شناسهٔ خبر: 23646426 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه وطن‌امروز | لینک خبر

تشکیل کمیسیون مشترک در مجلس برای بررسی حادثه نفتکش ایرانی

روبات زیردریایی امروز وارد سانچی می‌شود

صاحب‌خبر - گروه اقتصادی: 6 روز از غرق شدن کامل نفتکش ایرانی سانچی در آب‌های شرق چین می‌گذرد و دیروز طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته روبات جست‌وجوگر زیردریایی، به محل نفتکش غرق شده ایرانی ارسال شد تا بتواند از آخرین وضعیت این نفتکش و سرنشینان آن، اطلاعات جدیدی به دست آورد. به گزارش خبرگزاری‌ها، تیم اعزامی قرار است با استفاده از ROV (روبات زیرآبی) از کم و کیف وضعیت نفتکش، بررسی وضعیت اجساد باقی‌مانده احتمالی (در صورت امکان)، میزان آسیب‌دیدگی سازه و ساختمان اصلی نفتکش و همچنین برآورد مقدار آلودگی ایجاد شده در محیط اطراف سانحه اطلاعاتی کسب کند. در همین حال محسن بهرامی، سخنگوی نفتکش از رسیدن روبات زیرآبی به محل غرق شدن سانچی با هدف دستیابی به اطلاعاتی از وضعیت کشتی خبر داد. بهرامی اعلام کرد: بر اساس آخرین اطلاعاتی که از نماینده شرکت ملی نفتکش در محل دریافت شد، روبات زیرآبی به محل رسیده‌ و قرار است پس از تاریک شدن هوا، آزمایش‌ها را انجام دهد و عملیات اصلی به منظور یافتن پیکر جان‌باختگان سانچی از امروز آغاز می‌شود. وی در پاسخ به اینکه چه مقدار زمان طول می‌کشد تا چینی‌ها اطلاعات را به شما منتقل کنند، افزود: اطلاعات دریافتی بررسی خواهد شد که آیا ورود به کشتی مقدور هست یا نه؟ چرا که در ۳ تا ۴ ساعت پایانی آتش‌سوزی سانچی و قبل از غرق شدن، وضعیت حریق بسیار شدید بود که می‌تواند آسیب بسیار شدیدی به ساختمان کشتی زده و نفتکش را به نوعی مچاله کرده باشد. وی در پاسخ به اینکه آیا حتی اگر به درصد کمی از پیکر جان‌باختگان دست یابیم، امکان انتقال آنها به سطح آب وجود دارد یا خیر؟ تصریح کرد: امکان انجام این کار را باید کارشناسان به ما بگویند. کشتی در حال حاضر در عمق ۱۱۵ متری بستر اقیانوس آرام قرار دارد که در چنین عمقی کار کردن غواصان بسیار مشکل است. بهرامی اظهار داشت: روبات‌ها به خودی خود نمی‌توانند کار بیرون آوردن پیکرها را انجام بدهند بلکه فقط گزارش می‌دهند که وضعیت به چه شکل است. از سوی دیگر بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت گفت: اینکه گفته می‌شود مقصد نفتکش سانچی کره‌شمالی بوده دروغی شاخدار است. زنگنه با اشاره به جان‌باختن خدمه نفتکش سانچی، افزود: این نفتکش که قرارداد آن بر اساس فوب بوده به مقصد کره‌جنوبی بار زده بود، چرا که مالک محموله شرکت هانماتوتال کره‌جنوبی بوده که این محموله را برای یکی از پالایشگاه‌های خود حمل می‌کرد. وزیر نفت با بیان اینکه در بارنامه جزئیات محموله این کشتی نفتکش روشن است، افزود: ارزش محموله نفتکش حدود 60 میلیون دلار بوده و شرکت کره‌ای محموله خود را بیمه کرده البته ما بدون توجه به اینکه این کشتی بیمه بوده پول‌مان را وصول می‌کنیم، بنابراین پول وزارت نفت از فروش این محموله سر جایش بوده و ما پول‌مان را دریافت می‌کنیم. وی ضمن تسلیت به خانواده‌هایی که عزیزان‌شان را در این حادثه از دست داده‌اند، به خانه ملت گفت: شکایت از چینی‌ها در صورت محرز شدن کوتاهی‌شان با شرکت ملی نفتکش است و باید از این شرکت پرسیده شود که چه اقدامی می‌کند. وی تصریح کرد: بر اساس قواعد بین‌المللی، سازمان کشتیرانی جهانی (IMO) این موضوع را بررسی می‌کند و مسأله مهم در این حادثه جان افراد از دست رفته است. از سوی دیگر مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: بر اساس قانون مصوب سال ۸۹ همه دریانوردانی که تابع قانون کار و تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند، مشمول قانون مشاغل سخت و زیان‌آور به حساب می‌آیند. محمد راستاد در حاشیه مراسم یادبود جان‌باختگان نفتکش سانچی، اظهار داشت: بنده این حادثه را به خانواده دریانوردان افتخارآفرین که همیشه نشان داده‌اند با غیرت و حمیت تمام آنچه را که فرا گرفته‌اند، در طبق اخلاص گذاشته‌اند تسلیت می‌گویم. روایت فرمانده چینی از سانچی از سوی دیگر، فرمانده چینی تیم 4 نفره امداد و نجات که به داخل کشتی سانچی ورود کرده بود به ایرنا گفت: همه قسمت‌های کشتی غیر از کابین ایمنی در برابر تجاوز دزدان دریایی را که به دلیل بالا بودن گازهای سمی با کپسول اکسیژن هم امکان ورود نداشت برای یافتن خدمه و دریانوردان ایرانی جست‌وجو کردیم. وی افزود: قسمت‌های مختلف کشتی از جمله کابین اقامت کاپیتان و کابین اسکان خدمه را جست‌وجو کردیم ولی تنها در عرشه کشتی و در قسمت قایق‌های نجات، 2 جسد پیدا کردیم. وی ادامه داد: با توجه به اینکه درجه حرارت 89 درجه سانتیگراد بود و راهروی اضطراری کابین ایمنی در برابر دزدان دریایی هم از دود داغ و غلیظ پوشیده شده بود، تیم ما پس از بارها تلاش نتوانست وارد آن شود. وی اضافه کرد: به ناچار و زمانی که اکسیژن کپسول‌های ما در حال اتمام بود با 2 جسد و جعبه سیاه به کشتی «شن چیان» بازگشتیم. وی درباره نحوه ورود به کشتی هم گفت: با کشتی «شن چیان» به 10 متری کشتی حادثه‌دیده رسیدیم و از طریق جرثقیل وارد عرشه کشتی سانچی شدیم. فرمانده چینی تیم 4 نفره امداد و نجات افزود: کپسول‌های اکسیژن حدود 30 دقیقه اکسیژن داشتند و ما حدود 27 دقیقه در کشتی ماندیم و بیش از این امکان ماندن و جست‌وجوی ما در کشتی میسر نبود. به گفته وی، علاوه بر گرما، حرارت و دود غلیط، هر کدام از ما بیش از 20 کیلوگرم تجهیزات ایمنی از جمله کپسول حمل می‌کردیم که این به مشکلات کار افزوده بود. همچنین مقام‌های چینی می‌گویند نفت نشت کرده از نفتکش ایرانی که یکشنبه در آب‌های شرق چین غرق شد 4 لکه به وسعت مجموعا ۱۰۰ کیلومترمربع ایجاد کرده است. گفتنی است 16 دی یک کشتی فله‌بر چینی حامل 64 هزار تن گندم در 200 مایلی شانگهای به نفتکش ایرانی سانچی که حامل بیش از 130 هزار تن میعانات گازی بود، برخورد کرد. پس از این واقعه، نفتکش سانچی با 30 تبعه ایرانی و 2 بنگلادشی دچار حریق و انفجارهای سنگین شد که در نهایت 24 دی در قعر آب‌های شرق چین غرق شد و تا الان از سرنوشت 29 خدمه آن اطلاعی در دست نیست. تشکیل کمیسیون مشترک در مجلس برای بررسی حادثه نفتکش سانچی رئیس کمیسیون انرژی مجلس از طرح پیشنهاد تشکیل کمیسیون مشترک در مجلس برای بررسی حادثه نفتکش سانچی خبر داد. فریدون حسنوند در گفت‌وگو با خانه ملت، با اشاره به جان باختن خدمه نفتکش سانچی، گفت: این موضوع در ابعاد مختلف مورد بررسی قرار می‌گیرد و در مجلس شورای اسلامی کمیسیون‌های انرژی، اجتماعی، عمران و امنیت ملی و سیاست خارجی پیگیر موضوع هستند، چرا که شرکت ملی نفتکش در واقع جزو مجموعه‌های وزارت تعاون و به نوعی مرتبط با حوزه کمیسیون اجتماعی است. رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی افزود: مسائل و ابعاد دیپلماسی آن نیز که در حوزه کمیسیون امنیت ملی بوده مقرر شده توسط این کمیسیون بررسی شود، همچنین به دلیل اینکه مجموعه کشتیرانی و دریانوردی در حوزه وزارت راه تعریف شده کمیسیون عمران نیز این موضوع را بررسی می‌کند و بخشی از بررسی این حادثه به کمیسیون انرژی بازمی‌گردد. اگر تقصیر و قصوری از جانب کسی رخ داده باشد، مجلس و دولت آن را پیگیری می‌کنند. وی با بیان اینکه پیشنهاد این بود کمیسیون مشترکی بین مجلس و کمیسیون‌های آن و همچنین بین بخشی از اعضای هیات دولت تشکیل شود، ادامه داد: در داخل کشور بررسی برخی ابعاد و قضایا مدنظر قرار می‌گیرد و همچنین با سفرهای متعدد پیرامون این موضوع گزارش نهایی تهیه شود. نماینده مردم اندیمشک در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه با بازخوانی جعبه سیاه و نتایج آن بسیاری از ابعاد حادثه مشخص می‌شود، یادآور شد: قطعا اگر تقصیر و قصوری از جانب کسی رخ داده باشد حتما مجلس و دولت پیگیر این موضوع می‌شوند و مجلس و دولت کنار خانواده‌های داغدار هستند و به عنوان متولی احقاق حق مردم مسیر کشف و بررسی حقیقت را ادمه می‌دهند.

نظر شما