شناسهٔ خبر: 23644742 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

در تظاهراتی اعتراض‌آمیز:

خواسته‌های آوارگان روهینگیایی در صورت بازگشت به میانمار اعلام شد

آوارگان روهینگیایی در بنگلادش در تظاهراتی اعتراض‌آمیز خواستار تأمین امنیت و رعایت حقوق شهروندی خود در صورت بازگشت به میانمار شدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بی‌بی‌سی، گروهی از آوارگان روهینگیایی در بنگلادش امروز جمعه در مخالفت با بازگشتِ پرمخاطره خود به میانمار دست به تظاهرات زده و خواستار تضمین امنیت خود شدند.

بر این اساس، تعداد زیادی از مسلمانان روهینگیایی در اردوگاه آوارگان در بنگلادش با برگزاری تظاهراتی مخالفت خود را با توافق اخیر دولت این کشور و میانمار برای بازگرداندن آنان اعلام کردند.

طبق توافق دو کشور، قرار است آوارگان روهینگیایی که به بنگلادش پناه آوردند، ظرف دو سال به تدریج به میانمار بازگردند.

این تظاهرات در آستانه دیدار یانگی لی نماینده ویژه سازمان ملل در امور میانمار برگزار شد و تظاهرات کنندگان با حمل پلاکاردهایی، خواستار دریافت تضمین‌های لازم برای رسیدگی به وضعیت شهروندی و برخورداری از امنیت در صورت بازگشت به میانمار شدند.

برخورداری از حقوق شهروندی مسلمانان در سرزمین خود یعنی میانمار و بازگرداندن منازل و زمین های تصرف شده آن ها توسط تندروهای بودایی از خواسته های آن ها در این تظاهرات اعتراضی به شمار می آید.

همچنین، آوارگان میانمار خواستار معرفی و پیگرد نظامیانی هستند که به کشتار، تجاوز جنسی و تخریب اموال مسلمانان روهینگیا مبادرت ورزیدند.

گفتنی است، از ۲۵ آگوست سال گذشته میلادی نظامیان ارتش میانمار به همراه بودائیان افراطی به بهانه واهی حمله گروهی از مسلمانان ایالت راخین واقع در غرب میانمار به چند پُست بازرسی مرزی، در سایه سکوت مدعیان حقوق بشر و طرفداران دروغین دموکراسی تعداد زیادی از مسلمانان را به قتل رسانده، به زنان تعرض کرده، منازل و مزارع آن ها را به آتش کشیدند و به این ترتیب تعداد زیادی از این افراد را آواره کشور همسایه یعنی بنگلادش کرده اند.

نظر شما