شناسهٔ خبر: 23648231 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تظاهرات اعتراض آمیز روزنامه نگاران فیلیپینی علیه دولت این کشور

کوالالامپور- ایرنا- دهها روزنامه نگار فیلیپینی عصر جمعه دراعتراض به بستن شبکه خبری 'راپلر' توسط دولت ، درتظاهرات گسترده اعتراض آمیزی در مانیل پایتخت این کشور شرکت کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز شنبه ایرنا، این روزنامه نگاران با شرکت دراین تظاهرات، اعتراض آمیز درخیابان های مانیل رودریگو دوترته رئیس جمهوری این کشور را متهم به صدور دستور بستن شبکه خبری راپلر کردند.
به گزارش رسانه های آسیایی ،دولت فیلیپین پس ازتهدید رسانه های منتقد ، در هفته گذشته اقدام به لغو مجوز فعالیت یکی از بزرگترین شبکه های خبری منتقد برنامه مقابله با مواد مخدر رئیس جمهوری با عنوان 'راپلر' کرد.
پیشتر رودریگو دوترته رئیس جمهوری این کشور تهدید کرده بود اجازه فعالیت رسانه های منتقد دولت را نمی دهد.
شبکه خبری راپلر در سال 2012 فعالیت خود را آغاز کرد و پس از روی کار آمدن دوترته در این کشور ، سیاست مقابله با مواد مخدر رئیس جمهوری را که براساس آمار رسمی تاکنون بیش از 4 هزار قربانی به جای گذاشته به طور مستمر مورد انتقاد خبری قرار داده بود.
کمیسیون 'امنیت و تبادل فیلیپین ' وابسته به دولت این کشورعصر روز گذشته اعلام کردکه مجوز فعالیت این بنگاه خبری را به دلیل نقض مفاد قانون اساسی در مورد مالکیت رسانه ها در فیلیپین، لغو کرده است.طبق قانون ذکر شده، مالکیت رسانه ها درفلیپین باید در اختیار اتباع این کشور باشد.
راپلر نیز با انتشار حکم این کمیسیون در تارنمای خود ، از این اقدام به عنوان دورزدن قانون اساسی و فریب افکار عمومی نام برد.
'چای هوفلنا' مدیر اجرایی راپلر اعلام کرد که این شبکه خبری درخواست تجدید نظر در مورد این حکم را ارائه خواهد کرد تا 15 روز دیگر این موضوع دربررسی نهایی مورد توجه قرار گیرد.
حدود200 نفر روزنامه نگار فیلیپینی نیز عصرجمعه هنگام غروب خورشید در حالیکه لباس های سیاه به تن کرده بودند، با حضور در خیابان های مانیل پایتخت این کشور نسبت به بسته شدن این شبکه خبری اعتراض کردند و آن را گامی در جهت محدود کردن آزادی مطبوعات در این کشور دانستند.
این روزنامه نگاران اعلام کردند : بستن راپلر به معنی جلوگیری از جریان انتقاد علیه سیاست های مقابله با مواد مخدر رئیس جمهوری در فیلیپین است.
یکی از مدیران این شبکه خبری در روز چهارشنبه هفته گذشته بلافاصله پس از صدور دستور لغو مجوز فعالیت های راپلر به دادگاه احضار شد.
روزنامه نگاران و خبرنگاران فیلیپینی پلاکاردهایی را که بر روی آنها نوشته شده بود' با دیکتاتوری دوترته بجنگید و از آزادی مطبوعات دفاع کنید ' حمل می کردند .
این درحالی است که ' هری روکیو' سخنگوی دوترته در بیانیه ای اعلام کرد که تظاهرات روزنامه نگاران در مانیل حاکی از' وجود آزادی و زنده بودن دموکراسی 'دراین کشور است.
براساس گزارش خبرنگاران بدون مرز ، فیلیپین در سال 2017 رتبه 127امین کشور از نظر برخورداری از شاخص های آزادی مطبوعات در میان 180 کشور جهان را به خود اختصاص داد.
آساق**1599** انتشار: مریم شفیعی

انتهای پیام /*

نظر شما