شناسهٔ خبر: 23645313 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

ایجاد مرکز توانمندسازی و تسهیل‌گری کسب و کارهای نوپا در اردبیل

مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان اردبیل از ایجاد مرکز توانمندسازی و تسهیل‌گری کسب و کارهای نوپا در اردبیل در محل

صاحب‌خبر -
مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان اردبیل از ایجاد مرکز توانمندسازی و تسهیل‌گری کسب و کارهای نوپا در اردبیل در محل پارک علم و فناوری خبر داد.
به گزارش ایسنا، منطقه اردبیل، بهروز رزمی با اعلام این خبر اظهار کرد: این مرکز با نام فاوا و با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در استان اردبیل ایجاد شده است.
وی با اشاره به اینکه در سال گذشته شناسایی ارتباطات و فناوری اطلاعات و ابعاد آن در بین مردم انجام شد، خاطرنشان کرد: ما تلاش کردیم تا قابلیت‌های این بخش را با هدف تبدیل شدن به یکی از عوامل و اهرم‌های اقتصاد مقاومتی شناسایی و معرفی کنیم و در این راستا جلسات متعددی را با مسئولان استانداری برگزار کردیم.
مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان اردبیل با یادآوری اینکه در این زمینه از تجربیات استان‌های موفق در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در استان استفاده شد، بیان کرد: برگزاری 15 نشست تخصصی اشتغال در حوزه فناوری اطلاعات، 5 رویداد کارآفرینی، 8 برنامه دورهمی و اجرای استارت‌آپ‌ها در محوریت‌های مختلف جزو برنامه‌های اساسی در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات می‌باشد.
رزمی به تعهد اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات در ایجاد مرکز شتاب‌دهنده در اردبیل اشاره کرد و گفت: در ایجاد این مرکز با مشارکت بخش خصوصی سه مرکز مشاره کارآفرینی نیز با ما همکار کردند و صاحبان ایده و فکر در این زمینه حمایت شدند.
وی از اختصاص 300 میلیون اعتبار به این مرکز خبر داد و افزود: در این راستا ما نسبت به راه‌اندازی مرکز آپا، آمادگی، پشتیبانی و امداد در دانشگاه محقق اردبیلی اقدام کردیم که رصد فضای اطلاعات استان و موارد امنیتی اطلاعات و تمام مواردی که در این زمینه منجر به اشتغال می‌شود را برعهده دارد.
مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان اردبیل اقدامات حمایتی این اداره کل از صاحبان ایده را یادآور شد و بیان کرد: فعالیت ما در این حوزه صرفا محدود به شناسایی و ارائه تجهیزات نیست بلکه ما در بخش اعطای وام به این ایده‌ها نیز اقدام کردیم به طوری که ما موفق شدیم مجوز کارگروه وام وجوه اداره شده را دریافت کنیم و به افرادی که در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات فعال هستند و در بخش تولید محتوا اقدام می‌کنند وام‌های کم‌بهره تعلق می‌گیرد.
رزمی با اشاره به اینکه تاکنون 24 نفر متقاضی استفاده از این تسهیلات در استان ثبت نام کرده و با 14 طرح موافقت شده است، ادامه داد: مبلغ این وام 15 میلیون تومان بوده و نسبت به طرح با کارمزد 4 تا 8 درصد و از طریق صندوق کارآفرینی امید به متقاضیان پرداخت می‌شود.
وی همچنین گفت: علاوه بر صندوق کارآفرینی امید پست بانک استان نیز با حمایت مالی از این صاحبان ایده با کارمزد 10 تا 18 درصد و با توجه به نوع فعالی 10 تا 18 درصد و با توجه به نوع فعالیت این منابع بانکی را در اختیار متقاضیان قرار می‌دهد.
مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان اردبیل به حضور موفق در نمایشگاه اخیر الکامپ در اردبیل نیز اشاره و خاطرنشان کرد: در این نمایشگاه 44 تیم از جوانان در حقله‌های 5 نفره محصولات و ایده‌های خود را ارائه کردند.
وی از استقرار 40 شرکت نوپا، دانش‌بنیان و استارت‌آپ در مراکز رشد استان، دانشگاه محقق اردبیلی، دانشگاه آزاد، و پارک علم و فناوری استان اردبیل خبر داد و اظهار کرد: در حوزه رونق فضای کسب و کار در استان اردبیل در حوزه مختلف تلاش‌های گسترده صورت گرفته و سعی می‌کنیم تا بستر لازم را در این حوزه برای حضور سرمایه‌گذاران فراهم کنیم.
مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان اردبیل طرح تکاپو در اردبیل را یکی از طرح‌های مهم در راستای توسعه فضای کسب و کار اعلام کرد و گفت: تاکنون در طرح تکاپو در استان اردبیل 24 تفاهمنامه امضا شده که در این تفاهمنامه‌ها 45 پروژه در حوزه‌های مختلف تعریف شده که اگر دستگاه‌های اجرایی در این زمینه مساعدت کنند پیش‌بینی می‌کنیم تا سقف 100 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در این طرح اتفاق بیفتد.
رزمی با تاکید بر اینکه در بخش ایجاد اشتغال این یک رقم بزرگ برای استان است، ادامه داد: همکاری‌‌های دستگاه‌های اجرایی در این حوزه رضایت‌بخش نیست و این دستگاه‌ها آنطور که باید در کنار ما نبوده‌اند که انتظار می‌رود مدیران و متولیان این حوزه با احساس مسئولیت بیشتر وارد کار شوند که این مبحث در کارگروه اشتغال استان بررسی خواهد شد.
وی ظرفیت‌سازی، حمایت و پشتیبانی و دعوت از سرمایه‌گذاران اپلیکیشن‌های تلفن همراه را یادآور شد و بیان کرد: سال گذشته در حوزه سلامت، خدمات شهری و محتوای و مذهبی و ... اپلیکیشن‌های متعددی ساخته شده که ما از سازندگان و طراحان این اپلیکیشن‌ها نیز حمایت کرده‌ایم.
مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان اردبیل به عملکرد حوزه ارتباطات زیرساخت در استان اردبیل اشاره کرد و گفت: در مدت دو سال گذشته در سطح استان اردبیل حدود یک هزار کیلومتر شبکه فیبرنوری توسعه یافته که قبلا این رقم 430 کیلومتر بود.
رزمی به اقدامات گسترده در حوزه توسعه پهنای باند نیز اشاره و تصریح کرد: در بخش پست بانک در دو سال گذشته تنها یک دفتر مستقل پست بانک در اردبیل فعال بود که در حال حاضر تعداد این دفترها به 23 مورد رسیده است و در کنار آن منابع این بانک نسبت به دو سال گذشته قریب به 157 درصد رشد داشته است.
وی ادامه داد: در اداره کل پست استان اردبیل نیز اقدامات شایسته‌ای صورت گرفته به طوری که در دو سال اخیر بالغ بر 12 میلیون مرسوله پستی در استان اردبیل جابجا شده و دو پروژه مهم در قالب اقتصاد مقاومتی در بخش‌های ملی و استانی تعریف شده است.
وی راه‌اندازی پروژه GNAF در بخش کد پستی 10 رقمی و طرح CMAK سامانه یکپارچه مدیریت املاک فعالیت مشترک بین پست استان و اداره ثبت اسناد و املاک استان و بنیاد مسکن را یکی دیگر از فعالیت‌های عملیاتی شده در حوزه پست اعلام کرد.
مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان اردبیل در ادامه سخنان خود به کلنگ‌زنی ساختمان ICT استان در محل اداره پست سابق اردبیل اشاره کرد و افزود: این ساختمان در 8 طبقه و با سرمایه‌گذاری بخش دولتی و خصوصی و با 30 میلیارد تومان در اردبیل احداث خواهد شد.
وی زمان‌بندی اجرای این طرح را دو سال اعلام کرد و گفت: اردبیل جزو 10 استان کشور است که توانسه مجوز احداث و بهره‌برداری از این ساختمان را از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دریافت کند.
انتهای پیام

نظر شما