شناسهٔ خبر: 23644557 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

یک کارشناس ورزشی عنوان کرد:

فعالیت های ورزشی، راهکاری مناسب برای جلوگیری از آلزایمر

کارشناس ارشد تربیت بدنی گفت: تغذیه نامناسب، چاقی، استرس، اضطراب، بالا رفتن سن و برخی بیماری ها خواه ناخواه بر فعالیت های مغزی اثر می گذارد و زمینه ساز زوال سلول های مغزی آن می شود، با این وجود ورزش می تواند شرایطی را فراهم کند تا فعالیت های مغزی بهتر انجام شود و از این رو، مانعی برای ابتلا به بسیاری از بیماری ها از جمله آلزایمر باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از رودآور، بیماری آلزایمر، یا به قولی برخی فراموشی در کهنسالی علاوه بر آن که رابطه هایی مستقیم و غیر مستقیم با نحوه تغذیه و شاید ژنتیک فرد دارد، به فعالیت های ورزشی او در دوران زندگی اش نیز مرتبط است.

به گفته کارشناسان تحقیقات گسترده ای نشان داده که فعالیت های بدنی همچون ورزش های هوازی برای مغز بسیار مفید است، فعالیت های بدنی با ایجاد نشاط و شادابی و به دنبالش کاهش استرس و اضطراب، زمینه ساز تقویت قوای فکری و مغزی یک فرد می شود.

در این باره «حسنا زنگنه» کارشناس ارشد تربیت بدنی در گفت و گو با خبرنگار رودآور؛ گفت: تأثیر ورزش بر سلامت روحی، روانی و جسمی افراد هر روز ابعاد ویژه ای به خود گرفته می گیرد، تا جایی که حتی برای پیشگیری از اختلالات جسمی و روحی بسیار فعالیت های ورزشی متعددی توصیه شده است.

وی اظهار کرد: بدون تردید با توجه به تحقیقات ارائه شده و رابطه مستقیم ورزش با سلامتی، باید اذعان داشت که می توان با ورزش های متنوع از بسیاری از بروز بیماری های مزمن به ویژه آلزایمر تا حدود قابل توجهی کاست.

این کارشناس تربیت بدنی افزود: البته فعالیت های ورزشی می بایست متناسب با سن و سن افراد و روحیه آنان باشد و آن ورزشی در شرایط عادی مؤثر است که لااقل به دنبال انجام آن فرد نفس نفس بزند و عرق کند، نه اینکه تنها یکجا نشسته و چند وسیله را با دستش پایین و بالا ببرد.

زنگنه تصریح کرد: تغذیه نامناسب، چاقی، استرس، اضطراب، بالا رفتن سن و برخی بیماری ها خواه ناخواه بر فعالیت های مغزی اثر می گذارد و زمینه ساز زوال سلول های مغزی می شود، با این وجود ورزش می تواند شرایطی را فراهم کند تا فعالیت های مغزی بهتر انجام شود.

وی عنوان کرد: فعالیت های ورزشی از زوال حافظه و عقل حتی در افراد مسن هم جلوگیری می کند و البته متخصصان توصیه می کنند تا هر فردی با شرایط جسمی خودش ورزش های متناسبی را برگزیند و به آن اهتمام ورزد.

این کارشناس تربیت بدنی گفت: حتی فعالیت های ورزشی می تواند در بهبود برخی بیماری ها از جمله آلزایمر و بیماری های روحی و روانی اثربخش باشد که البته آن فعالیت ها در فرد بیمار باید زیر نظر پزشک انجام شود تا اثربخشی خود را نشان دهد.

انتهای پیام/

 

نظر شما