شناسهٔ خبر: 23644010 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

تأکید خطیبان جمعه لبنان بر برگزاری انتخابات در زمان مقرر

خطیبان جمعه لبنان هدف از درخواست اصلاح قانون انتخابات را به تعویق انداختن زمان برگزاری انتخابات توصیف کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری رسا، خطیبان جمعه تعدادی از شهرهای لبنان در خطبه های نماز جمعه امروز نسبت به درخواست تعویق انتخابات پارلمان واکنش نشان داده و بر لزوم برگزاری انتخابات در موعد مقرر تأکید کردند.

شیخ احمد قبلان: مردم بهای اختلافات سیاسی را پرداخت می کنند

حجت الاسلام احمد قبلان امام جمعه برج الراجنه بیروت در خطبه های نماز جمعه مسجد امام حسین(ع) از ادامه نزاع و درگیری سیاسی انتقاد کرد و گفت: بهای اقتصادی و اجتماعی اختلافات سیاسی را مردم پرداخت می کنند و نسبت به فردا بیم و تردید و هراس دارند. 

وی افزود: مردم در حالی منتظر ثبات و رفاه هستند که اوضاع روز به روز بدتر می شود و در پرتو افزایش نزاع نباید منتظر اجرای قانون و برآورده شدن نیازهای آنان از سوی دولت باشند. 

این روحانی لبنانی با اشاره به اینکه چنین گروه هایی در حال انجام بازی خطرناکی هستند از آنها خواست آرامش خود را حفظ کرده و اقدامات خود را به سوی توافق و تفاهم ملی سوق دهند. 

وی لبنان را بزرگتر از همگان دانست و تصریح کرد: از نزاع و تنش و جدال خسته شده و از سیاستمداران می خواهیم به قانون اساسی پایبند باشند، برنامه هایشان بر اساس مصالح ملی صورت گیرد و از تلاش برای تسلط بر کشور به شدت خودداری ورزند. 

حجت الاسلام قبلان با اشاره به اهمیت انتخابات آتی پارلمان اظهار داشت: گروه های سیاسی باید در آستانه رقابت انتخاباتی نسبت به اوضاع معیشتی مردم و گسترش ناامیدی میان جوانان توجه کاملی داشته باشند و از نزاع های بیهوده خودداری کنند. هر که نسبت به لبنان حرص دارد باید به فکر آزادی و کرامت مردم و مبارزه با فساد و مفسدان باشد.

وی ادامه داد: همگان باید مرحله سخت کنونی و نزدیک بودن انتخابات را درک کرده و بدانند لبنان دیگر تحمل سختی ها و مصائب و پرداخت بهای مادی و معنوی بیشتری بر اساس عملکرد گروه های سیاسی ندارد.

شیخ علی یاسین: برخی گروه ها برای پیروزی در انتخابات در حال تنش آفرینی هستند

حجت الاسلام علی یاسین رییس جمعیت صور در خطبه های نماز جمعه که در حوزه علمیه این شهر برگزار شد، گفت: تصمیم رییس جمهور آمریکا مبنی بر اعلام قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی سبب شد تا ملت های عربی و اسلامی به نقشی که باید 70 سال پیش ایفا می کردند، بازگردند.

وی افزود: امت اسلامی باید به گزینه مقاومت پایبند بماند چرا که تنها گزینه برای بازپس گیری سرزمین و ایستادگی در برابر پروژه های آمریکایی و صهیونیستی به شمار می آید.

شیخ علی یاسین بر لزوم پایبندی به زمان برگزاری انتخابات تأکید کرد و بیان داشت: برگزاری انتخابات در زمان مقرر از اهمیت فراوانی برخوردار است. شهروندان لبنانی در انتخابات به صورت آزادانه به بیان دیدگاه خود می پردازند.

رییس جمعیت علمای صور تصریح کرد که ملت لبنان در این انتخابات از انتخاب افرادی که تصمیم های غیرلبنانی گرفته و در برابر اصلاحات و پیشرفت کشور سنگ اندازی می کنند، خودداری خواهند کرد.

وی از تلاش برخی گروه های سیاسی برای ایجاد تنش در کشور برای بدست آوردن کرسی های بیشتر به شدت انتقاد کرد و ادامه داد: لبنان به دلیل سرقت و هدر دادن اموال عمومی در وضع خوبی قرار ندارد و سیاستمداران به جای این کارها باید به شهروندان محروم و فقیر خدمت کنند.

این روحانی لبنانی اظهار داشت که دولت از وضع مالی بدی برخوردار نیست چرا که مالیاتی را علیه شهروندان اعمال می کند که در سراسر جهان بی نظیر است اما با وجود این در ارائه خدمات به مردم نقص دارد.

وی در بخش دیگری از خطبه های نماز جمعه با اشاره به مشکلات آوارگان سوری در این کشور بر لزوم بهبود اوضاع آنان و تلاش برای مشارکت در بازسازی سوریه پس از پیروزی کامل بر تروریسم تأکید کرد.

آیت الله نابلسی: انتخابات باید به تغییر ذهنیت حاکمان بینجامد

آیت الله عفیف نابلسی در خطبه های نماز جمعه مجتمع حضرت زهرا(س) در صیدا گفت: انتخابات یک پایگاه اساسی برای حیات سیاسی و قانونی لبنان به شمار می آید که برای استمرار و مشروعیت نظام ضروری است.

وی انتخابات را مقابله با بحران ها و مشکلات با روحیه جدید توصیف کرد و افزود: انتخابات باید به تغییر تدریجی در ذهنیت حاکمان و ارگان ها بینجامد. مردم گسترش رفاه اجتماعی و یکسان بودن پیشرفت و خدمات در مناطق مختلف کشور را خواستار هستند.

این عالم لبنانی تصریح کرد: تغییر باید به گونه ای باشد که زمین کشت مواد مخدر به زمین زراعتی مبدل شده و شاهد بازسازی مناطق محروم باشیم چرا که شهروندان لبنانی یکسان بوده و هیچ تفاوتی میان آنان وجود ندارد.

وی اظهار داشت: دولت هم مسؤولیت خدمات رسانی به شهروندان شهر را دارد و هم شهروندان روستا. امیدواریم انتخابات آتی سبب تغییر در اوضاع کنونی شود.

سید علی عبداللطیف فضل الله: با اندیشه تعویق انتخابات برخورد شود

حجت الاسلام سید علی عبداللطیف فضل الله رییس تجمع الفکر العاملی در خطبه های نماز جمعه مسجد الکبری عیثانا از افزایش گفتمان طایفه ای و مذهبی ابراز نگرانی کرد و گفت: این گفتمان بر نظم حیات سیاسی و همچنین وحدت ارگان ها و احساس وابستگی شهروندان با وجود تعدد مذاهب و طوایف تاثیر می گذارد.

وی تصریح کرد که توجه به دغدغه های انتخاباتی و حزبی تهدیدی برای مصالح وطن و شهروندان به شمار آمده و دغدغه معیشتی و اقتصادی مردم را قربانی تناقضات می کند.

این روحانی لبنانی نسبت به عدم برگزاری انتخابات در زمان مقرر هشدار داد و بر لزوم برخورد با این اندیشه و جلوگیری تحقق اهداف این افراد و گروه ها به هر شیوه مشروع تأکید کرد.

رییس تجمع الفکر العاملی اظهار داشت: متاسفانه هیچ اجماع و تفاهم ملی درباره مسائل عمومی و بزرگ وجود ندارد و این مساله سبب عدم به نتیجه نرسیدن بسیاری از پرونده هایی می شود که به اجماع سیاسی فوری نیاز دارد.

شیخ حسن شریفه: هدف از درخواست اصلاح قانون عدم برگزاری انتخابات است

حجت الاسلام حسن شریفه دبیر اوقاف مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان در خطبه های نماز جمعه مسجد صفا در بیروت به تاخیر انداختن انتخابات را به ضرر کشور دانست و گفت: برخی هر چند مدت به ارائه طرح هایی می پردازند که به شدت با ملی گرایی فاصله داشته و مغایر قانون است که اجرای اصلاحات در قانون انتخابات یکی از این طرح ها به شمار می آید.

وی ادامه داد: مطمئنا این افراد و گروه ها با درخواست اصلاح قانون انتخابات هدفی جز به تعویق انداختن انتخابات پارلمان ندارند.

عضو ارشد مجلس اعلای اسلامی شیعیان تأکید کرد که همگان باید از آنچه به ضرر لبنان و دموکراسی در این کشور  است، خودداری ورزیده و به فکر برگزاری انتخابات بدون هیچگونه تعویق باشند.

وی با استقبال از تأکید رییس جمهور لبنان بر دوری دستگاه قضایی از مسائل سیاسی خاطرنشان ساخت: از رییس جمهور می خواهیم نسبت به اقدامات وزیر دادگستری که با اندیشه های رییس جمهور مغایرت دارد، برحذر باشد چرا که این وزیر از بی طرفی کاملا به دور است و اقدامات غیرقانونی مرتکب می شود./980/ب۹۵۳

نظر شما