شناسهٔ خبر: 23644790 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

سفارش بزرگ امارات، ایرباس A۳۸۰ را نجات داد

- همشهری آنلاین: شرکت هواپیماسازی ایرباس چند روز پیش اعلام کرد اگر سفارش جدیدی برای هواپیمای غول‌پیکر A۳۸۰ دریافت نکند، پروژه تولید آن متوقف خواهد شد. امارات با سفارش ۳۶ فروند از این هواپیما، این پروژه را نجات داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش دويچه وله، سفارش امارات متحده عربی نجات خط تولید بزرگترین هواپیمای مسافری جهان است. این سفارش میلیاردی دوبی، آینده تولید ایرباس A380 را تضمین می‌کند. تولید این مدل از دو سال پیش عملا متوقف شده بود؛ چرا که در این مدت ایرباس نه تنها هیچ سفارش تازه‌ای برای تولید این مدل دریافت نکرده بود، بلکه دو سفارش قبلی هم لغو شده بود.

این وضعیت باعث شده بود که شرکت ایرباس تولید A380 را به شدت کاهش دهد؛ از ۳۰ فروند به ۶ فروند در سال. همه‌چیز بستگی به تصمیم دوبی داشت؛ اینکه شرکت هواپیمایی امارات، علاقمندی خود برای سفارش این نوع هواپیما را نشان دهد.

اما مقام‌های امارات نخست یک عقبگرد داشتند: در ماه نوامبر ۲۰۱۷ که می‌بایست قرارداد خرید A380 را امضا می‌کردند، خواستار این تضمین از سوی شرکت ایرباس شدند که تولید A380 دست‌کم برای ده سال آینده ادامه پیدا کند.

این درخواست امارات البته به معنای نجات پروژه تولید A380 نبود. ایرباس در پی دریافت سفارش خرید مشخص بود.

ماه‌‌ها بود که درباره تعطیلی خوط تولید این مدل علنا بحث می‌شد. اول همین هفته جان لیحی، مدیر فروش ایرباس گفت: «اماراتی‌ها در حال حاضر احتمالا تنها کسانی هستند که این امکان را دارند سالانه ۶ فروند هواپیما ۸ تا ۱۰ سال آینده سفارش دهند و اگر ما موفق به یک معامله با امارات نشویم مجبوریم به خط تولید هواپیمای ایرباس پایان دهیم.»

اما روز پنجشنبه (۱۸ ژانویه) خبر نجاتبخش پروژه A380 از راه رسید: امارات تقاضای خرید ۳۶ فروند A380 به مبلغ ۱۶ میلیارد دلار به ایرباس ارائه داد. به این ترتیب در سال‌های آینده ایرباس ۳۶ قروند هواپیمای A380 به امارات تحویل خواهد داد. فعلا سفارش ۲۰ فروند داده شده و ۱۶ فروند دیگر نیز برای سفارش مطرح است.

شرکت هواپیمایی امارات مهم​ترین خریدار هواپیمای غول پیکر ایرباس A380 است. ناوگان هواپیمایی این شرکت با سفارش جدید خود در مجموع ۱۷۸ فروند از این نوع هواپیماها را خواهد داشت.

شیخ احمد بن سعید المکتوم، رئیس شرکت هواپیمایی امارات می​گوید برای او غول​های ایرباس موفقیت آورده و مشتریان هواپیمایی امارات این نوع هواپیما را دوست دارند.

در سال های اخیر شرکت​های هواپیمایی بیشتر به دلایل مالی تمایلی به سفارش هواپیماهای غول پیکر چهار موتوره نشان ندادند و ترجیح می‌دادند که هواپیماهای کوچک تر دو موتوره سفارش دهند.

اما با سفارش کلان امارات شرکت ایرباس دیگر خوشبین شده است. جان لیحی مدیر فروش ایرباس بر این بارو است که تولید هواپیماهای ایرباس A380 بیشتر از یک دهه تولید خواهد شد. او اظهار امیدواری می​کند که سفارش‌های دیگری هم به ایرباس برسد.

نظر شما