شناسهٔ خبر: 23647412 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه تعادل | لینک خبر

نخستین نشانه‌های ظهور کابوس نفت

اوپک و متحدانش در ماه نوامبر توافق کاهش تولید خود را تمدید کردند تا قیمت نفت به روند صعودی خود ادامه دهد.

صاحب‌خبر -

گروه انرژی

اوپک و متحدانش در ماه نوامبر توافق کاهش تولید خود را تمدید کردند تا قیمت نفت به روند صعودی خود ادامه دهد. با این حال همواره این نگرانی وجود داشت که با افزایش قیمت‌ها، نفت شیل بیشتری در امریکا استخراج شود و بالاخره قیمت‌ها سقوط کنند. روز گذشته نخستین نشانه‌های این کابوس ظهور کردند و قیمت شاخص‌های مختلف نفتی حدود یک‌درصد از ارزش خود را از دست دادند. این اتفاق در حالی افتاد که بالاخره ذخایر تجاری نفت خام امریکا از میانگین

5 ساله آن کمتر شد و کاهش تولیدات نفتی ونزوئلا هم این انتظار را ایجاد کرده بود که قیمت‌های نفتی از مرز 70 دلاری در هر بشکه به‌طور کامل عبور کنند.

به گزارش رویترز، قیمت نفت در روز جمعه کاهش پیدا کرد و بازارها را در آستانه بزرگ‌ترین سقوط هفتگی قیمت نفت از ماه اکتبر تاکنون قرار داد. این اتفاق در پی انتشار آمارهای جدیدی است که حکایت از افزایش میزان تولیدات امریکا دارد؛ افزایشی که کاهش ذخایر تجاری این کشور را بی‌اثر کرده است.

معاملات آتی نفت خام برنت در بورس لندن و در ساعات ابتدایی صبح جمعه (ساعت 9 و 49 دقیقه به وقت گرینویچ) به 68.70دلار در هر بشکه رسید که

61 سنت کمتر از قیمت آن در روز پنج‌شنبه است. این در حالی است که قیمت نفت خام برنت در روز دوشنبه با رسیدن به رقم 70.37 دلار بیشترین رکورد قیمتی از دسامبر 2014 تاکنون را به ثبت رسانده بود. نفت خام ایالات متحده (وست‌تگزاس‌اینترمدییت) نیز با 57سنت کاهش، بشکه‌یی 63.38دلار مبادله شد. این شاخص نفتی در روز سه‌شنبه با ثبت قیمت 64.89 دلار در هر بشکه به بالاترین رکورد سه‌ساله خود رسیده بود.  آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) در گزارش ماهانه خود اعلام کرد که ذخایر جهانی نفت به لطف توافق کاهش تولید اوپک همچنان در حال کاهش است. رشد تقاضای جهانی نفت و سقوط میزان تولیدات ونزوئلا به کمترین سطوح 30ساله نیز از دیگر بخش‌های مهم گزارش آژانس بین‌المللی انرژی بود.

با این حال، این گزارش همچنین هشدار داد که افزایش تولیدات نفتی ایالات متحده امریکا می‌تواند منجر به شکل‌گیری روند نزولی قیمت‌ها شود.

آژانس بین‌المللی انرژی در پیش‌بینی میزان تولیدات نفتی در سال 2018 اظهار کرد: «رشد انفجاری تولیدات امریکا به همراه افزایش قابل توجه تولیدات کانادا و برزیل به مراتب بیشتر از کاهش شدید در میزان نفت استخراجی ونزوئلا و مکزیک خواهد بود.»

داده‌های آژانس بین‌المللی انرژی حاکی از آن است که تولید نفت خام ایالات‌متحده در 12 ژانویه به 9.75میلیون بشکه در روز رسیده است. این گزارش پیش‌بینی کرده است که به زودی تولید نفت امریکا از 10میلیون بشکه در روز عبور کند و حتی از عربستان‌سعودی و روسیه هم سبقت بگیرد. تحلیلگران همچنین کاهش تقاضای احتمالی در پایان زمستان (در نیمکره‌شمالی کره زمین) و رواج بیش از حد سفته‌بازی‌های بلندمدت در بازارهای نفتی را عواملی می‌دانند که توانایی موقف کردن روندهای صعودی قیمت‌ها را دارند.  بانک سرمایه‌گذاری ای‌ان‌زد عنوان کرد: «کم شدن شدت تقاضا و سفته‌بازی بیش از حد سرمایه‌گذاران، این احتمال را تقویت می‌کند که قیمت‌های جهانی نفت در کوتاه‌مدت ضعیف شود.»

با این حال به‌طور کلی قیمت نفت به خوبی پشتیبانی می‌شود و اکثر تحلیلگران انتظار ندارند که کاهش شدیدی در آن مشاهده شود.  عامل اصلی افزایش قیمت چند ماه اخیر، کاهش عرضه نفتی کشورهای اوپکی و غیراوپکی بوده است؛ کاهشی که در پی توافقات آنها و از ژانویه سال گذشته میلادی شروع شده است.

کاهش عرضه نفت به وسیله اوپک و متحدان آن قرار است که تا پایان 2018 ادامه یابد و به این صورت از میزان ذخایر تجاری جهان بکاهد. با کاهش میزان ذخایر تجاری نیز امکان افزایش قیمت‌ها وجود خواهد داشت.

در ایالات متحده، میزان موجودی نفت خام در هفته منتهی به 12 ژانویه با 6.9 میلیون بشکه به 412.65میلیون بشکه رسید.

این میزان پایین‌ترین سطح فصلی ذخایر تجاری امریکا در 3 سال اخیر است و از میانگین 5ساله آن نیز پایین‌تر قرار گرفته است. میانگین 5 ساله ذخایر تجاری نفت خام امریکا 420 میلیون بشکه است.

 

 

نظر شما