این برنامه سوالات بسیار جدی، صریح و صمیمانه مطرح میشود، حتی اگر چاشنی سوالات طنز باشد. به گفته این تهیهکننده، رسیدن به حقایق و کشف موضوعات ناگفته درباره زندگی افرادی که شاخص شدهاند، مهمترین هدف این برنامه است.

درجه یکها

برنامه کاردانها با توجه به تعریفی که از آن ارائه شده و به واسطه اجرای داریوش کاردان، یادآور برنامه موفق «صندلی داغ» است. با این تفاوت که افراد درجه یک به این برنامه دعوت خواهند شد.

یونس قاسمی درباره مهمانان برنامه کاردانها میگوید: مهمانان ما فقط چهرههای معروف و مطرح فرهنگ و هنر و ورزش نیستند، بلکه ما کسانی را به این برنامه دعوت میکنیم که سالیان متمادی تلاش کرده، زحمت کشیده و به مقبولیتی در جامعه رسیدهاند. این افراد ممکن است از حوزه ورزش، سیاست یا حتی از زمره روحانیون یا سیاستمداران باشند.

به گفته این تهیهکننده، مهمانان این برنامه به نوعی الگو هستند و مورد وثوق بخشی از جامعه.

دکور مدرن و استندآپ کمدی

طراحی و برنامهریزیهای صورتگرفته درباره کاردانها به این ترتیب است که گفتوگوها در یک فضای مدرن و دکور زیبا برگزار شود و پیش از هر گفتوگو داریوش کاردان به کمک استندآپ کمدی، مهمان هر برنامه و شاخه فعالیتهای او را معرفی کند. براساس توضیحات تهیهکننده کاردانها، در این برنامه علاوه بر گفتوگو با هر مهمان، یک روز از زندگی او به نمایش درمیآید. در واقع سازندگان این برنامه یک روز با مهمانان همراه میشوند و از صبح تا شام فعالیتها و زندگی روزمره او را ضبط و ثبت میکنند. در نهایت، چیکده این زندگی در قالب یک آیتم چند دقیقهای به نمایش درمیآید.

همچنین قاسمی از اختصاص یک بخش از برنامه به نمایش عکسها و فیلمهای قدیمی مهمان برنامه خبر میدهد و اضافه میکند: برای این برنامه بخشهای متنوعی در نظر گرفتهایم و هدایت و مدیریت آن را به مجری کاردان تلویزیون سپردهایم تا برنامهای بسیار جدی، اما در عین حال جذاب و شیرین به تماشاگران تلویزیون ارائه کنیم.

امتحان نمیگیریم!

داریوش کاردان یک برنامه گفتوگومحور را برنامهای روشنگر میداند که اطلاعات درست به مخاطب بدهد، صمیمی و سرگرمکننده باشد و درعین حال راهگشا. او که سابقه اجرای برنامه صندلی داغ را در کارنامه دارد، درباره تفاوتها و شباهتهای این دو برنامه به خبرنگار ما میگوید: تمام برنامههایی که به نام هاردتاک در دنیا شناخته میشوند، شبیه هم هستند. ویژگی این برنامهها صراحت است و معمولا سوالاتی در این برنامهها مطرح میشود که قبلا طرح نشده است؛ بنابراین ذات و درونمایه برنامه کاردانها به برنامه صندلی داغ شبیه است و تفاوت آنها به ظاهر و ساختار بصری بر میگردد.

طنزپرداز پیشکسوت رادیو و تلویزیون درباره جنس گفتوگوها و سوالاتی که از مهمانها خواهد پرسید، توضیح میدهد: قرار نیست در این برنامه از مهمانها امتحان بگیریم یا به کسی نمره بدهیم. گفتوگوی ما یک گفتوگوی عادی و کلیشهای نیست. در عین حال سوالات را از مریخ هم نیاوردهایم، بلکه سعی میکنیم سوالات مهمتر و جذابتری بپرسیم که جنبههایی از مهمان برنامه معرفی شود یا به خصوصیاتی از او پی ببریم که قبلا نمیدانستیم.

کاردان با تاکید بر این نکته که برنامه کاردانها برای مهمانان این برنامه ارج و قرب قائل است و به عقاید آنها احترام میگذارد، تشریح میکند: مهمان دعوت نمیکنیم که حالشان را بگیریم یا به آنها حال بدهیم و بزرگشان کنیم تا وقت برنامه پر شود! قصد ما گفتوگوی صمیمی با کسانی است که برای مردم اهمیت دارند.

همنشینی تجربه و جوانی

امیر شایانمهر، نویسنده جوان برنامه کاردانها بدون اشاره به برنامه خاصی توضیح میدهد برای تکتک مهمانان این برنامه سوالات مشخصی نوشته میشود و از سوالات ثابت و تکراری خبری نیست.

به گفته این نویسنده، علاوه بر شخصیت و جایگاه مهمان برنامه، حرفه و شاخهای که در آن فعالیت دارد نیز مورد بحث و گفتوگو قرار خواهد گرفت و ممکن است به چالشها و مسائل مهم حوزههای مختلف در این برنامه پرداخته شود. شایانمهر که نویسندگی متن استندآپ کمدیهای برنامه را نیز به عهده دارد، تاکید میکند لازمه نوشتن سوالات و استندآپ کمدی مرتبط، تحقیق و پژوهش و داشتن اطلاعات و اخبار مفصل و موثق درباره هر مهمان است. او حضور فردی چون داریوش کاردان را که تجربه سالها نویسندگی، برنامهسازی و کارگردانی دارد برای خودش بسیار مغتنم میداند و
اظهار امیدواری میکند که کاردانها به یکی از برنامههای جذاب نوروزی بدل شود.

جذب مخاطب بدون پیامک، قابلمه و جایزه

داریوش کاردان بارها نشان داده در گفتوگو با هر کسی و در هر جایگاهی، مقهور نمیشود و صمیمانه و با اعتماد به نفس، صریحترین سوالات را مطرح میکند. او به عنوان یک نویسنده، کارگردان و مجری پیشکسوت، تلویزیون را رسانهای برای شفافسازی و روشنگری میداند و در این باره توضیح میدهد: قرار نیست با کسی تعارف داشته باشیم. میشود هر سوالی را بدون تعارف اما در کمال ادب پرسید و اجازه نداد نکتهای ناگفته بماند.

این طنزپرداز تلویزیونی، روشنگری را باعث باز شدن ذهن بیننده میداند و تصریح میکند: اگر تلویزیون فرصتی فراهم کند که از خودسانسوری و پرسش نکردنهای بیمورد که باعث شده مسائل روی هم تلنبار شوند، عبور کنیم، اتفاقات خوبی رخ خواهد داد و بدون پیامک، قابلمه و جایزه هم مخاطب خواهیم داشت.

این مجری پیشکسوت با تاکید بر این نکته که مقهور شدن یا کرنش کردن در مقابل مسئولان، گاهی نتیجه ترسهای بیدلیل است، میگوید: مطالبات مردم را باید طرح کرد و من همیشه سوالاتم را بدون نگرانی از مسئولان میپرسم. نه به دنبال نفع مادی و شهرت هستم و نه نگران از دست دادن آنها. منفعت من در اجرای یک برنامه خوب و ارائه گفتوگوهای جذاب است و در این کار از شوخی و طنز هم به عنوان کاتالیزور استفاده میکنم.

آذر مهاجر

نظر شما