شناسهٔ خبر: 23646813 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

اخبار جهان

صاحب‌خبر -

اسراییل رسما از اردن عذرخواهی کرد
ایسنا|  وزارت خارجه رژیم صهیونیستی به ‌خاطر حادثه سفارت این رژیم در اردن در‌ سال 2017، رسما از امان عذرخواهی و اعلام کرد که فعالیت این سفارت از سرگرفته خواهد شد. وزارت خارجه رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای اعلام کرد: اسراییل و اردن درباره حوادثی که 23 ژوئیه 2017 در سفارت اسراییل در امان رخ داد و درباره حادثه کشته‌شدن یک قاضی اردنی در دهم مارس 2014 به توافق رسیدند. در این بیانیه آمده است: «سفارت اسراییل در امان فورا فعالیت خود را از سرخواهد گرفت. مسئولان متخصص در اسراییل به بررسی مسائل مربوط به رخدادهای ژوئیه 2017 ادامه خواهند داد و طی هفته‌های آتی در این‌باره تصمیماتی خواهند گرفت.» در این بیانیه تأکید شده است: «اسراییل اهمیت زیادی برای روابط استراتژیک با اردن قایل است و هر دوطرف برای تقویت همکاری تلاش می‌کنند.» این بیانیه بعد از آن صادر شد که دولت اردن اعلام کرد یک نامه عذرخواهی رسمی از سوی اسراییل درباره حادثه کشته‌شدن دو اردنی در سفارت اسراییل طی‌ سال گذشته و حادثه کشته‌شدن رائد زعیتر، قاضی اردنی دریافت کرده است. محمد المؤمنی، وزیر اطلاع‌رسانی و سخنگوی رسمی دولت اردن گفت: دولت اسراییل رسما متعهد شده که تدابیر قانونی مربوط به حادثه سفارت را پیگیری و به خانواده‌های شهدا غرامت بدهد.

فرانسه خواهان تحقیقات بین‌المللی درباره استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه شد
ایسنا|  فرانسه از مسئولان ۳۰ کشور جهان خواست برای بررسی تقویت همکاری امنیتی، تحقیق درخصوص استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه و مجازات مسئولان این حملات، هفته آتی در پاریس نشستی داشته باشند. فرانسوا دلاتر، نماینده فرانسه در سازمان ملل اعلام کرد؛ پاریس سه‌شنبه میزبان نشستی درباره بررسی تقویت همکاری امنیتی و تصویب مکانیزم‌هایی برای مجازات استفاده از تسلیحات شیمیایی خواهد بود. دلاتر افزود: «اوضاع کنونی ما را از اتخاذ اقدامات قانونی در قبال مرتکبان این جنایت‌ها و ممانعت از ادامه جنایت‌های آنها، بازمی‌دارد.» در این راستا، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در نشست روز پنجشنبه شورای امنیت از اعضای این شورا خواست برای مجازات استفاده‌کنندگان از تسلیحات شیمیایی در سوریه تمامی تلاش خود را به کار گیرد. گوترش گفت: استفاده از سلاح شیمیایی در جنگ سوریه مغایر با قوانین بین‌المللی است که استفاده از سلاح کشتار جمعی را ممنوع کرده و درصورت اثبات استفاده از این سلاح‌ها در سوریه، جامعه بین‌الملل نیازمند روشی مناسب برای تشخیص مسئولان این حملات و مجازات آنهاست. در این‌باره سازمان منع تسلیحات شیمیایی همواره گزارش‌های هیأت‌های حقیقت‌یاب خود در سوریه را به شورای امنیت ارایه می‌دهد، این هیأت‌ها اکنون در زمینه شناسایی طرف استفاده‌کننده از این سلاح‌ها علیه غیرنظامیان سوری تحقیق می‌کنند.
روسیه در ماه نوامبر دوبار پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل مبنی بر «تمدید ماموریت هیأت تحقیق درباره استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه» را وتو کرد. با وجود اتهامات آمریکا و هم‌پیمانانش، دولت سوریه همه اتهامات درباره بکارگیری از سلاح‌های شیمیایی علیه ملت خود را رد کرده است.

دیده‌بان حقوق ‌بشر عربستان را به کشتن 1000 غیرنظامی در یمن و نقض حقوق ‌بشر متهم کرد
ایسنا|  دیده‌بان حقوق بشر، عربستان را به نقض حقوق و قوانین انسانی بین‌المللی متهم و تأکید کرد؛ در حملات ائتلاف تحت رهبری این کشور در یمن، 1000 غیرنظامی کشته شده‌اند. دیده‌بان حقوق بشر در گزارش سالانه خود برای ‌سال 2018 درباره وضع حقوق بشر در بیش از 90 کشور اعلام کرد: براساس اسناد موثق ائتلاف عربستان در یمن 87 حمله غیرقانونی انجام داده که به کشته‌شدن حدود 1000 غیرنظامی منجر شده است. در این گزارش آمده است: «بیش از 12 فعال عربستانی به اتهامات نامعلوم به خاطر فعالیت‌های مسالمت‌آمیزشان محکوم شده‌اند و با حکم حبس طولانی مواجه هستند.» سارا لیا واتسن، مدیر اجرایی بخش خاورمیانه و شمال آفریقا در دیده‌بان حقوق بشر گفت: «چهره محمدبن سلمان، ولیعهد عربستان به‌عنوان یک اصلاح‌گر که برای اصلاحات، اموال زیادی را خرج کرده است، از فاجعه انسانی در یمن و تعداد فعالان و مخالفان سیاسی که به اتهامات دروغین بازداشت کرده، تأثیر زیادی پذیرفته است و این اقدامات چهره او را به‌عنوان اصلاح‌گر خدشه‌دار کرده‌اند.»
وی افزود: «اصلاحات اندکی که درباره حقوق زنان صورت گرفته، به معنای سرپوش‌گذاشتن بر نقض‌های روشمند حقوق بشر در عربستان نیست.» محمد‌بن سلمان بعد از این‌که به سمت ولیعهدی رسید، طرحی را با عنوان چشم‌انداز 2030 با هدف متنوع‌کردن اقتصاد عربستان و اجرای تغییرات اجتماعی به راه انداخت.

نظر شما