شناسهٔ خبر: 23647137 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

شوراهاي آموزش و پرورش و نگاه راهبردي

صاحب‌خبر -

محمد حسن قائديها* 

قرآن کریم دست کم دو منبع معرفتی را برای تقویت ایمان و رشد کمالات انسانی معرفی می‌کند در این جهت سیر یا مطالعه و تأمل در آفاق و انفس که سرچشمه کار آموزش و پرورش است و بدون آن این دستگاه هیچ ابزار و امکانی را برای موفقیت در کارش در اختیار نخواهد داشت. اهميت آموزش و پرورش تاحدي است كه كيفيت آن در سعادت و شقاوت و توسعه همه جانبه و پایدار کشورها نقش مهمي دارد. نظر به اهميت و به منظور تبديل آموزش و پرورش به يك گفتمان ملي، شوراهاي آموزش و پرورش در قوانين كشور پيش بيني شده است. وقتی نگرش فرابخشی به دستگاه مجری تعلیم و تربیت آینده سازان عزیز داشته باشیم آنگاه بیشتر متوجه می‌شویم که همه عناصر فکری و اجرایی در ارتباط با توسعه آموزش و پرورش مسئولیت دارند و باید به بازشناسی و بازآفرینی ظرفیت‌هایی بپردازند که در این ارتباط کاربرد دارد . این ظرفیت‌ها در بردارنده حوزه‌های نظری و فکری و عرصه‌های اجرایی و مادی است . اگر همه سازمان‌ها  به این حقیقت باور پیدا کنند که  آموزش و پرورش پویا و موثر در کیفیت کار تخصصی آنان نیز تأثیرگذار است و دور اندیشانه و راهبردی به آن بیندیشند دیگر چندان مرزی بین سازمان خود با دستگاه تعلیم و تربیت قائل نخواهند شد . تفاوت بین نگاه روزمره و نگاه استراتژیک به حوزه‌های عملکردی در همین واقعیت نهفته است اگرما قائل به ارزش‌های پایدار فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی باشیم حتما تلقی مهمی‌از آموزش و پرورش خواهیم داشت ولی اگر بخواهیم فقط امروزمان را ببینیم و در شرایط حال در جا بزنیم نگرشمان به این دستگاه ضعیف و دست چندم خواهدبود. به هرحال گام نهادن در مسیر توسعه الزاماتی دارد و این الزامات مشتمل بر روش مندی و هدف مندی است . در جهان امروز توسعه  دانش بنیان و دانایی محور و متکی بر نیروی انسانی کارآمد که خروجی آن مهارت ورزی و کارآفرینی باشد قابل انکار نیست و این هدف‌ها در شرایط بی مرزی با فعالیت‌های آموزش و پرورش قرار دارند و نمی‌توان برای حصول آن نقش برجسته این دستگاه عظیم فرهنگی، علمی‌و تربیتی را نادیده گرفت ، امیدی که امام راحل به دبستانی‌ها داشتند دلالتی بر همین دور اندیشی و نگاه بلند به آموزش و پرورش است و سفارش‌های موکد و مکرر مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه بهترین و برجسته ترین فکرها باید بنشینند و برای آموزش و پرورش طراحی کنند، به تنهایی برای تحکیم وظایف شوراهای آموزش و پرورش پشتوانه ای محکمی‌قلمداد می‌گردد. با آنکه خوشبختانه این اهتمام در همه مراتب برای تقویت شوراها وجود دارد و همه ما واقف به اهمیت این موضوع هستیم اما پس از این همه سال میزان اندکی از ظرفیت‌ها شوراها در این جهت به کار گرفته شده و هنوز پشتکاروجدیت لازم برای رونق یافتن و افزایش بهره وری این مشارکت ارزشمند را توسط کلیه متولیان امر می‌طلبد . هم اندیشی دست اندرکاران شوراها در این ارتباط همیشه به این معنا نیست که دستگاه‌های مختلف الزاماٌ اعتبارات و امکانات محدود خود را در این جهت به کارگیرند بلکه استفاده  از خردجمعی در جهت بروزخلاقیت‌ها در این زمینه ارائه طرح‌هایی برای بهره مندی از اقیانوس عظیم ظرفیت‌های مردمی‌می‌تواند همواره در دستورکار شوراهای آموزش و پرورش باشد . ضروري است، همه دست اندرکاران و صاحبنظران همه مساعی خویش را در راستای پویایی شوراهای آموزش و پرورش به کارگیرند و به آن اهتمام جدی داشته باشند و مطمئن باشند نگاه همه جانبه و مشارکت مردم محور و احساس مسئولیت جدی همه دستگاه‌ها در ارتباط با تأمین نیازهای آموزش و پرورش بسیار سودمند و مورد توجه دولت تدبیر وامید می‌باشد . شورای آموزش و پرورش استان اصفهان، وفق ماده 6 قانون با تشکیل مستمر جلسات و با همیاری و همفکری کلیه اعضای محترم به ویژه استاندار محترم استان، با تصویب مصوبات و اجرایی نمودن آنان، گام‌های ارزشمندی در اجرایی نمون اهداف مورد اشاره در قانون مذکور و عملیاتی نمودن برنامه‌های آموزش و پرورش استان برداشته است. دراین خصوص پس از 12 سال در سال 1393 با رفع ابهام از بند 3 ماده 13 قانون با همکاری شهرداریهای استان منابع مالی عوارض شهرداری‌ها به آموزش و پرورش محقق گردید. همچنین ضمن تشکیل کارگرو‌های تخصصی شوراهای آموزش و پرورش در کیفیت بخشی به دستورکار جلسات شوراهای آموزش و پرورش موفق عمل نموده است. دراین راستا با انعقاد تفاهم نامه‌های همکاری و تعامل سازنده بادستگاه‌ها‌ی دولتی و غیر دولتی در عملیاتی و اجرایی نمودن برنامه‌های متعدد آموزشی و پرورشی‌، تحقیق و پژوهش‌، پشتیبانی و عمرانی‌، رفاهی و خدماتی و تربیت بدنی و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی گام‌های جدی برداشته است.
*مديركل اسبق آموزش و پرورش اصفهان

نظر شما