شناسهٔ خبر: 23647583 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

خشکسالی، «سراب یاوری» کرمانشاه را تهدید می‌کند

مدیر امور منابع آب شهرستان کرمانشاه گفت: اگر باران نبارد احتمال خشک شدن سراب «یاوری» وجود دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، مرتضی حسن آبادی با اشاره به کاهش قابل توجه بارندگی در محدوده شهرستان کرمانشاه، اظهار کرد: میانگین بارش از ابتدای سال آبی تاکنون 59.3 میلیمتر بوده که نسبت به سال گذشته (83 میلیمتر) 28.6 درصد و نسبت به میانگین بلندمدت (154 میلیمتر) حدود 61 درصد کاهش داشته است.

وی ادامه داد: این کاهش بارندگی باعث کاهش روانابهای محدوده شهرستان کرمانشاه شده و قطعا روی وضعیت سرابها خصوصا دو سراب مهم «یاوری» و «سراب نیلوفر» اثرگذار است.

وی میزان دبی کنونی سراب یاوری را حدود چهار لیتر در ثانیه اعلام کرد و افزود: اگر در روزهای آینده بارندگی نداشته باشیم همین چهار لیتر در ثانیه هم تمام میشود و ممکن است پس از آن تبخیر از سطح دریاچه سراب را داشته باشیم.

مدیر امور منابع آب شهرستان کرمانشاه خاطرنشان کرد: البته وضعیت سراب یاوری به بدی سالهای گذشته نیست و در برخی سالها شاهد خشک شدن این سراب بودهایم.

حسن آبادی دبی کنونی سراب نیلوفر را نیز 167 لیتر در ثانیه دانست و یادآوری کرد: وضعیت این سراب با اقداماتی که از گذشته انجام دادیم اکنون خوب است، اما به هر حال کاهش بارندگی این سراب را هم تهدید میکند.

به گفته این مسئول، در این فصل که باید اوج بارندگیها را میداشتیم این کاهش بارندگی میتواند دبی تمام سرابها و منابع آب زیرزمینی را تحت تاثیر قرار دهد.

وی اشارهای هم به اقدامات انجام شده در حوزه برخورد با چاههای غیرمجاز شهرستان کرمانشاه داشت و تصریح کرد: از ابتدای امسال تاکنون 142 حلقه چاه غیرمجاز را پر کردیم که از این تعداد 80 حلقه بالادست سراب یاوری بوده است.

به گفته این مسئول، در حاشیه سراب نیلوفر عمده چاههای غیرمجاز پاکسازی شده و تعداد زیادی از این چاهها باقی نمانده است.

حسن آبادی اظهار کرد: در این مدت 22 چاه کشاورزی و 52 چاه صنعتی پرمصرف را نیز پلمب کردیم.

مدیر امور منابع آب شهرستان کرمانشاه از کنترل کشتهای پرمصرف در حاشیه سرابهای مهم که جاذبه گردشگری دارند هم خبر داد و عنوان کرد: قرار است تمام چاههای حاشیه دو سراب مهم یاوری و سراب نیلوفر به کنتور هوشمند مجهز شوند.

وی انجام همه این اقدامات را وابسته به تامین اعتبار دانست و یادآوری کرد: کمبود اعتبار روند کار را کند کرده، اما با این وجود همچنان به مدیریت منابع آبی ادامه میدهیم.

برچسب‌ها:

نظر شما