شناسهٔ خبر: 23643795 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: حوزه | لینک خبر

انتقاد اتحادیه جهانی علمای مسلمان از رژیم سعودی

حوزه/ اتحادیه جهانی علمای مسلمان در دوحه قطر روز گذشته با انتشار بیانیه ای خواستار آزادسازی روحانیون و واعظان مسلمان دستگیر شده در عربستان سعودی و امارات شدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» به نقل از آناتولی، اتحادیه جهانی علمای مسلمان در دوحه قطر روز گذشته با انتشار بیانیه ای خواستار آزادسازی روحانیون و واعظان مسلمان دستگیر شده در عربستان سعودی و امارات شدند.

این نهاد اسلامی واقع در دوحه روز گذشته طی انتشار بیانیه ای اظهار داشت که وضعیت گروهی از واعظان و روحانیون ارشد در زندان های پادشاهی عربستان سعودی و امارات متحده عربی را دنبال کرده و جرم این افراد تنها «اظهار عقیده و بیان اعتقادات»شان بوده است.

 این بیانیه در پی بستری شدن سلمان العوده در بیمارستان منتشر شد. «عبدالله العوده» پسر «سلمان العوده» مبلغ سرشناس عربستانی، که به‌علت‌ مخالفت با سیاست‌های‌ «محمد بن‌سلمان‌»، ولیعهد عربستان سعودی، بازداشت و زندانی شد، اعلام کرد که پدرش به بیمارستان منتقل شده است. وی در 10 سپتامبر 2017 به جرم شرکت در کمپینی از نویسندگان و علماء زندانی شد. یک روز پس از دستگیری مقامات آل سعودی اعلام کردند افرادی را که با «احزاب خارجی علیه امنیت و منافع پادشاهی فعالیت داشته اند» دستگیر کرده اند. در این خبر اعلام شده نامی از وعاظ مورد نظر برده نشده است.

دیده بان حقوق بشر در 7 ژانویه اعلام کرده بود که به گفته یکی از اعضای خانواده العوده، مقامات سعودی وی را مورد بازجویی قرار نداده و هیچ اتهامی علیه او اعلام نکرده اند و تنها در زندان انفرادی به سر می برده است.

به گفته دیدبان حقوق بشر این واعظ یکی از ده ها مخالفان، نویسندگان و روحانیونی از است که از اواسط ماه سپتامبر سال گذشته بازداشت شده و تعداد آن ها به بیش از60 تن می رسند. هیچ پاسخ رسمی از سوی ریاضبه این بیانیه حقوق بشر داده نشده است.

در ماه ژوئن سال گذشته، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، مصر و بحرین به طور ناگهانی روابط دیپلماتیک و تجاری را با قطر را متوقف کرده و این کشور را متهم به حمایت از گروه های تروریستی در منطقه کردند.

قطر این اتهامات را رد کرد و تلاش برای انزوای این کشور را نقض قوانین بین المللی توصیف کرد.

 

نظر شما