شناسهٔ خبر: 23643996 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

صورتجلسه بین شهرداری و میراث برای جابه جایی مسجد معجردار قبل از صدور حکم قطعی غیرقانونی است احضار شهردار منطقه ثامن و مدیرکل سابق میراث فرهنگی خراسان رضوی به دادسرا

قاضی محمد بخشی محبی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در پی تخریب مسجد معجردار در هفته گذشته، شهردار منطقه ثامن مشهد به همراه معاونان شهردار در این

صاحب‌خبر - قاضی محمد بخشی محبی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در پی تخریب مسجد معجردار در هفته گذشته، شهردار منطقه ثامن مشهد به همراه معاونان شهردار در این منطقه، دیروز برای ارائه توضیحات به دادسرا احضار شدند.
وی بیان کرد: طبق توضیحات ارائه شده شهردار منطقه ثامن و معاونانش مشخص شد که 2 ماه قبل از صدور حکم قطعی دادگاه تجدیدنظر، مبنی بر خروج این مسجد از فهرست آثار تاریخی در تاریخ شانزدهم آبان ماه امسال، توافقی بین مدیر پایگاه میراث فرهنگی بافت تاریخی پیرامون حرم مطهر امام رضا(ع)، مدیرکل میراث استان و شهرداری منطقه ثامن مبنی بر جابه جایی مسجد امضا شده بود.
بخشی محبی ادامه داد: در این صورتجلسه آمده بود که وجود این مسجد در خیابان شارستان مخاطره آمیز است لذا نسبت به انتقال مسجد حوض معجردار اقدام شود، حال باید مشخص شود که مدیرکل سابق میراث فرهنکی استان با چه مجوزی این صورتجلسه را امضا کرده است.
معاون دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان رضوی افزود: شهرداری با این صورتجلسه نسبت به تخریب مسجد اقدام کرده است از این رو شنبه 30 دیماه مدیرکل سابق میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان برای ارائه توضیحات به دادسرا احضار شده است.
بخشی محبی ادامه داد: با توجه به حساسیت خاص اماکن تاریخی پس از ارائه توضیحات اداره کل میراث فرهنگی استان، شهرداری منطقه ثامن و اداره کل اوقاف استان، چنانچه دادستانی قانع نشود با نظر دادستان مشهد پرونده برای رسیدگی به بازرس ویژه تخلفات مدیران ارجاع داده می شود.
مسجد کهن معجردار با قدمت 184 سال در بافت تاریخی اطراف حرم مطهر رضوی واقع بود. مسجد و حوض معجردار یا همان مسجد صاحب الزمان(عج) اثری تاریخی مربوط به دوران صفوی بود که سال 1394 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده بود. این مسجد 24 دی ماه توسط شهرداری مشهد تخریب شد.
خبرنگار: ندا جواهرفر ** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی
7505/5132

نظر شما