شناسهٔ خبر: 23648090 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: شفا آنلاین | لینک خبر

یک نفر از هر سه نفر در طول زندگی نیاز به تزریق خون پیدا می کند

بر اساس آمار های اعلام شده در ایران سالانه بیش از 2میلیون و پانصد هزار نفر برای اهدای خون به مراکز اهدای خون مراجعه می کنند که در این بین 2میلیون و یکصد هزار نفر موفق به اهدای خون می شوند

صاحب‌خبر -
شفا آنلاین>سلامت>سخنگوی سازمان انتقال خون گفت :خون سالم، نجات دهنده زندگی است، همه روزه، در سراسر جهان بسیاری از افراد به خون و فرآورده های خون نیاز پیدا می کنند به طوری که از هر سه نفر، یک نفر در طول زندگی احتیاج به تزریق خون و فرآورده های خون دارد.

به گزارش شفا آنلاین،بشیر حاجی بیگی افزود: بارزترین مثال برای موقعیت هایی که در آن نیاز مبرم به خون پیدا می شود مواردی مثل بروز حوادث و سوانح گوناگونی نظیر تصادفات رانندگی، سوختگی ها و اعمال جراحی است.

وی اضافه کرد: همچنین زنان باردار در حین زایمان، نوزادان و بخصوص نوزادان نارسی که به زردی دچار می شوند، نیازمند به خون هستند و از طرفی بیماران مبتلا به سرطان که تحت شیمی درمانی یا اشعه درمانی قرار دارند هم از مصرف کنندگان خون و فرآورده های خونی محسوب می شوند.

سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: بسیاری از دیگر بیماران، مانند بیماران تالاسمی(Thalassemia) و هموفیلی نیز ناگزیرند برای بهره مندی از یک زندگی به نسبت طبیعی برای تمامی عمر به شکل منظم خون یا فرآورده های خون دریافت کنند.

وی با بیان اینکه درسراسرجهان هرسال 600 هزار مادر بر اثر پیامدهای حاصل از حاملگی(Pregnancy) جان خودرا از دست می دهند،گفت : حدود 25 در صد از این مرگ ها به خاطر از دست دادن خون است و بسیاری از این زنان اگر خون سالم در اختیارشان قرار می گرفت زنده می ماندند.

حاجی بیگی ادامه داد: جالب توجه اینکه در هر ثانیه یک نفر از ساکنان کره زمین از همه سنین و تمام نژاد ها برای ادامه حیات به انتقال خون نیاز دارند.

سخنگوی سازمان انتقال خون با اشاره به اینکه دلایل نیاز برای انتقال خون متفاوت است، گفت : اما نیاز به خون و فرآورده های خون به صورت مداوم وجود دارد و به طور مرتب هم در حال افزایش است.

وی افزود: آنچنانکه کشورهای در حال توسعه امکانات تشخیصی و درمانی خود را در مورد درمان بیماری های گوناگون، مانند انواع سرطان ها گسترش می دهند، بیشتر به تزریق خون احتیاج پیدا کرده، این نیاز هم به طور مستمر افزایش می یابد.

حاجی بیگی تاکید کرد: همین طور پیشرفت های فنآوری در کشورهای صنعتی و پیشرفته باعث می شود که اقدامات درمانی جدید ابداع شود و به تبع آن نیاز به خون و فرآورده های خون بیشتر شود.

وی تاکید کرد: نبود جایگزین مناسب برای خون، محدود بودن مدت زمان نگهداری خون و فرآورده های خونی و همیشگی بودن نیاز به خون و فرآورده های خون سبب شده تا اهدای خون از اهمیت و جایگاه ویژه ای برخوردار شود.

حاجی بیگی ادامه داد: معمولا به دنبال بروز خونریزی ، دستگاه خون ساز فعال شده و شروع به جایگزین کردن خون از دست رفته می کند، اما در مواردی که خونریزی خیلی شدید باشد یا در برخی بیماری هایی که دستگاه خون ساز بدن را درگیر می کنند، سیستم خون سازی قادر به جایگزینی خون از دست رفته نیست.

وی اضافه کرد: در چنین شرایطی، تنها اهدای خون توسط یک داوطلب سالم و تزریق خون او می تواند در لحظات مرگ و زندگی، نجات بخش یک انسان نیازمند باشد.

بر اساس آمار های اعلام شده در ایران سالانه بیش از 2میلیون و پانصد هزار نفر برای اهدای خون به مراکز اهدای خون(Blood donation) مراجعه می کنند که در این بین 2میلیون و یکصد هزار نفر موفق به اهدای خون می شوند.

هم اکنون شاخص اهدای خون در ایران 27 نفر به ازای یک هزار نفرجمعیت است که شاخص خوبی محسوب می شود .

نظر شما