شناسهٔ خبر: 23647711 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

محمد هادی خوش رفتار، سارا محمدپور

نقش استفاده از شبکه های اجتماعی تلگرام و واتس اپ بر حریم خصوصی از دید کاربران

شبکه های اجتماعی مجازی در دهه جاری توسعه و گسترش فراوان یافته است و خصوصا در ایران افراد صرف نظر از سن و جنس و پایگاه اجتماعی و اقتصادی استقبال فراوانی از عضویت فعال در این شبکه ها کرده اند.

صاحب‌خبر -

چکیده

شبکه های اجتماعی مجازی در دهه جاری توسعه و گسترش فراوان یافته است و خصوصا در ایران افراد صرف نظر از سن و جنس و پایگاه اجتماعی و اقتصادی استقبال فراوانی از عضویت فعال در این شبکه ها کرده اند و در کنار این فرهنگ مادی نیاز به تنظیم و ایجاد قواعد و قوانین مترتب بر آن نیز احساس می شود. از آنجا که با گستردگی استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی –علی رغم مزایای این شبکه ها-شاهد چالش های جدید و سو استفاده از آن خصوصا در زمینه ی اطلاعات شخصی افراد در زمینه های خانوادگی، مالی و ... هستیم و با توجه به اهمیت حریم خصوصی افراد به عنوان یکی از حقوق اساسی بشر؛در مقاله حاضر هدف اصلی این است که نقش  شبکه های تلگرام و واتس اپ بر حریم خصوصی افراد مورد بررسی قرار گیرد.در همین راستا به بررسی رابطه بین به اشتراک گذاری علاقه مندی ها توسط اعضا، تولید محتوا به وسیله ی اعضا و تبلیغات هدفمند با تهدید حریم خصوصی افراد پرداخته شد.
روش تحقیق پیمایشی و از ابزار پرسشنامه پژوهشگر ساخته(با آلفای کرونباخ (0/962)برای جمع آوری داده ها استفاده شده است. جامعه ی آماری پژوهش کلیه کاربران شبکه های اجتماعی تلگرام و واتس اپ در دو منطقه 9 و 22 شهر تهران هستند. یافته ها نشان می دهد بین به اشتراک گذاری علاقه مندی ها توسط اعضا در شبکه های اجتماعی وتهدیدحریم خصوصی افراد، آنهارابطه ی معناداری وجوددارد. همچنین بین تولید محتوا در شکه های اجتماعی به وسیله فرد و تهدید حریم خصوصی رابطه وجود دارد.

واژگان کلیدی: شبکه های اجتماعی؛ تلگرام؛ واتس اپ؛ حریم خصوصی

نویسندگان:

محمد هادی خوش رفتار: دانشجوی کارشناس ارشد علوم ارتباطات، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران،ایران

 سارا محمدپور: عضو هیات علمی گروه علوم ارتباطات اجتماعی، واحد تهران شرق، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران،ایران(نویسنده و عهده دار مکاتبات)

فصلنامه پژوهش اجتماعی - دوره 9، شماره 36، پاییز 1396.

برای مشاهده کامل مقاله روی فایل مقابل کلیک کنید.   

نظر شما