شناسهٔ خبر: 23647272 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ابتکار | لینک خبر

همایش سالانه اتحادیه اوپکس برگزار شد

صاحب‌خبر - دوازدهمین همایش سالیانه اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت،گاز و پتروشیمی با شعار «بخش خصوصی، حکمرانی ملی،دیپلماسی اقتصادی» در مرکز همایش های صدا وسیما برگزار شد .
عباسعلی اسلامی رئیس هیئت مدیره اوپکس در ابتدای همایش، با بیان اینکه یکی از مشکلات اصلی صادر کنندگان فرآورده های نفتی و پتروشیمی برای ورود به بازارهای جدید نبود اطلاعات کافی است گفت: متاسفانه در حال حاضر در کشور تمامی دستگاه هایی که دستی بر تجارت خارجی دارند به صورت سلولی عمل می کنند وعملاً اطلاعات جامع ای از فعالیت های تجاری کشور وجود ندارد و هیچ مکانیزم مشخصی برای استفاده از این اطلاعات در دسترس نیست.
وی پیشنهاد کرد: اگر این اطلاعات در اختیار بخش خصوصی قرارگیرد ما
می توانیم نرخ تبدیل اطلاعات خام به اطلاعات کاربردی را افزایش داده و در اختیار تجار قرار دهیم.
اسلامی مهمترین چالش پیشروی صادرکنندگان فرآورده های نفتی و پتروشیمی را نبود سازمان رگلاتوری دانست و افزود: اگر چه شورای رقابت با ایجاد نهاد تنظیم مقررات و قوانین در حوزه نفت و گاز موافقت کرده و دولت موظف به تشکیل یک سیستم رگلاتوری شده است اما دولت تا کنون از این کار سر باز زده و با آن مخالفت کرده است.
رئیس هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت ، گاز و پتروشیمی تاکید کرد: دولت برای رفع سوء تفاهم ها و ایجاد شفافیت باید هر چه سریع تر با اتحادیه و ذینفعان جلسه ای بگذارد تا دراین خصوص برنامه ریزی دقیق تری انجام شود.
وی یکی دیگر از موانع بخش خصوصی در زمینه نفت، گاز و پتروشیمی را مشکلات در جذب سرمایه گذاری خارجی دانست و افزود: سرمایه گذار خارجی نیازمند زیرساختارهای نرم افزاری، تعدیل قوانین و توسعه زیرساخت های حقوقی و اجرایی است و از دولت می خواهیم هر چه سریع تر با تعدیل قوانین و وضع سیاست ها و قوانین شفاف این موانع را بردارد.
همایش مذکور با ایجاد دو پنل، یکی ساختاریک حکمرانی خوب با تنظیم قوانین رگولاتوری و حمایت از بخش خصوصی و اجرای یک دیپلماسی اقتصادی برای دست یابی مطلوب به بازارهای بین المللی در بخش صادرات نفت،گاز و پتروشیمی به ریاست دکتر حسینی و با حضور معاون واگذاری سهام سازمان خصوصی سازی، دبیر شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی، مدیر امور بین الملل نفت ونائب رئیس مرکزملی رقابت و دیگری به ریاست دکتر گلچین و با حضور مدیرانی از دفتر مبارزه با قاچاق فرآورده های نفتی، دفتر صادرات گمرک، سازمان حمایت از تولید و مصرف کنندگان و سازمان امور مالیاتی به بیان مشکلات صادرکنندگان مشتقات نفتی پرداخته شد .
جذب سرمایه گذاری خارجی و لزوم تدوین آیین نامه ای تضمینی برای توسعه این بخش، نهادینه شدن مقررات رگولاتوری در صنعت صادرکنندگان فرآورده های نفتی، مشکلات بخش خصوصی در صادرات فراورده ها اعم از گاز، قیر، روغن و ... از موضوعات مهم در این همایش بود که با سخنرانی زمانی نیا، معاون امور بین الملل و بازرگانی وزارت نفت، دکتر شیوا، رئیس شورای ملی رقابت و سلطانی نایب رئیس اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی بررسی شد.

نظر شما