شناسهٔ خبر: 23647314 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ابتکار | لینک خبر

ایمنی ساختمان های پایتخت در برابر آتش چگونه است؟

فراموشی ترس از آتش سوزی نزد تهرانی ها

صاحب‌خبر - نایب رئیس فراکسیون مدیریت شهری مجلس گفت: معابر بازار تهران بسیار کم‌عرض و باریک بوده در حالی که اجتماع بزرگ انسانی با حجم زیادی از ثروت در آن وجود دارد که در صورت وقوع آتش‏سوزی یا زلزله بزرگترین فاجعه انسانی رخ خواهد داد.
به گزارش مهر، یوناتن بت‌کلیا با هشدار نسبت به اینکه بازار تهران ایمن نیست، گفت: وضعیت بازار تهران بدتر از ساختمان پلاسکو است و در صورت آتش‏سوزی شاهد صدمات جانی و مالی زیادی خواهیم بود. علاوه‌بر بازار، بافت‌های فرسوده و ساختمان‌های ناایمن و پرخطر زیادی در پایتخت وجود دارد که نیاز است هر چه سریع‌تر برای آنها چاره‌اندیشی شود.
وی با بیان اینکه نوسازی بافت‏های فرسوده و ایمن‌سازی ساختمان‏های ناایمن مانند بازار تهران باید اولویت شورای شهر و شهرداری تهران باشد، ادامه داد: باید به سرعت در این زمینه اقدامات موثری انجام شود و با توجه به ناایمن بودن بازار باید هر چه سریع‌تر جا به جایی آن مدنظر قرار گیرد. وی با بیان اینکه بازار تهران به عنوان مرکز تجاری کشور را پوشش می‌دهد، گفت: معابر این بازار بسیار کم‌عرض و باریک بوده در حالی که اجتماع بزرگ انسانی با حجم زیادی از ثروت در آن وجود دارد که با وقوع زلزله یا آتش‌سوزی بزرگترین فاجعه انسانی رخ خواهد داد. نایب رئیس فراکسیون مدیریت شهری و روستایی مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: دولت، وزارت راه و شهرسازی، نیرو و تمامی دستگاه‌ها باید همکاری لازم را برای ایمن‌سازی یا جابجایی بازار تهران داشته باشند تا امنیت جانی و اقتصادی مردم حاصل شود. این عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: پاساژ علاء‌الدین یکی از ساختمان‌های ناایمن و پرمخاطره تهران است که باید هر چه سریع‌تر برای رفع مشکلات ایمنی آن چاره‌اندیشی شود تا شاهد تکرار فاجعه‌ای مانند پلاسکو نباشیم. عبدالکریم حسین‌زاده، دیگر نماینده مجلس نیز با هشدار نسبت به اینکه پاساژ علاء‌الدین یکی از ساختمان‌های ناایمن و پرمخاطره تهران است که باید هر چه سریع‏تر برای رفع مشکلات ایمنی آن چاره‌اندیشی شود، گفت: شهرداری تهران باید هر چه سریع‏تر با شناسایی ساختمان جایگزین کسبه را به آن منتقل کند زیرا این پاساژ ایمن نبوده و باید مشکلات ایمنی آن رفع شود تا شاهد تکرار فاجعه‌ای مانند پلاسکو در پایتخت نباشیم. نماینده مردم نقده و اشنویه در مجلس با تاکید بر لزوم رعایت ضوابط شهرسازی و مقررات ملی ساختمان در ساختمان‏های جدید الحداث، گفت: لیست تمامی ساختمان‏هایی که در محدوده یا حوزه نفوذ مستقیم زلزله قرار دارند باید احصا شده و از ساخت آن‏ها جلوگیری شود. نماینده مردم نقده و اشنویه در مجلس دهم افزود: همچنین واحدهای مسکونی فرسوده و با طول عمر، آسیب‌پذیری و تراکم جمعیتی بالا که در عین حال در کنار عدم ایمنی و مخاطره آمیز بودن آنها جمعیت زیادی نیز در آنها ساکن هستند نیز باید شناسایی شوند. این عضو کمیسیون عمران مجلس با تاکید بر اینکه ساختمان‌های ناایمن تجاری در پایتخت باید شناسایی و مقاوم‌سازی شوند، تصریح کرد: ساختمان‏های ایمن باید شناسایی و کسبه آن‏ها هر چه سریع‏تر به ساختمان‏های ایمن انتقال یابد تا شاهد تکرار فاجعه‏ای مانند پلاسکو نباشیم نیاز است با مالکانی که به اخطارها توجه نمی‌کنند به صورت جدی برخورد شود زیرا حادثه هیچ‌وقت خبر نمی‌کند و باید علاج واقعه را قبل از وقوع کرد. مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران داوری در نشست خبری که 2هفته پیش برگزار شد، گفته بود: در سطح‌بندی انجام شده 243ساختمان در معرض خطر و در شرایط ساختمان پلاسکو هستند که با اقدامات انجام شده تاکنون هفت ساختمان تجاری پر خطر پلمپ شده است. مدیرعامل آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با بیان اینکه صدور اخطاریه برای مالکان این ساختمان‏ها صادر شده است، ادامه داد: اگر مالکان نسبت به افزایش ایمنی این ساختمان‏ها اقدام نکنند قطعا این ساختمان‏ها را پلمپ خواهیم کرد. در برخی ساختمان‏های پرخطر شهر تهران از جمله ساختمان آلومینیوم شاهد اقدامات خوبی در زمینه ارتقای سطح ایمنی هستیم و در حال حاضر ساختمان‏های تجاری بازار تهران از لحاظ ایمنی در شرایط خوبی قرار ندارند.

برچسب‌ها:

نظر شما